Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 193
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. marts 2015
2015-154
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
DSB's strækningsøkonomi 2014
Jeg vedlægger hermed til udvalgets orientering kopi af rapport fra DSB om
strækningsregnskabet for 2014.
Opgørelsen af strækningsregnskabet viser indtægter og nettoudgifter ved de
angivne togsystemer i 2014, og dermed også det økonomiske resultat for togsy-
stemerne – dvs. tilskudsbehovet - før indregning af kontraktbetalingen. Desu-
den relateres det økonomiske resultat til hvor mange togkm, der køres i hvert
togsystem, samt hvor mange personkm, der bliver udført i togsystemerne.
Det bemærkes, at der i forbindelse med opgørelse af indtægter og udgifter er
sket en fordeling af økonomiposter, som ikke entydigt kan henføres til ét be-
stemt togsystem. En sådan fordeling vil altid være omgærdet med en vis usik-
kerhed, hvilket bør tages i betragtning ved en strikt fortolkning af tallene.
Som DSB gør opmærksom på, er der i forhold til den tilsvarende opgørelse for
2013 sket en forskydning i resultaterne mellem de enkelte togsystemer, som
alene beror på forskellig indregning af IC4 togene. I 2013 blev udgifterne til
ledige IC4 tog henført til lyntog og IC-tog, mens de i 2014 henføres til de togsy-
stemer, hvor IC4/IC2 faktisk anvendes. Det medfører i sig selv en forbedring af
resultatet for lyntog- og IC-tog og en forværring for regionaltrafikken, som i
enkelte tilfælde er meget mærkbar.
Jeg skal for en ordens skyld anføre, at rapporten i sit indledningsafsnit inde-
holder synspunkter om anvendelsen og fortolkning af resultaterne, der står for
DSB's egen regning.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke