Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1412253_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i august med en rettidighed på 94,5% og en pålidelighed på 91,5%,
hvilket er en forbedring i forhold til juli måned og viser en stabilisering af IC4
leverancen. Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift ligger med
udgangen af august på 67. Antallet af togsæt, som er planlagt stillet til
rådighed ligger ligesom i juli på 32 togsæt inkl. driftsreserve. Den
gennemsnitlige leverance til drift var 32 IC4 togsæt i august.
Antallet af km mellem hændelser ligger næsten på samme niveau som sidste
måned og slutter ultimo måneden på 6.307 km. Der arbejdes fortsat intenst
med at øge driftsstabiliteten. Fokusområder er især forbedring af stabiliteten
af kommunikationen mellem togsæt, optimering af motoren samt
sikkerhedsarbejdet med assessment af ændringer.
IC2 kørte i august med en rettidighed på 91,0% og en pålidelighed på 80,1%.
Den øgede pålidelighed i forhold til juli måned er udtryk for større fokus af
IC2 på værkstedet. Der er fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og
den aktuelle plan er anvendelse af 5 togsæt i drift inkl. driftsreserve. 3 IC2
togsæt anvendes til TCMS ombygning og test.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen er blevet
indbygget på 49 driftstogsæt og viser en tilfredsstillende reduktion af
støjniveauet. I takt med anvendelse af flere togsæt i drift foretages der
løbende opgraderinger af de resterende driftstog.
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo august er der konstateret i alt 10
revnede udstødningsmanifolde på IC2/IC4 motoren. For at løse problemet er
beslag til understøtning af turboen under udvikling.
ƒ
Forøgelse af driftspuljen
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 togsæt er blevet
opgraderet med fuld pakke 2D/2. 10 af disse kører i overvåget prøvedrift.
Driftspuljen ligger i august fortsat på 67 togsæt.
Teknisk udvikling:
Som anført i statusrapporten for juni er der under udvikling af
softwarepakker konstateret kommunikationsproblemer mellem IC4 togsæt i
multipel opkobling. DSB indstillede al drift med IC4 i multipel konfiguration
den 20. juni.
Der foreligger nu en testet revision af softwaren, som underbygger en
genindsætning af multipel drift med 2 koblede togsæt.
ƒ
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412253_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
Kommunikationsproblematikken er løst og danner sammen med en forbedret
version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t samt øvrige
driftsforbedrende tiltag softwarepakke 3+. Pakken er under
assessorbehandling og når den er afsluttet, inddrages Trafikstyrelsen for
endelig myndighedsbehandling.
Der udføres audit af softwareopgraderingsprocessen i værkstedet af 3. parts
assessor i uge 39.
ƒ
Diverse:
DSB har medio august indgået kontrakt med det svejtsiske konsulentfirma
Prose AG om undersøgelsen af IC4. Prose AG, der er jernbanespecialister, får
støtte af SBB, det nationale svejtsiske jernbaneselskab. Prose har igangsat
arbejdet, der forventes afsluttet omkring årsskiftet.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
14
3
4
11
---------------------
32*
Nuværende plan
* Antallet er nedjusteret til 27 i sommerperioden fra 14.07.-03. 08.
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
94,2%
89,9%
6.301
39.906
ÅTD
94,7%
91,0%
5.952
54.093
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
94,5%
91,5%
6.307
154.515
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412253_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
98,3%
85,0%
91,5%
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
1
-------------------
5*
*Antallet er nedjusteret til 4 i sommerperioden fra 14.07.-03. 08.
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
90,1%
45,0%
2.054
10.269
ÅTD
92,9%
63,9%
2.525
12.445
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
91,0%
80,1%
1.668
13.342
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412253_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
39,9%
ÅTD
48,5%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
93,5%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
ƒ
Reservedelsforsyningen:
Forsyning af reservedele til IC4/2 udvikler sig positivt.
Leveringstiderne er blevet kortere og reservedelsmængden øges ift. antallet
af idriftsatte tog. En stor del kritiske reservedele er på lager, så IC4/2 tog kan
leveres til driften.
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
MDBF-udviklingen for IC4 ligger på næsten samme niveau som juli måned og
slutter ultimo måneden på 6.307 km. Der er fortsat stor fokus på drifts- og
funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Kommunikationsstabilitet mellem 2 togsæt i multipel drift
Forbedring af indsugningsrør til motoren
Fejlretning ifm revner i udstødningsmanifolde
Daglig opfølgning på fokusområder bremser, klimaanlæg, døre
og power pack.
ƒ
ƒ
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo august er 46 togsæt
modificerede.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412253_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 31. august 2014. Det skal bemærkes, at der er
tale om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance
til drift i august var 32 IC4 togsæt og 7 IC2 togsæt.
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
-NT
-MPTO
IC2
82
14
68
23
5
5
0
0
Drifts-
simu-
lering
10
9
1
11
Godkendt til
passager-
kørsel
67
-
67
12
9
-
9
3
4
-
4
0
8
-
8
2
13
-
13
2
33
0
33
5
TCMS
Efter-
syn
1
Inspek-
tioner
2
Repara-
tioner
3
Til rådighed
for driften
1
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
) Inkl. nulstillinger.
2
3
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Ifølge anbefaling fra Atkins er der udviklet
en forenklet koblingsløsning med
gummibælg (gaitor). 14 togsæt er
ombygget.
I forbindelse med ombygningen til
gummibælg-løsningen foretages der et
udvidet serviceeftersyn på koblingens øvrige
bevægelige dele i samarbejde med
koblingsleverandøren.
Arbejdet planlægges således at
opgraderingen indpasses med mindst mulig
påvirkning på de daglige driftsleverancer.
Plan
I alt 22 driftstog er planlagt at have
monteret reviderede koblinger til
køreplanen for 2015, der træder i
kraft den 14. december.
Grundlaget for fremtidig driftskobling
er etableret ved ovenstående
handling.
Tiden, hvormed afvikling af
driftskobling kan foretages, afhænger
bl. a. af afgangsprocedure og en
ændring som er indeholdt i
softwarepakke 2.2., se nedenfor.
Fastkobling
Driftskobling
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412253_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
Projekter
Reduktion af
stationstider
Optimering af dør-
/skydetrin
Handling
Løsning til en stabilisering af
trinkonstruktionen er fundet og materialer
til opgraderingen er modtaget. Indbygning
pågår.
Der foretagne opgradering af dør- og
skydetrins softwaren, som er implementeret
i samtlige IC4 togsæt, har reduceret
ventetiden på døråbningen. Tidsmålinger af
passagerbetjening af døre pågår.
Plan
Den til IC4 udviklede software pakke
er indeholdt i Pakke B for IC2, som
beskrevet nedenfor. Under
installation.
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
I alt 49 togsæt har fået foretaget reduktion af
støjniveau fra udstødningen.
I takt med øget idriftsættelse
foretages der løbende opgraderinger.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget med AB i
2012. Der arbejdes med nedenstående
løsninger:
Multipel 3 og
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Assessor har færdiggjort assessment af
softwarepakke 2.1 (driftsforbedrende tiltag)
og Multipel 3 den 4. juni. DSB har søgt om
typegodkendelse den 12. juni 2013.
Trafikstyrelsens sagsbehandling er påvirket
af at al IC4 kørsel i multipel oprangering er
indstillet på grund af muligt
kommunikationsudfald.
Trafikstyrelsen har meddelt at Multipel 3
godkendelsen er sat i bero, og
myndighedsprocessen for Pakke 2.1
fortsætter.
DSB afventer Trafikstyrelsens
ibrugtagningstilladelse til Pakke 2.1.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Slutdokumentation er godkendt af DSB.
Softwarepakken er klar til at blive installeret
på togsættene.
Opdatering af 2.2a software kræver
at pakke 2.1 er godkendt og
installeret på togsættene. Afventer
fortsat.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Under design
Arbejdet med pakke 2.2 har været
suspenderet pga arbejdet med
kommunikationen mellem togsæt i multipel
drift.
Arbejdet med endelig
kravspecifikation er påbegyndt.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412253_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
Projekter
Multipel 4
(ændret til pakke 3+)
Handling
Den planlagte softwarepakke Multipel 4 er
nu ændret til 3+ og indeholder en ændring ift
det konstaterede kommunikationsudfald
mellem togsæt i multipel oprangering,
magnet-skinnebremse ned til 4 km/t samt
øvrige driftsforbedrende tiltag. Hermed
understøtter den driftsbehovet med Multipel
2 drift på Nordvestbanen i den nye køreplan
fra 14. dec. 2014.
Softwaren er færdigudviklet og færdigtestet.
Endelig dokumentation for pakken er
modtaget fra Ansaldobreda og DSB har
godkendt indholdet. Pakken er under
assessorbehandling.
Plan
Softwaren er nøglen til igen at køre
multipel drift. DSB har besluttet ikke
at søge om typegodkendelse til
kørsel med Multipel 4 p.t., men alene
højne driftsstabiliteten i multipel
kørsel.
IC2 porting (overførelse
af IC4 funktionaliteter til
IC2)
Under design
For at sikre fortsat opretholdelse af driften
med IC2 ønsker DSB at der straks indføres
aktiv magnetskinnebremse ned til 4 km/t.
Denne ændring er under planlægning.
TCMS overdragelse
(Overtagelse af kildekoder
og udstyr samt
programmøruddannelse)
DSB personale er færdiguddannet.
Kildekoder overdrages i takt med, at
softwarepakker leveres i
overensstemmelse med
forligsteksten fra 2012.
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
IC4s bremseeffekt skal påvises ved ekstrem
lav adhæsion jf. et nyere normsæt end det
toget oprindeligt er typegodkendt på
baggrund af.
Omfattende testprogram er planlagt.
Test på glatte skinner er gennemført i
august, og DSB og assessor
analyserer resultaterne. Yderligere
krav om laboratorietest er rejst af
Trafikstyrelsen og der er reserveret
testracksfaciliteter hos DB
SystemTechnik i Tyskland med
forventet gennemførelse i slutningen
af september. Assessor følger
processen jf. Trafikstyrelsens krav.
Der er stor fokus på at opnå
Trafikstyrelsens accept inden
løvfaldsperioden 2014.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412253_0008.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. august 2014
Rapportperiode: August 2014
Projekter
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
Handling
IC2 har kun fået en mindre vinterpakke
monteret (pakke A). Der er foretaget en
evaluering af de ændringer, der er monteret
på IC4, og indholdet af Pakke B er besluttet.
Plan
Indbygning af pakke B på IC2 flåden
er påbegyndt. 2 togsæt er ombygget
og 11 togsæt i alt forventes
ombygget inden årsskiftet
2014/2015.
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Prototype af den nye radio er indbygget.
DSB har overdraget teknisk dokumentation
til leverandøren. Møde med leverandøren
om afklaring af tekniske spørgsmål er
afholdt.
Løsningen af problemer ifm. kommunikation
mellem togcomputer og radio er p.t. sat på
standby, da serieinstallationen af radioer er
udskudt i tid, pga prioritering af øvrige
togtyper.
Ændret projektplan er under
udarbejdelse.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
6. Diverse
Situationen omkring IC4 aksellejeskåle er fortsat stabil, der er således ikke
observeret nye tilfælde af beskadigede aksellejeskåle siden juni 2014. Endelig
rapport fra AnsaldoBreda med testresultater vedrørende måling af kraftpåvirkninger
på IC4 aksellejeskålen under kørsel er nu modtaget. Analysearbejde af
testresultaterne pågår. Handlingsplan for IC4 aksellejeskål med henblik på en
driftsnormalisering af IC4 (ophævelse af 7-døgns inspektion) er udarbejdet.
Handlingsplanen skal danne grundlag for en gradvis lempelse af den nuværende
barriere fra 7-døgns inspektion til en 30.000km inspektion og skal godkendes af
assessor, hvorefter den fremsendes til Trafikstyrelsen. Implementeringen forventes
igangsat i begyndelsen af oktober.
8