Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 204
Offentligt
1511635_0001.png
Kære medlemmer af Transportudvalget.
Vi, i Facebookgruppen Bevar Tølløsebanen!, forstår kommunernes vrede over Region Sjællands udmelding
om lukning af busruter. Formandskabet i Region Sjælland har åbenbart fået givet det indtryk, at "det er
Tølløsebanens skyld" at der mangler 30 millioner kroner i Region Sjællands budget for kollektiv trafik for
2016.
Dette er så forkert som det overhoved kan blive. Vi har derfor vedlagt lidt fakta om Tølløsebanen.
Formandskabet i Region Sjælland har dog stadigvæk den opfattelse, at en kortsigtet økonomisk "gevinst"
var i sigte for regionen - man "glemte" bare at en nedlæggelse af Tølløsebanen også koster rigtig mange
penge. Man har også fra formandskabets side, i regionen, "glemt" at man allerede har brugt henved 100
millioner kroner indtil videre på sporopgradering af Tølløsebanen.
Vi, i Facebookgruppen Bevar Tølløsebanen! ønsker ikke at busruter lukkes, tværtimod ønsker vi, lige som
Region Sjælland selv ligger op til i deres Vision for kollektiv trafik i Region Sjælland, at busser og lokaltog
skal ses som et samlet tilbud om kollektiv trafik for alle regionens borgere.
Derfor foreslår vi, i Facebookgruppen Bevar Tølløsebanen!, at vi alle står sammen, holder "hoved koldt" og
får fremført vores fælles argumentation for bevarelse af både busser og tog og ikke som Region Sjælland
ligger op til; en "nedslagtning" af kollektiv trafik i "UdkantsDanmark" fordi Region Sjælland tydeligvis ikke
har styr på helt elementær økonomi.
Med venlig hilsen
Thomas Möser, Ruds Vedby, 24/3-2015
Facebookgruppen Bevar Tølløsebanen!
Fakta om Tølløsebanen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511635_0002.png
12 millioner kroner i investeringstilskud til Region Sjælland ville forsvinde (Dem beholder de nu).
7 millioner kroner i merudgifter i forbindelse med mindre i kompensation for ungdomskort.
11 millioner kroner til øgede udgifter til kollektiv trafik med mere. Med mere = regional udvikling.
41,37 kroner er tilskuddet pr. rejsende, hvis det udregnes efter antal kørte togkilometer ganget
med kontraktprisen, divideret med antal rejsende i 2014. Regnestykket: 831.292 togkilometer * kr.
21,61 = 17.964.220,12 divideret med 434.189 rejsende = Kr. 41,37 (Afrundede tal).
Antal rejsende i 2011: 371.420. I 2014: 434.189. En stigning på knap 19 % over 4 år.
3,7 millioner kroner er bevilget fra Trafikstyrelsens Pulje til forbedring af kollektiv trafik i
yderområder i forbindelse med spormoderniseringen Ruds Vedby–Høng:
http://www.trm.dk/…/26-
mio-kr-til-styrket-kollektiv-trafik-….
Tølløsebanen er ikke skyld i Region Sjællands manglende økonomiske styring.
Spormoderniseringen af 8 km Ruds Vedby-Høng er budgetteret til 50 mio. kr. Der er allerede brugt
ca. 6 mio. kr. på projektering og udbud. Regionstog har finansieringen og planlægningen af opgaven
på plads, så det koster ikke Region Sjælland likviditet
De mere end 100 år gamle skinner mellem Ruds Vedby og Høng var planlagt udskiftet i 2010.
276 mio. kr. mister Region Sjælland over 10 år i bloktilskud, hvis Tølløsebanen lukkes.
40 millioner kubikmeter forurenet jord skal fjernes og deponeres, hvis Tølløsebanen lukkes. Dette
svarer til ca. 80.000 vognlæs jord der skal fragtes på det Vestsjællandske vejnet.
Op til 50 % fald i værdi på fast ejendom samt massiv fraflytning fra Vestsjælland og stigende antal
tvangsauktioner på fast ejendom