Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 193
Offentligt
1507104_0001.png
STRÆK-
NINGS-
REGN-
SKAB
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forord
Indsigt i strækningsøkonomien er afgørende….
Genopretningsprogrammet Ét Sundt DSB har effektiviseret DSB’s økonomi. DSB ønsker at fast-
holde denne gevinst og har derfor iværksat Strategi 2030, som bl.a. indeholder fokus på fortsatte
løbende forbedringer. Dette fokus skal sikre at DSB fortsat er konkurrencedygtigt, transparent,
ansvarligt og solidt. Hvis DSB skal leve op til det er det afgørende, at vi får en dybere indsigt i
økonomien ikke bare overordnet, men på de respektive strækninger. Kun med en nuanceret for-
ståelse heraf, kan vi fortsat drive DSB effektivt og bidrage til de politiske drøftelser om den kol-
lektive trafik.
Strækningsøkonomimodellen er værktøjet, vi benytter til at nedbryde økonomien. Med udgangs-
punkt i DSB’s regnskab og på basis af en række forudsætninger og fordelingsantagelser, kan øko-
nomien for de enkelte strækninger opgøres.
….. men med nedbrydningen på strækninger opstår desværre usikkerhed
Med nedbrydningen af DSB’s samlede regnskab i strækninger affødes dog også et niveau af usik-
kerhed, der ikke er til stede samlet set.
Udfordringen er i forhold til andre brancher drevet ikke mindst af, at kundeopgørelsen baseres på
ad hoc tællinger, vejninger mv. I den kollektive trafik er det således forventet, at man kan gå om-
bord i bus, metro og tog uden nødvendigvis at have rejsehjemmel til en specifik afgang. Usikker-
heden forbundet med sådanne stikprøver tiltager naturligvis ved fordelingen ud på de enkelte
strækninger, og vil kun kunne elimineres, hvis den enkelte kundes rejse registreres fuldstændigt.
Udlicitering af strækninger er et fast tilbagevendende tema i debatten om jernbanen
Fokus i debatten er som regel forventningen om en mere effektiv drift på baggrund af konkurren-
cemomentet – og dermed en billigere jernbane.
DSB driver jernbanetrafikken i en samlet pulje, derved opnås stordrifts- og netværksfordele på
både materiel- og driftspersonalesiden, men det resulterer også i, at mange omkostninger på
strækningsniveau er fordelte snarere end aktivitetsbestemte. En overset facet i hele udliciterings-
spørgsmålet er det faktum, at det koster at udlicitere. Det koster i første omgang drif-
ten/tilskuddet til den operatør, der overtager en enkelt DSB strækning - men dertil kommer, at
DSB har en række udgifter for den enkelte strækning, der ikke bortfalder umiddelbart ved en udli-
citering. Udgifter DSB i givet fald skal kompenseres for, indtil de er udfaset.
DSB’s omkostninger ved drift af de enkelte strækninger er beregnet i strækningsøkonomimodel-
len, og kan opdeles efter deres nærhed til driften. Direkte omkostninger så som f.eks. energi og
driftspersonale er de mest produktionsnære omkostninger og disse er variable og direkte henfør-
bare til en strækning. Typisk kan energi og løn udfases inden for et år – men når der er tale om
tjenestemænd vil udfasningstiden være mere end tre år og samfundets pris for at udlicitere der-
med markant højere.
Udgifter til trafik- og materielplanlæggere, personaleadministration, jura, økonomi mm. er relativt
uafhængige af produktionsomfanget og vil stort set være uændrede ved udlicitering af enkelte
strækninger.
Der vil derfor aflejre sig faste udgifter i DSB som vil være ufinansierede i forbindelse med udlicite-
ring. Omfattende sporarbejder i de kommende år og implementeringen af signalprogrammet med
tilhørende usikkerhed og potentielle driftsforstyrrelser vil ligeledes stille store krav til både udby-
dere og operatører at sikre en stabil drift, hvilket kan medføre stigende omkostninger.
2
Forord
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507104_0003.png
Derfor skal strækningsøkonomien bruges med forsigtighed
Ud over den økonomiske usikkerhed forbundet med strækningsopdelingen, er det vigtigt at de
rette parametre anvendes, hvis tallene skal bruges til sammenligning.
