Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1507720_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. marts 2015
2015-985
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 413:
Ministeren bedes redegøre for det støjskærmprojekt, der er ved at blive plan-
lagt til gennemførelse i forlængelse af, hvor motorvejen ender i Svendborg og
munder ud i Sundbrovej, og herunder redegøre for:
Præcist hvor der planlægges opsat støjskærme (hvilket naturligvis er posi-
tivt)
Om ministeren vil sikre, at der også bliver sat støjskærme op på det sidste
stykke langs begge sider af Sundbrovej, fra hvor Høje Bøge Vej krydser
Sundbrovej og mindst 100 meter frem i retning mod Svendborgsundbroen,
dvs. ud for de huse der ligger på denne strækning.
Om ministeren kan bekræfte, at den pågældende strækning oprindeligt har
været med i planerne for, hvor der påtænkes opsat støjskærme, og at det
må være en fejl, at den pågældende strækning tilsyneladende er faldet ud af
den aktuelle planlægning af det støjskærmprojekt, der påtænkes gennem-
ført i nærmeste fremtid.
Om ministeren er enig i, at det er meget påkrævet også at få støjskærme sat
op på denne strækning, da de tæt ved beliggende boliger og beboere er me-
get generet af trafikstøjen
Om ministeren er enig i, at det er langt det mest rationelle også at få sat
støjskærmene op på de sidste ca. godt 100 meter, samtidig med at man skal
lave det andet og i øvrigt udmærkede støjskærmsprojekt.
Svar:
Med
Aftale om energieffektive transportløsninger, støjbekæmpelse og trafik-
sikkerhedsbyer
af 14. november 2013 afsatte forligskredsen bag En grøn trans-
portpolitik i alt 20,3 mio. kr. til opførelse af støjskærme
langs Sundbrovej mel-
lem Johannes Jørgensens Vej og Høje Bøge Vej/Skovsbovej. Den konkrete pla-
cering af skærmene fremgår af det vedlagte bilag.
Mellem Johannes Jørgensens Vej og Høje Bøge Vej/Skovsbovej vurderes de
nye støjskærme at kunne nedbringe antallet af støjbelastede boliger over 58 dB
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507720_0002.png
fra ca. 83 boliger til ca. 51 boliger, og med de nye skærme vurderes der ikke
længere at være stærkt støjbelastede boliger med et støjniveau over 68 dB. Pro-
jektet forventes færdigt i efteråret 2015.
Vejdirektoratet har vurderet, at den største støjreduktion i forhold til den nød-
vendige investering kunne opnås på strækningen mellem Johannes Jørgensens
Vej og Høje Bøge Vej/Skovsbovej. Strækningen syd for Høje Bøge Vej/Skovsbo-
vej har derfor ikke indgået som en del af det nuværende støjskærmsprojekt.
På strækningerne både syd og nord for det nuværende støjskærmsprojekt er
der dog et mindre antal stærkt støjbelastede boliger, og strækningerne indgår i
Vejdirektoratets fremadrettede arbejde med støjreducerende tiltag langs stats-
vejsnettet.
For yderligere at kunne reducere antallet af boliger belastet med trafikstøj vur-
derer Vejdirektoratet, at der vil være behov for støjafskærmninger på begge si-
der af Sundbrovej med en samlet støjskærmslængde på i alt ca. 500 meter i
sydgående retning og ca. 600 meter i nordgående retning. Omkostningerne ved
etableringen af de supplerende støjskærme skønnes at være i størrelsesordenen
12-15 mio. kr. i hver retning.
Trafikstøj er et stort samfundsproblem og ca. 120.ooo boliger langs statens veje
er belastede med en støj på 58 dB eller derover. Som politikere må vi prioritere
benhårdt mellem de mange støjreducerende projekter og tiltag, som Vejdirek-
toratet indstiller til forhandlingerne i forligskredsen.
I 2009 afsatte vi i forligskredsen ca. 400 mio. kr. til Pulje til støjbekæmpelse til
støjreducerende tiltag langs statens veje og baner. Puljen er nu fuldt udmøntet,
men jeg er positiv overfor, at vi i forligskredsen afsætter yderligere midler til
støjbekæmpelse ved en disponering af kommende frie midler i Infrastruktur-
fonden. Der er imidlertid ikke på nuværende tidspunkt grundlag for en konkret
stillingtagen til prioritering af projekter.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke