Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 200
Offentligt
Dokumenttitel i TingDok: ”Anmodning om aktindsigt fra Ravn Bane v/ adm. direktør Jesper
Ravn til Banedanmark”
Fra:
Dato:
14. mar. 2015 kl. 00.55.30 CET
Til:
Cc:
Emne: Aktindsigt
Kære Banedanmark
Da vi den 17.02.2014 endelig fik vores certifikater tilbage med litra og strækninger, var vi af den
overbevisning, at et mareridt var slut.
Dette har vist sig ikke at være virkeligheden.
Netop nu er flere af vores folk forhindret i at måtte arbejde som SR1 og Lokomotivfører, alene da
Banedanmark insisterer på, at vi skal kunne dokumentere vores vedligeholdelse af strækninger om
kompetencer.
Der er ingen forståelse for vores situation at hente hos Banedanmark, og vores situation er jo, at
Banedanmark ulovligt annullerede vores certifikater den 26.06.2014 og først rettede op på dette den
17.02.215, efter at have modtaget hård kritik af Transportministeriet, ligesom det blev krævet af
Banedanmark, at man påførte litra på certifikater hos 10 Lokomotivførere i RAVN Bane, jf.
Transportministeriets afgørelse af den 11.02.2015.
Desuden har Michael Borre jo også forbudt al samhandel med undertegnede i mail af den
31.01.2014, og den er først trukket tilbage officielt den 16.02.2015, altså mere end et år efter.
Da Banedanmark stiller krav om at en Lokomotivfører skal fremføre en trolje mindst 20 gange
indenfor de seneste 4 måneder, undrer det mig hvorledes dette krav gælder for egne
Lokomotivførere.
Jeg er bekendt med Banedanmark Produktions landsdækkende Lods afdeling, og hvorledes
vedligeholder disse førere deres kompetencer da de alene kører som Lodser?
Jeg gør opmærksom på at Banedanmark ikke må diskriminere, og at en forskelsbehandling mellem
kravene til egne Lokomotivførere og eksterne Lokomotivførere vil være diskrimination.
Jeg vil hermed anmode om aktindsigt jf. Meroffentlighedsprincippet i følgende:
Hvorledes sikrer Banedanmark at egne Lokomotivførere vedligeholder strækninger og
kompetencer?
Hvorledes tages det med i beregning af vedligeholdelses intervaller, at vinterpausen betyder
arbejdsstop?
Da Banedanmark hævder at den øgede og ikke proportionelle frekvens for gennemkørsler af
strækninger er af sikkehedshensyn, så må Banedanmark have udarbejdet en
risikovurderingen ved den stærkt øgede frekvens i antallet af kørsler uden ATC, hvilket jeg
gerne vil have aktindsigt i?