Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1412738_0001.png
Transportministeriet
Center for Kollektiv Trafik
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Evaluering af forsøg med medtagning af 3-hjulede cykler med elmotor med
bredde på maksimalt 89 cm og en længde på 190 cm.
Med baggrund i nedenstående notat blev ovennævnte forsøg vedrørende egen
medtagning af bredere 3 hjulet cykler som hjælpemiddel i tog iværksat 1.
september 2013.
NOTAT
20 J. nr. 12-3395.
Ændring af togoperatørernes regler vedr. medtagelse af handicap-cykler
På baggrund af TRU alm. del, spørgsmål 66 og 67 er DSB mv. blevet anmodet om at
se på deres regler vedr. handicapcykler i togene.
DSB oprettede derfor en arbejdsgruppe med repræsentanter fra forskellige
togoperatører, herunder lokalbanerne, samt Danske Handicaporganisationer, som
skulle vurdere muligheder og begrænsninger ved at ændre målene i praksis med
henblik på en revision af reglerne for medtagelse af handicapcykler.
I forlængelse heraf har DSB og Lokalbanen den 7. maj 2013 gennemført en 1:1 test
med en 3-hjulet cykel, som størrelsesmæssigt går ud over de rammer (bredde 80 cm -
længde 190 cm), der af DSB er fastlagt for medtagelsen af 3-hjulede cykler i DSB’s
tog.
Testen foregik på S-banen, Kystbanen og Lokalbanen Helsingør-Hillerød med S-tog,
Øresundstog og LINT 41 togsæt.
På baggrund af dette forsøg anbefaler DSB på vegne af togoperatørerne, at der
etableres en forsøgsordning for medtagelse af 3-hjulede cykler, der er indkøbt som
hjælpemiddel og opfylder visse krav, med en bredde op til 89 cm og med en længde
på op til 190 cm i togtyperne S-tog, Øresundstog, Dobbeltdækker tog, IC4, IC2 samt
LINT41.
Ændringen forventes indført som en forsøgsordning, da den type af handicap-cykler,
der efter de ændrede regler kan medtages, er udformet som almindelige ladcykler.
Andre kunder med ladcykler kan derfor potentielt have svært ved at forstå, at de ikke
må medbringe deres ladcykler. Hvis det viser sig at blive et stort problem, må
ordningen derfor revurderes efter et år.
Sekretariat & Jura
10. september 2014
Sekretariat
Telegade 2
2630 Taastrup
Direkte telefon 24683015
[email protected]
www.dsb.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412738_0002.png
Forsøgsordningen forventes indført fra 1. september 2013 med et års løbetid. Inden
forsøgsperiodens udløb vil det blive vurderet om ordningen skal fortsætte.
Der er nu gennemført og afsluttet en evaluering af forsøget bl.a. de involverede
togoperatører og Danske Handicaporganisationer:
Lokalbanen A/S har meldt tilbage: Med baggrund i en høring blandt Lokalbanens
togrevisorer, lyder tilbagemeldingen:” At det er meget lidt de er stødt på 3-hjulede
cykler i den 1-årige forsøgsperiode. Så faktum er at det er meget svært at
konkludere i hvor stort omfang det vil skabe problemer for driften og de øvrige
passagerer, hvis forsøget gøres permanent og det over tid betyder at der kommer
mange af dem. - Men jo flere der er af dem, jo større problem vil det være, specielt
i myldretiden hvor der er knaphed på plads.”
Fra DSB Øresund er tilbagemeldingen den: ”At efter en rundspørge blandt deres
driftsfolk, at de hverken har fået positive eller negative tilbagemeldinger fra
hverken personale eller kunder ( … PRM eller ej). Vi er derfor enedes om, at vi ikke
har nogen indvendinger mod, at ordningen fortsætter. – Hvis det samlet set giver
mening at gøre ordningen permanent.”
Fra DSB S-tog er tilbagemeldingen: ”At generelt er prøveperioden hos DSB S-
tog nærmest gået ubemærket hen. Vi har ikke haft henvendelser fra
lokomotivførerne om emnet, ligesom vi heller ikke har modtaget kundeklager over
uberettigede af- eller bortvisninger af kunder i perioden.
Generelt ser det ikke ud som om, der opstår kapacitetsproblemer,
ligesom
vi heller
ikke har kunnet konstatere flere forsinkelser i driften grundet de bredere cykler.
Vi må retfærdigvis pege på, at vi på Ringbanen ofte rammer grænsen for, hvor
mange passagerer, både med og uden cykler, der er plads til. Dette gælder mest i
myldretiderne og i weekender.
Skulle ordningen blive gjort permanent, bør der som minimum informeres om det
på DSB´s hjemmeside samt sendes til lokomotivførerne som en rettelse til
Driftsinstruksen hhv. Betjeningsvejledningen. Det sidste i passende tid inden
ikrafttræden.”
Danske Handicaporganisationers Brugerservice har oplyst: ”At de har udleveret
mellem 10 og 15 af de symbolklistermærker” der viser, at kunden med den 3 hjulet
cykel er berettiget til at medtage denne ved egen hjælp som hjælpemiddel i toget.
På baggrund af den gennemførte evaluering, kan det konstateres at
forsøgsperioden ikke har givet anledning til hændelser, der har påvirket oplevelsen
af forsøgsperioden i negativ retning hos de berørte togoperatører.
En evt. videreførelse af ordningen er således muligt såfremt Transportministeren
ønsker dette.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412738_0003.png
Det skal samtidig bemærkes, at den generelle regel, ”hvis handicapcyklens bredde
ikke overskrider B:78 cm, L:190 kan den tages med i S-tog, Regionaltog,
Interregionaltog, InterCity og InterCityLyn, hvis togpersonalet skønner, at der er
plads, og hvis kunden selv kan sørge for ind- og udlæsning” er og vil fortsat være
gældende.
Med venlig hilsen
Mads Engbo
Direktionsassistent
Side 3/3