Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1508997_0001.png
Foretræde Transportudvalget
og Kommunaludvalget
17. marts 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508997_0002.png
Region Sjællands udfordringer
Region Sjælland mangler 30 mio. kr. til regional udvikling
Kollektiv trafik udgør ca. 66%, resten er oprensning af
jordforurening, erhvervsudvikling mm.
Region Sjælland har ikke mulighed for bruge midlerne
optimalt
I fordelingen af bloktilskuddet indgår km. lokalbanespor
Omlægning af dele af lokalbanebetjeningen til busbetjening kan
give store reelle besparelser, som ædes op af mistet tilskud
Besparelser vil alternativ skulle findes på områder, der
ikke påvirker bloktilskudsfordelingen
Lukning af busruter eller udtynding af lokalbanebetjening
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508997_0003.png
4 løsningspakker er skitseret
1.
Tølløsebanen omlægges til R-busbetjening med 35% flere
afgange – forudsætter ny måde at fordele bloktilskuddet
Årlig besparelse knap 30 mio. kr./uændret antal passagerer.
2.
Lukning af 9 busruter med det største tilskudsbehov pr.
passager
Årlig besparelse ca. 32 mio. kr./ passagerfrafald op mod 500.000
3.
Lukning af 4 busruter med stort tilskudsbehov
Årlig besparelse ca. 36 mio. kr./ passagerfrafald op mod 1.100.000
4.
Udtynding af lokalbanebetjening
Årlig besparelse ca. 34 mio. kr./ passagerfrafald op mod 1.600.000
Der forudsættes
Fusion af lokalbaneselskaberne i Østdanmark
Samdrift Østbanen og nordlig del Lille syd (Stevns-Køge-Roskilde)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508997_0004.png
Løsningspakke 1, Tølløsebanen omlægges
til R-busbetjening med 35% flere afgange
Muliggør alternativ R-busbetjening med 35% flere afgange
Den mindste lokalbane og derfor et højt tilskudsbehov:
Tilskud kr.
Odsherredsbanen
Østbanen
Lollandsbanen
Tølløsebanen
Lokalbaner i alt
R-Busser
Passagerer
1.180.242
1.064.398
981.248
415.761
3.641.649
3.643.774
Tog
1.835.994
260
0
297
15
740.320
Tilskud pr.
passager
32
44
43
81
44
14
Bus
856.724*
46
4
12
0
303.634
Store miljømæssige gevinster ved omlægning til bus:
Co₂
CO
HC
Nox
PM
Brændstofforbrug
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508997_0005.png
Løsningspakke 2 og 3 ‘s
busalternativer
De 9 busruter med det det største tilskud pr. passager
Busruter
Rutens tilskudsbehov
Maribo Vordingborg Udd.
Høje Taastrup-Odden
Høje Taastrup-Rørvig
Stege-CELF Nykøbing F
Næstved-Dianalund
Slagelse-Svinninge
Nakskov-Tårs Færgehavn
Stubbekøbing-Nørre Alslev
Næstved-Skælskør
I alt
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
1.677.665
850.293
116.459
713.513
4.529.378
5.541.972
739.401
1.509.767
4.485.030
20.163.479
Passagerer
14.184
12.843
2.485
15.271
109.119
149.295
20.854
44.138
146.272
514.461
S
760E
555
666
750E
570
490
780
736
670
Tilskud pr.
passager
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
118
66
47
47
42
37
35
34
31
4 busruter med stort tilskudsbehov
Busruter
570
490
420R
260R
Næstved-Dianalund
Slagelse-Svinninge
Slagelse-Holbæk
Ringsted-Køge
Rutens tilskudsbehov
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
4.529.378
5.541.972
8.537.996
5.752.789
24.362.134
Passagerer
109.119
149.295
414.386
413.223
1.086.023
Tilskud pr.
passager
kr.
kr.
kr.
kr.
42
37
21
14
I alt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508997_0006.png
Løsningspakke 4, udtyndning af
lokalbanebetjening
Driften på Tølløsebanen reduceres til alene at køre på
hverdage – og kun til kl. 19.
Årlig besparelse ca. 2,4 mio. kr./ passagerfrafald op mod
240.000
Alle halvtime-afgange skæres væk på de alle fire baner i
Regionstog
Baggrunden for at skære alle halvtime-afgange væk er, at der
herved også kan reduceres på materiellet, hvor antallet af
togafgange kan halveres.
Den succesfulde R-net betjening opgives hermed på lokalbanerne
Årlig besparelse ca. 19,3 mio. kr./ passagerfrafald op mod
1.370.000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508997_0007.png
Proces nu
Udvalget for trafik, klima og ressourcer 25. marts 2015
Trafikbestilling for 2016: Behandling i Forretningsudvalget 20. april
2015
Trafikbestilling for 2016: Behandling i Regionsrådet 30.april 2015