Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1507719_0001.png
Grundejerforeningen Brydevej – Svendborg,
Brydevej 8,
5700 – Svendborg.
Mobil: 2032 0316
Mail:
[email protected]
Svendborg, den 15. marts 2015
Transportudvalget (TRU),
Folketinget, Christiansborg,
1240 – København K.
Emne: Støjskærmsprojekt langs Sundbrovej i Svendborg.
Indledning:
Vejdirektoratet planlægger her i 2015 at etablere en støjskærm på begge sider af Sundbrovej i
Svendborg mellem Johs. Jørgensvej og Høje Bøge Vej. Formålet er at reducere støjgenerne fra
Sundbrovej for de støjbelastede boliger på begge sider af vejen.
Sagsfremstilling:
Af Vejdirektoratets orienteringsskrivelse, dok. 14/11478-1, fremgår følgende:
Boligområderne langs Sundbrovej mellem Johs. Jørgensensvej og Skovsbovej/Høje Bøge Vej i
Svendborg er stærkt belastede med støj fra statsvejen. Støjen vil kunne reduceres med etablering
af i alt ca. 890 meter støjskærme med en højde på 3-4 meter. Omtrentlig placering af skærmene
fremgår af ovenstående skitseplan.
(vedlægges som bilag).
Det skal bemærkes, at den øvrige del af
Sundbrovej melem Faaborgvej og Svendborgsundbroen, henholdsvis nord og syd for den aktuelle
projektstrækning, indgår i Vejdirektoratets fortsatte planlægning og udredning vedrørende
etablering af støjskærme langs statsvejnettet.
For en uddybning af ovenstående henvises til Vejdirektoratets orienteringsskrivelse, do. 14/11478-
1.
Grundejerforeningen Brydevej – Svendborg, har været i mundtlig og skriftlig dialog med
Vejdirektoratet, ligesom Grundejerforeningen deltog i et orieteringsmøde om projektet ved et
møde i SG-hallen i Svendborg den 4.11.2014.
Vejdirektoratet har ved en mail, dateret 26.10.2014, meddelt, at det ikke er muligt at sige, hvornår
der foreligger en konkret bevilling på finansloven om en eventuel forlængelse/færdiggørelse af
projektet frem til Svendborgsundbroen.
Folketingsmedlem Erling Bonnesen har stillet spørgsmål til Transportminister Magnus Heunicke.
Ministerens svar fremgår af vedlagte bilag, dateret 4. marts 2015. J.nr. 2015-985. Ministerens svar
på folketingsmedlem Erling Bonnesens spørgsmål til ministeren fremgår ligeledes at vedlagte
bilag.
Grundejerforeningen og beboerne på både Brydevej og Bruuns allé forstår ikke, hvorfor den korte
strækning syd for Høje Bøge Vej/Skovsbovej ikke er inkluderet i projektet. Her er beboerne på den
østlige side af Brydevej og den vestlige side af Bruuns allé særdeles meget plaget af støjen fra
Sundbrovej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507719_0002.png
Strækningen er målt til 270 meter mellem Høje Bøge Vej/Skovsbovej og til huset på Brydevej 27,
lige før bådopbevaringspladsen. Bebyggelsen består af 11 parcelhuse, 2 udlejningsejendomme
med lejligheder og et kollegium med klubværelser.
Den veslige side af Bruuns allé omfatter 12 parceller. Strækningen er opmålt til 170 meter.
Med kilde i Orienteringsskrivelse 14/11478-1 er anlægsoverslaget beregnet til 20,3 mio. kr. og
med en reservepulje på 1,8 mio. kr. Det giver en pris pr. løbende meter på kr. 22.809.
En forlængelse/færdiggørelse af projektet giver på baggrund af ovennævnte nøgletal på 4,4 mio.
kr.
Samtlige beboere på den østlige side af Brydevej og den vestlige side af Bruuns allé (langs
Sundbrovej) er stærkt støjbelastet. Flere af beboerne kan ikke benytte haven ned mod Sundbrovej
og holder til forhaverne ud mod Brydevej.
Det samme gør sig gældende på Bruuns Allé. En familie har af samme grund købt sommerhus på
Langeland, hvor de opholder sig i weekends i sommerhalvåret.
For samtlige beboere på Brydevej og Bruuns allé er det helt ubegribeligt og ulykkeligt, at
Vejdirektoratet ikke har kunnet fuldføre etablering af støjskærmene syd for den aktuelle
projektstrækning.
Nu, hvor Vejdirektoratet alligevel er i jorden på strækningen.
Af en trafiktælling i 2009 fremgår det, at der i snit i døgnet passerer 15.900 biler, herunder meget
store lastbiler med
syngende dæk.
Kilde:
Trafik og veje
2010, s.42.
Trafikintensiteten er formentlig ikke blevet mindre siden for 5 år siden.
Færgeruten Spodsbjerg –
Tårs
har siden udvidet sin sejlplan til timedrift, og Svendborg kommune har i begyndelse af 2015
søgt Vejdirektoratet om udvidelse af vejen over Tåsinge og Siø begrundet i den forventede
Femernforbindelse mellem Danmark og Tyskland.
Det skal i øvrigt bemærkes, at strækningen nord for det nuværende støjskærmsprojekt stort set
udelukkende består af erhvervsejendomme, hvorimod det på strækning syd for projektet
forholder sig stik modsat. Her er behovet for en støjreduktion helt og holdent akut.
Afslutning: Det blev til en broløsning i stedet for en tunnel, da beslutningen blev truffet i 1963. En
tunnel havde løst mange af de problemer en bro efterlader sig. Blandt andet det støjhelvede som
beboerne her på tilkørslen til broen ved Høje Bøge lever med. Trafikintensiteten stiger og især den
tunge trafik. At få nedbragt støjen i sammen omfang, som strækningen for det bevilgede projekt,
vil betyde øget livskvalitet for de boere, der direkte er berørt af den tiltagende støj.
Ministerens oplysninger om de øgede omkostninger ved at forlænge/færdige støjskærmsprojektet
mod syd frem til broen forstår Grundejerforeningen ikke. Grundejerforeningen har ved sine
beregninger brugt nævnte orienteringsskrivelse med bilag (Faktaark). Antal beregnede meter er
beregnet ved hjælp af programmet Endomondo.
På vegne af Grundejerforening Brydevej – Svendborg og beboerne på Bruuns allé skal vi hermed
søge Transportudvalget om at nyvurdere denne ansøgning.
Grundejerforeningen og beboerne ser frem til at få foretræde for Transportudvalget.
Med venlig hilsen
Hasse Wulff Christensen
Formand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files