Omkostningen pr. togkm kan eksempelvis kun anvendes på strækninger med sammenlignelige
materieltyper, gennemsnitshastigheder, infrastrukturafgifter og standsningsmønstre samt betje-
ning og service. For omkostninger pr. person km er belægningsprocenter afgørende og disse kan
være bestemt af den gældende trafikkontrakt.
Strækningsøkonomimodellen er et godt styringsværktøj for DSB men resultaterne skal benyttes
med stor forsigtighed, hvis man vil undgå at komme til at drage forkerte driftsøkonomiske be-
slutninger og derved sammenligne æbler med pærer.
Politikerne har med Togfonden DK sat barren højt for den fremtidige jernbanedrift i Danmark
De kommende års investeringer i signaler, elektrificering og udbygning af jernbanenettet vil med-
føre et væsentligt løft i infrastrukturen for jernbanedriften i Danmark. Hertil forventer DSB, at
indgå en ny trafikkontrakt med Transportministeriet som bl.a. kan sikre et tilsvarende investe-
ringsløft i materiel som understøtter investeringerne i infrastrukturen. Udbygningen af jernbane-
nettet betyder, at der i de kommende år vil være væsentlige omlægninger af trafikken som ikke
følger de strukturer som DSB hidtil har benyttet ved registrering af produktionsoplysninger, opgø-
relse af rejsemønstre og definition af strækninger. Erfaringen fra tidligere sporarbejder viser at
sporarbejder medfører ekstra omkostninger til DSB som følge af erstatningsbefordring på stræk-
ningen og øget kørselsomfang på alternative rejseveje. Det medfører at resultaterne fra Stræk-
ningsøkonomimodellen de kommende år vil blive påført yderligere usikkerhed. Strækningsregn-
skabet skal derfor håndteres med endnu større forsigtighed end normalt. I enkelte tilfælde vil der
blive behov for at se strækningerne på et mere aggregeret plan.
Ny trafikkontrakt
DSB står over for nogle spændende udfordringer de kommende år som vil kræve det yderste af
organisationen. Det er derfor vigtigt, at en ny trafikkontrakt sikrer et robust økonomisk grundlag,
som understøtter de ambitioner der er for jernbanedriften i Danmark.
Taastrup, den 2. marts 2015
Stig Pastwa
Konstitueret Administrerende
Direktør
Thomas Thellersen Børner
Økonomidirektør
Forord
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507104_0004.png
Strækningsregnskab 2014
Strækningsregnskab før kontraktbetaling for 2014
Mio. kr./km
Passa-
gerind-
tægter
Netto-
omkost-
ninger
Resultat
Passa-
gerind-
tægter
pr.
person
km
0,94
1,20
0,96
0,93
0,69
0,75
0,94
0,80
0,81
0,72
0,73
0,97
0,73
0,75
0,83
0,74
1,14
1,06
0,79
0,78
0,74
0,69
0,83
0,88
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Netto-
omkost-
ninger
pr. tog
km
Netto-
omkost-
ninger
pr. plads
km
Resultat
pr. tog
km
Resultat
pr.
person
km
Tog km
Person
km
Lyntog
Bornholm
København - Aarhus
Middelfart - Sønderborg,
Fredericia - Esbjerg
Vejle - Struer /
Langå - Struer - Thisted
Aarhus - Frederikshavn
InterCity i alt
København - Holbæk
København - Kalundborg
København - Nykøbing F -
Rødby
København - Ringsted
København - Roskilde
Roskilde - Køge - Næstved
Regional Øst i alt
Fredericia - Padborg /
Sønderborg
Fredericia - Vejle - Herning -
Holstebro - Struer
Odense - Fredericia
Odense - Svendborg
Aalborg - Hjørring -
Frederikshavn
Aarhus - Fredericia - Esbjerg
Aarhus - Grenaa
Aarhus - Langå - Aalborg
Regional Vest i alt
Internationale tog
Central (Hellerup - Valby)
Køge (Sydhavn - Køge)
Høje Taastrup
(Danshøj - Høje Taastrup)
Frederikssund
(Langgade - Frederikssund)
Farum
(Ryparken - Farum)
Hillerød
(Bernstorffvej - Hillerød)
Klampenborg
(Charlottenlund - Klampenborg)
Ringbanen
(Ny Ellebjerg - Hellerup)
S-tog i alt
Strækninger i alt
1.105
11
1.446
103
2
90
1.652
46
109
234
54
6
28
477
6
21
16
43
17
98
23
7
231
143
541
180
128
160
92
172
29
122
1.424
5.032
1.212
30
1.652
256
12
245
2.195
188
413
726
220
45
170
1.762
18
111
121
150
76
532
138
49
1.195
234
409
418
153
347
184
291
51
144
1.997
8.595
-107
-19
-206
-153
-10
-155
-543
-142
-304
-492
-166
-39
-142
-1.285
-12
-90
-105
-107
-59
-434
-115
-42
-964
-91
132
-238
-25
-187
-92
-119
-22
-22
-573
-3.563
163
128
201
107
97
117
168
297
278
219
181
171
142
217
102
92
144
111
120
201
127
184
146
220
158
117
140
117
117
124
133
102
125
160
0,59
0,56
0,61
0,57
0,60
0,70
0,61
0,63
0,72
0,54
0,53
0,66
1,00
0,61
0,48
0,65
0,82
0,92
0,68
1,04
0,96
1,14
0,90
0,79
0,43
0,31
0,40
0,32
0,32
0,33
0,38
0,48
0,35
0,54
14
81
25
64
81
74
42
225
205
148
136
148
118
158
68
75
125
79
93
164
106
158
117
85
-51
66
23
63
58
51
58
16
36
66
0,09
2,07
0,14
1,38
3,46
1,30
0,31
2,46
2,25
1,51
2,24
6,31
3,71
2,02
1,67
3,15
7,49
2,64
2,74
3,47
3,69
4,16
3,46
0,56
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7,43
0,23
8,20
2,40
0,12
2,09
13,05
0,63
1,48
3,32
1,22
0,26
1,20
8,11
0,18
1,21
0,84
1,36
0,63
2,64
1,09
0,27
8,21
1,06
2,58
3,58
1,09
2,96
1,57
2,35
0,38
1,41
15,94
53,80
1.181
9
1.510
111
3
119
1.753
58
135
326
74
6
38
637
7
29
14
41
22
125
31
10
278
163
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4
Strækningsregnskab 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Strækningsregnskabet er en fordeling af ”Pas-
sagertrafik før kontraktbetaling” på enkelt-
strækninger.
Modeludvikling
IC4 materiellet blev i løbet af 2014 benyttet
på flere strækninger, således at materielan-
vendelsen nu må betragtes som egentlig drift.
I 2012 og 2013 hvor IC4 materiellet bl.a. var
taget ud af drift pga. en signalforbikørsel ved
Marslev på Fyn, kunne materielomkostninger-
ne ved den ledige kapacitet ikke fordeles efter
den egentlige produktion. Nu udgør IC4 pro-
duktionen en væsentlig selvstændig produkti-
on, således at omkostningerne nu følger IC4
produktionen ud på de strækninger som mate-
riellet betjener.
Modeludviklingen betyder at der sker et skift i
omkostningsniveauet mellem de enkelte
strækninger. Konkret betyder det at InterCity
og Lyntog som tidligere bar størstedelen af
IC4 omkostningerne bliver lettet for denne
byrde, som i stedet henføres til de relevante
regionaltogstrækninger som betjenes af IC4
materiellet.
Passagertrafik
Resultatet af togdriften på -3.563 mio. kr. før
kontraktbetalingen er stort set uændret i for-
hold til 2013 (-3.536 mio. kr.), men underlig-
gende er der en række forhold, der har ændret
sig.
Passagerindtægterne på 5.032 mio. kr. er ste-
get med 137 mio. kr. hvilket primært afspejler
den generelle prisudvikling.
Nettoomkostningerne på 8.595 mio. kr. til
togdriften er steget med 164 mio. kr. med
tilsvarende svagt stigende produktion, hvilket
skyldes følgende modsatrettede effekter.
