Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1511419_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. marts 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Orientering om arbejdet med ny finansieringsmodel for rejsekortet
I brev af 27. februar 2015 orienterede jeg Transportudvalget om det arbejde, jeg
har sat i gang for at sikre, at DSB, Metroselskabet og de regionale trafikselska-
ber finder en løsning på finansieringsproblemerne i Rejsekort A/S.
Jeg vil gerne give udvalget en orientering om det igangværende arbejde og be-
nytte lejligheden til at afkræfte den falske historie, Ingeniøren bragte i sidste
uge under overskriften ”Minister tørrer regningen for rejsekort af på alle passa-
gerer”.
Den løsning, der arbejdes med, bygger på nogle ganske enkle principper:
Der skal ikke sendes flere aktstykker til Finansudvalget om penge til at
lukke huller i selskabets økonomi. Der skal findes en holdbar løsning
nu, så der ikke er brug for flere lappeløsninger.
Det er ikke passagererne, der skal betale for rejsekortets finansierings-
problemer. Der er et takststigningsloft for billetpriserne, og det bliver
ikke forhøjet, fordi selskaberne skal betale rejsekortregningen.
Det er de selskaber (DSB, Metroselskabet og trafikselskaber) der har
bestilt og købt systemet, der skal betale regningen.
Selskaberne skal betale med udgangspunkt i de aftaler, der blev indgå-
et, dengang systemet blev købt. Dengang var forudsætningen, at alle
rejser skulle på rejsekortet. Den forudsætning lægges til grund for sel-
skabernes betaling til systemet.
Selskaberne skal ikke være tvunget til at bruge kortet, hvis der er andre
billetsystemer, fx mobilbilletter, der er bedre på konkrete områder. Rej-
sekortet må ikke kvæle innovation.
I arbejdet er vi nået ganske langt med at konkretisere den økonomiske forde-
lingsmodel mellem selskaberne og løse de tekniske og juridiske problemstillin-
ger ved overgangen til den nye finansieringsmodel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511419_0002.png
Jeg har forstået, at de regionale trafikselskaber og Metroselskabet forventer, at
den udarbejdede model nu kan forelægges de respektive bestyrelser, mens DSB
stadig har behov for yderligere undersøgelser, før der kan træffes beslutning i
bestyrelsen.
Det er min forventning, at der kan opnås endelig tilslutning til modellen lige
efter påske.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke