Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
11. marts 2015
2015-1646
Ringsted-Femern Banen og ny Storstrømsbro
Den 24. februar 2015 oplyste forbundstransportminister Alexander Dobrindt,
at de tyske jernbanelandanlæg forventes at være elektrificeret og udbygget til
dobbeltspor i 2024. Som følge af den opdaterede tyske plan for udbygning skal
der tages stilling til, om der skal ske tilpasninger i tidsplanen for udbygningen
af jernbanen mellem Ringsted og Holeby og den nye Storstrømsbro, herunder
også i lyset af en mulig ny tidsplan for kyst-kyst forbindelsen. Det er vigtigt, at
der sker en koordinering af de samlede arbejder.
Banedanmark har gennem to år arbejdet med at forberede udbygningen af
jernbanen mellem Ringsted og Holeby og har inden for det sidste år været i
gang med en udbudsproces, der involverer entreprenører på seks forskellige
udbud. Det første af disse står over for tildeling i uge 11.
På baggrund af den mulige tilpasning af tidsplanen udskyder Banedanmark
indgåelse af kontrakter for de forskellige anlægsarbejder, indtil der foreligger
beslutning om en ny tidsplan. Konkret tager Banedanmark følgende skridt i
forhold til udbud:
1.
De seks igangværende udbudsforløb forlænges således, at indgåelse af
aftalerne kan udskydes til slutningen af 2015 eller starten af 2016.
2. De øvrige udbud forberedes således, at udskydelse mellem et og flere år
kan håndteres.
3. Når der er truffet beslutning om, hvilken tidsplan Ringsted-Femern
Banen skal udføres efter, vil udbudsmaterialet blive opdateret i henhold
til den besluttede tidsplan, og de resterende udbud genplanlægges i ly-
set af den besluttede tidsplan.
I forhold til de igangværende fremrykkede aktiviteter vil allerede indgåede afta-
ler fortsætte som aftalt. Det betyder følgende:
Arbejdet med vejbærende broer fortsætter på Lolland og Falster.