Produktionen målt i togkilometer er på niveau
med 2013. DSB har dog gennemført et væ-
sentligt kvalitetsløft for kunderne ved i et vist
omfang at skifte fra ældre dobbeltdækkere og
MR-togsæt samt de mindre Desiro togsæt og
erstatte dem med IC2-, IC4- samt IR4-togsæt.
Materiel som er dyrere i drift og afskrivninger
og derved medfører stigende strækningsom-
kostninger.
DSB har gennem Ét Sundt DSB effektiviseret
bl.a. personaleforbruget ved at indføre en-
mandsbetjening på udvalgte strækninger samt
stoppet for Ombordservice/servicevogn i tog,
hvilket har medført væsentlige besparelser på
personaleomkostningerne.
Lukningen af Limfjordsbroen tilbage i 2012 har
i 2014 betydet, at DSB har modtaget en for-
sikringskompensation. Dette har medført et
fald i omkostningerne til erstatningsbefor-
dring.
Endelig har DSB i 2014 afholdt en række om-
kostninger til bl.a. fremtidens tog, materiel-
plan 2030, signalprogrammet samt nye hånd-
terminaler til togpersonalet.
Lyntog
Passagerindtægterne på 1.105 mio. kr. er ste-
get med 9 mio. kr., hvilket ligger under den
generelle prisudvikling, men skyldes at gen-
nemsnits rejselængde og dermed billetindtæg-
ten falder.
Nettoomkostningerne på 1.212 mio. kr. er
faldet med 97 mio. kr. primært som følge af et
fald i materiel og vedligeholdelsesomkostnin-
gerne. Årsagen er at lyntog ikke længere skal
bære ledig kapacitet fra IC4 materiel og fordi
Ombordservice/servicevogn er ophørt på Lyn-
tog, der er dog fortsat servicering på DSB 1’.
InterCity
Passagerindtægterne på 1.652 mio. kr. stiger
med 48 mio. kr. hvilket svarer til prisudviklin-
gen. Dog betyder tidligere års sporspærringer
(primært Limfjordsbroen) at passagerne flytter
mellem strækningerne, hvilket har medført en
forskydning mellem InterCity og Regional.
Strækningsregnskab 2014
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nettoomkostningerne på 2.195 mio. kr. er
faldet med 40 mio. kr. Primært fordi InterCity
ikke længere skal bære ledig kapacitet fra IC4
materiellet men også fordi Ombordser-
vice/servicevogn er ophørt på InterCity.
Der har i 2014 været omfattende sporspærrin-
ger (Vamdrup–Vojens, Randers-Aalborg og
Hobro–Aalborg), som har givet øgede om-
kostninger til erstatningsbefordring på stræk-
ningerne Aarhus–Frederikshavn og Middelfart–
Sønderborg, Fredericia–Esbjerg.
IC Bornholm har en anderledes omkostnings-
struktur end de øvrige InterCity strækninger,
fordi driften af strækningen sker gennem DSB
Øresund, der står for klargøring og vedlige-
hold af materiellet samt for det kørende per-
sonale. Personaleforbruget på IC Bornholm er
effektiviseret i 2014 hvilket har medført en
væsentlig reduktion i personaleomkostninger-
ne.
produktionen, har medført en stigning i om-
kostningerne på København-Ringsted.
På Lille Syd banen stiger omkostningerne fordi
der i 2014 er gennemført større eftersyn af
MR-togsæt som anvendes på strækningen.
Regional Vest
Passagerindtægterne på 231 mio. kr. er faldet
med 7 mio. kr. primært som følge af kunde-
vandring mellem InterCity og Regional Vest
som følge af genåbningen af Limfjordsbroen.
Nettoomkostningerne på 1.195 mio. kr. er
steget med 216 mio. kr. på trods af et produk-
tionsfald. Ses der bort fra kompensationen for
lukningen af Limfjordsbroen er den reelle stig-
ning på 273 mio. kr. Som primært skyldes en
yderligere indfasning af IC2 og IC4 materiellet.
Dette modsvares delvist af et fald i persona-
leomkostningerne, som følge af indførsel af
enmandsbetjening.
På strækningen Aarhus–Fredericia–Esbjerg
stiger omkostningerne meget eftersom 64 pct.
af hele DSB’s IC4 produktion kører på denne
strækning og 26 pct. af DSB’s IC2 produktion.
Det betyder at strækningen bærer størstede-
len af DSB’s omkostninger til IC4 materiel.
Regional Øst
Passagerindtægterne på 477 mio. kr. er på
niveau med sidste år, på trods af at produkti-
onen er steget. Den manglende vækst skyldes
en forskydning af passagerindtægterne mel-
lem København-Nykøbing F-Rødby og de In-
ternationale tog, fordi en større andel af kun-
derne har benyttet Internationale tog til lokale
rejser på Sjælland.
Nettoomkostningerne på 1.762 mio. kr. er
steget med 98 mio. kr.
Årsagen er primært indsættelsen af IC4 mate-
riel på Nordvest banen i stedet for dobbelt-
dækkere. Modsat medførte omfattende spor-
spærringer på Nordvest banen i 2013 store
udgifter til erstatningsbefordring, som er fal-
det bort i 2014. Afslutningen af sporarbejder-
ne har medført væsentlige skift i produktionen
mellem København-Kalundborg og Køben-
havn-Holbæk.
Stigende produktion samt en øget anvendelse
af IC4 materiel kombineret med øgede af-
skrivninger på IR4 togsæt som kører 71 pct. af
Internationale tog
Passagerindtægterne på 143 mio. kr. er steget
med 17 mio. kr. hvilket primært skyldes en
forskydning af indtægterne mellem Internatio-
nale tog og Regional Øst.
Nettoomkostningerne på 234 mio. kr. er til-
svarende steget med 18 mio. kr. på trods af et
produktionsfald sidst på året, som skyldes
udfasningen af Euro Night fra oktober 2014.
Stigningen i omkostningerne skyldes alene at
leje af ICE materiellet i 2013 blev reduceret
som følge af en tilbagebetaling af for megen
leje vedr. tidligere perioder.
6
Strækningsregnskab 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
S-tog
Passagerindtægterne på 1.424 mio. kr. er ste-
get med 70 mio. kr. som følge af en mindre
stigning i antal rejser og den generelle prisud-
vikling samt at DSB i 2014 har vundet en
voldgiftssag mod Movia.
Nettoomkostningerne på 1.997 er faldet med
30 mio. kr. Omkostningsfaldet skyldes pri-
mært et fald i energiomkostningerne da CO2-
afgiften i 2014 er bortfaldet, samt et mindre
fald i produktionen.
Strækningsregnskab 2014
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Model & fordelingsnøgler
Strækningsøkonomimodellen
Strækningsregnskabet for 2014 er ligesom
Hovedregnskabsopstillingen for 2014 baseret
på DSB’s strækningsøkonomimodel for 2014,
som er udarbejdet i overensstemmelse med
Regnskabsreglementet for DSB. Stræknings-
økonomimodellen for 2014 er en videreudvik-
ling af strækningsøkonomimodellen for 2013.
Derudover er modellen tilpasset de forret-
ningsmæssige og organisatoriske ændringer,
som DSB har gennemført i 2014.
Sammenhæng mellem Stræknings-
og Hovedregnskab 2014
Strækningsregnskabet 2014 vedrører alene
”Passagertrafik før kontraktbetaling” som
fremgår af Delregnskabsopstillingen i Hoved-
regnskabopstillingen 2014. Således udelades
delområderne ”Øvrige forpligtigelser”, ”Af-
stemningsområde inkl. kontraktsbetaling”
samt ”Konkurrenceudsatte aktiviteter” og
”særlige reguleringer” (se Hovedregnskabsop-
stillingen 2014 for en konkretisering af oven-
stående).
Regnskabsreglementet har fokus på opgørel-
sen af forskellen mellem de samlede passa-
gerindtægter og omkostninger ved driften af
de enkelte strækninger.
Dette fokus betyder, at alle indtægter og om-
kostninger, som medgår ved udførslen af akti-
viteter i forbindelse med trafikkontrakten,
fordeles til togsystemerne bortset fra øvrige
forpligtelser.
Således indeholder strækningsopgørelserne de
fulde omkostninger indeholdende både direk-
te omkostninger til energi og materiel mv. og
indirekte omkostninger til salg og stationer
mv. samt overhead omkostninger.
Model- og forretningsudvikling
Der er foretaget en væsentlig modelændring i
strækningsøkonomimodellen for 2014 vedrø-
rende fordelingen af omkostningerne til IC4
materiellet. Modelændringen skyldes at IC4
materiellet betragtes som være indsat i egent-
lig produktion i og med at materiellet udfører
5 pct. af DSB’s samlede produktion. I stræk-
ningsøkonomimodellen for 2012 og 2013 var
det alene omkostningerne til de IC4 togsæt
der var i drift som blev fordelt med IC4 litrakm
produktionen, resten blev fordelt efter IC3
litrakm fordelingen. Eftersom IC4 materiellet
ikke var indsat i drift i store dele af 2012 blev
omkostningerne ikke fordelt efter den reelle
produktion.
Samlet set har modelændringen ingen konse-
kvens for passagertrafikken eftersom alle om-
kostninger til IC4 materiel skal belaste passa-
gertrafikken. Modelændringen betyder dog en
væsentlig ændring i omkostningsfordelingen
på de enkelte strækninger. Således er det nu
de enkelte strækninger som anvender materi-
ellet der belastes af den fulde omkostning til
materiellet. Eftersom IC4 materiellet primært
anvendes i regionaltrafikken medfører det en
væsentlig omfordeling fra den landsdækkende
trafik til regionaltrafikken. Årsagen er at den
landsdækkende trafik hidtil bar en væsentlig
del af IC4 materiel omkostningen som følge af
fordelingen efter IC3 materiellets produktion
som primært driver InterCity og Lyntog.
Modelændringen giver en renere sammenhæng
mellem den enkelte strækning og materielan-
vendelsen på strækningen.
Indtægts- og rejsefordeling
Indtægts- og rejsefordelingen påvirker både
fordelingen af passagerindtægterne og forde-
lingen salgs- og stationsomkostningerne.
DSB har samlet set et godt kendskab til pas-
sagerenes rejsemønstrer. Problemstillingen
består i at tilknytte en rejse og dermed en
indtægt til det enkelte togsystem. En passager
fra København til Roskilde kan f.eks. vælge
mellem 8 togsystemer, som alle stopper i
Roskilde.
8
Model & fordelingsnøgler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fordelingen af rejser f.eks. mellem København
og Roskilde baserer sig bl.a. på tællinger i de
enkelte tog foretaget af togpersonalet og rej-
seundersøgelser foretaget af COWI. Når rej-
sen er tilknyttet til et togsystem skal den til-
hørende indtægt identificeres. Ved tællinger i
toget er billettypen (Billet, Pendlerkort, klip-
pekort mv.) ukendt og derved er indtægten for
den enkelte rejse svær at fastslå.
Rejsekortet vil ikke løse denne problemstilling
eftersom en rejse på Rejsekort fortsat blot vil
indikere at passageren er rejst fra København
til Roskilde, men ikke hvilken af de 8 mulige
togsystemer, der er benyttet.
COWI tællingen som bl.a. ligger til grund for
indtægtsfordelingen er principielt et ”snap
shot” på et enkelt tidspunkt. Derfor tager den
ikke højde for strukturændringer på andre
tidspunkter. Det betyder at sporspærringer
uden for tælleperioden ikke kan aflæses i tæl-
lingen. Konkret kan det betyde at sporspær-
ringen på Vestfyn i 2015 ikke vil reflekteres i
tællingen og derved i indtægtsfordelingen.
Uagtet at produktionen og dermed omkost-
ningerne er væsentlig påvirket af sporspærrin-
gen.
DSB vil fortsat arbejde med at forbedre ind-
tægtsfordelingen, men der må forventes en
yderligere usikkerhed i strækningsopgørelser-
ne i de kommende år pga. sporspærringer.
I modellen grupperes de bogførte registrerin-
ger til de indtægts- og omkostningsgrupper,
der afspejler DSB SOV’s ressourceforbrug på
forskellige typer af opgaver. Dette ressource-
forbrug fordeles til aktiviteter, der afspejler
DSB SOV’s forskellige jernbanedriftsfunktio-
ner.
Ressourceforbruget fordeles ud fra aktivite-
ternes anvendelse af de forskellige ressourcer.
Aktiviteterne fordeles ud på Togsystemer,
Øvrige forpligtelser eller Konkurrenceudsatte
aktiviteter ud fra slutprodukters træk på akti-
viteterne.
Passagertrafik
Passagertrafik underopdeles i togsystemer.
Togsystemerne er i 2014 Lyntog, InterCity,
Regional Øst, Regional Vest, S-tog og Interna-
tionale tog.
De overordnede togsystemer på Fjern- og
Regionaltog underopdeles i strækninger, der
svarer til de ruter, hvor passagererne kan rejse
med tog mellem to stationer uden togskift.
Grupperingen af strækninger sker på baggrund
af oplysninger om togkategorier og geografi i
DSB’s produktionssystem.
Begrebet togkategori stammer fra arbejdet
med køreplanlægning, hvor man opdeler tog i
f.eks. Regional Øst, Regional Vest, InterCity,
Eurocity, Lyntog osv.
S-tog underopdeles i 7 strækninger som opde-
ler S-banenettet i fem fingre, en central del
samt Ringbanen.
Metode
Strækningsregnskabet bygger på en aktivi-
tetsbaseret fordelingsmodel, som er udarbej-
det i overensstemmelse med regnskabsregle-
mentets § 2 samt fortolkningsspørgsmål stillet
af DSB til ministeriet.
Det regnskabsmæssige grundlag for stræk-
ningsregnskabet er samtlige driftsregnskabs-
poster for DSB SOV bortset fra selskabsskat.
Alle regnskabsposter fra DSB SOV medtages i
modellen, hvilket sikrer sammenligneligheden
med driftsregnskabet.
Fordelingsnøgler
Modellen, der er grundlaget for stræknings-
regnskabet, er udviklet ud fra målsætningen
om, at modellen skal afspejle DSB SOV’s ind-
tægts-, omkostnings- og produktionsstruktur
samt give transparens og forklarlige resulta-
ter. Da modellen er en fordelingsmodel, vil
størrelsen af indtægter og omkostninger pr.
togsystem afhænge af valget af grupperinger
og fordelingsnøgler.
Model & fordelingsnøgler
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507104_0010.png
I modellen opgøres omkostninger og indtæg-
ter for de kapacitetsenheder i de forskellige
direktørområder, som producerer ydelser til
vores kunder eller for andre enheder i DSB.
Indirekte omkostninger til administrative
stabs- og støttefunktioner i direktørområder-
ne fordeles til kapacitetsenhederne ud fra an-
tallet af fuldtidsansatte i kapacitetsenhederne.
Fordelingen fra aktiviteter sker overordnet
efter følgende principper;
omkostninger blive fordelt til togsystemerne
efter en arbitrær fordelingsnøgle.
Nedenstående tabel viser, hvor stor en del af
de samlede omkostninger på togsystemerne,
der bliver fordelt med forskellige typer af for-
delingsnøgler.
Anvendte fordelinger til togsystemer
Procent
Turtimer togfører og lokofører
Litra km
26
23
17
15
12
5
2
100
Hvis aktiviteten kun udføres for at betjene
et enkelt togsystem, vil der ske en direkte
fordeling til dette togsystem.
Hvis aktiviteten i stedet udføres for at kun-
ne køre flere eller alle togsystemer, vil om-
kostningerne blive fordelt på togsystemerne
efter en relevant produktionsparameter.
I tabellen nedenfor fremgår de væsentligste
fordelingsnøgler for de produktionsrettede
aktiviteter.
Fordelingsnøgler for produktionsrettede aktiviteter
Passagerindtægter
Salgsydelser
Stationsydelser
Energi
Togbetjening
Togfremføring
Klargøring
Materiel
Vedligehold
Baneafgifter
Catering
Indtægtsfordeling
Delrejser
Delrejser
Litrakm
Turtimer
Turtimer
Litratimer
Litratimer
Litrakm
Baneafgifternes fordeling
Turtimer
Delrejser
Litra timer
Plads km
Baneafgifter
Andet
I alt
Klassificering af regnskabsposter og
aktiviteter
Alle omkostningsarter er klassificeret efter
deres skønnede variabilitet. Direkte poster
varierer direkte med produktionsniveauet for
togsystemerne, mens særbestemte poster
ikke varierer direkte med produktionsniveau-
et, men alligevel har en sammenhæng til den
samlede produktionen på togsystemerne. In-
direkte poster varierer kun i meget begrænset
omfang med produktionsomfanget. Det er
f.eks. overordnede kapacitetsomkostninger på
direktørniveau og i de centrale stabe.
Ressourcerne er klassificeret efter type, som
afspejler omkostningsnærhed med produktio-
nen. Direkte poster er poster, der direkte kan
henføres til produktionen f.eks. energi. Pro-
duktionsenheder er udførende enheder, der
leverer ydelser til DSB’s kunder f.eks. et lo-
komotivfører center. Områdeoverhead som er
decentrale enheder, som leder eller supporte-
rer de udførende produktionsenheder f.eks.
om-bord-service sekretariat. Koncern over-
head er enheder, der udfører centraliserede
support ydelser f.eks. personale opgaver.
Kombinationen af artens variabilitet og res-
sourcetypen gør det muligt at klassificere mo-
Hvis en aktivitet vedrører en enkelt større
station i form af f.eks. rengøring, vedligehold
af stationsbygningen eller billetsalget på sta-
tionen, vil omkostningerne blive fordelt på
togsystemerne efter fordelingen ud fra, hvor-
dan antallet af afrejsende fra den pågældende
station fordeler sig på togsystemerne.
Hvis en aktivitet ikke har en sporbar sammen-
hæng til produktionen på togsystemerne, vil
10
Model & fordelingsnøgler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dellens variabilitet. Således vil en løn art være
klassificeret som en direkte omkostning, men
kombinationen med ressourcetypen vil afgøre
om den skal re-klassificeres, dvs. at en kon-
cernoverhead lønomkostning bliver en re-
klassificeret fra en direkte lønomkostning til
en indirekte lønomkostning.
Alle aktiviteter, der fordeles til togsystemerne
er klassificeret efter deres produktvariabilitet
til togsystemet. Det vil sige, hvorvidt aktivite-
terne er drevet af produktionsvolumen på
togsystemerne. Aktiviteterne kategoriseres
enten som produktionsrettede eller ikke-
produktionsrettede.
gers relative momstræk, hvilket vil sige, at
alle omkostningsarter tilknyttes en momssta-
tus. Den samlede moms bliver fordelt til funk-
tionerne efter de medgåede omkostningers
relative momstræk. Derefter følger momsom-
kostninger de egentlige omkostninger igen-
nem fordelingsmodellen.
Skat
Selskabsskat medtages ikke i strækningsregn-
skabet. I hovedregnskabsopstillingen opdeles
selskabsskatten mellem offentlig service efter
forhandlet kontrakt og de konkurrenceudsatte
aktiviteter.
Moms
Årets momsnettoomkostninger fordeles på
slutprodukter efter de medgåede omkostnin-
Model & fordelingsnøgler
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507104_0012.png
Ledelseserklæring
Direktionen har dags dato behandlet og godkendt Strækningsregnskabet for DSB SOV for 2014.
Strækningsregnskabet er udarbejdet efter de principper og metoder, som er angivet i Regnskabs-
reglementet for DSB, under hensyntagen til fortolkninger aftalt med Transportministeriet.
Det er vores opfattelse, at
Regnskabsreglementet er overholdt i 2014, herunder, at der er foretaget den fornødne regn-
skabsmæssige opdeling, jf. regnskabsreglementets § 2, således at DSB kan redegøre for til-
skudsbehovet til passagertrafikken.
Modelapparatet og de anvendte fordelingsnøgler er dokumenteret i overensstemmelse med
regnskabsreglementets §3, således at DSB kan redegøre for fordelingsøkonomien i stræknin-
gerne.
Taastrup, den 2. marts 2015
I direktionen
Stig Pastwa
Konstitueret Administrerende
Direktør
Thomas Thellersen Børner
Økonomidirektør
12
Ledelseserklæring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507104_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507104_0014.png