Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
1504646_0001.png
Fra:
Hans Olsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. marts 2015 23:28
Til:
Folketingets Oplysning
Emne:
Vedr. togdrift i Hvalsø og Lejre
Til Folketingets Trafikudvalg
Politiske partier og Pendlerklubben i Lejre Kommune arbejder fortsat på at opnå forbedringer i den
kollektive trafik på vores strækning af Nordvestbanen. Der er kommet små ændringer i trafikken, men vi
forventer reelle forbedringer, gerne nu, eller i den kommende køreplan.
I vedlagte fil er vore forslag nærmere begrundet.
M.v.h.
Hans Olsen
Socialdemokratiet
Lejre
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 187: Henvendelse af 8/3-15 vedrørende Nordvestbanen, fra Lejre Kommune og Pendlerklubben for Hvalsø og Lejre
4. marts 2015
Togdrift i Hvalsø og Lejre
Efter at have skrevet til Transportministeren og Folketingets Transportudvalg, og efter
foretræde for udvalget d. 11. dec. 2014 om de forhold vi har efter sporudvidelsen på
Nordvestbanen, ønsker vi fortsat at indgå i en dialog. Vi konstaterer, at togdriften efter
investeringen på 1,3 mia. kr. for at opnå forbedrede forhold, har ført til færre afgange, ikke
flere.
Vi har den 5.febr.2015 fået svar fra Transportminister Magnus Heunicke til Folketingets
Transportudvalg.
Tak for det.
Men en del af de betragtninger og beregninger, der indgår heri, må vi imidlertid
kommentere.
Lejre Kommune er en udpræget pendlerkommune, hvor den altovervejende pendling går
mod Roskilde og Københavnsområdet.
Der har været en betydelig tilflytning til kommunen i en årrække, og i den seneste tid er
efterspørgslen efter boliger igen stigende. En meget væsentlig faktor for tilflytterne er
nærheden til stationer, og dermed er særligt byerne Lejre og Hvalsø efterspurgte. Denne
udflytning fra de mere centrale bydele til byerne langs Nordvestbanen er desuden en del
af Hovedstadsområdets politik. Dermed er togdriften en vigtig faktor for at realisere den
ønskede udvikling, dels ved at tage presset af tilflytningen til den centrale by, dels ved at
få den offentlige trafik – i vores tilfælde togdriften – til at fungere optimalt, og dermed lette
presset på indfaldsvejene.
Vi har således behov for at den kollektive trafik i vores område kommer til at leve op til
nutidens krav, og også at der arbejdes videre med forbedringer i de kommende år. Ved en
forbedret drift af tog på denne banestrækning vil udnyttelsen af togene og pendlingen med
tog øges. Vi tror, at dette kan ske uden væsentlige meromkostninger, men det vil vi meget
gerne informeres om.
Den nuværende situation og vores muligheder.
Vi kan se af køreplanen, at der er 53 tog i køreplanens 20 køretimer pr. dag hver vej. Hvis
disse tog blev anvendt efter vores synspunkter, vil det være muligt at have halvtimesdrift i
20 timer hver dag, samtidig vil der vil være mulighed for 20 minutters drift i myldretiderne,
dvs. i 3 morgen- og 3 eftermiddagstimer, og det sene tog og det tidlige tog, der er fjernet,
kunne komme tilbage. Dette vil i alt betyde, at 47 tog skal standse på vores stationer. Der
bliver dermed 6 tog, som kan være gennemkørende.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 187: Henvendelse af 8/3-15 vedrørende Nordvestbanen, fra Lejre Kommune og Pendlerklubben for Hvalsø og Lejre
Af ministerens svar på de politiske partier og pendlerklubbens henvendelse er der
imidlertid en del oplysninger, som ikke fremmer vores ønsker, og som bør gennemgås
nøjere for at undgå misforståelser.
Det fremgår, at der er en hel del sparede transportminutter ved de nuværende overspring
for togstop i en del afgange fra stationerne mellem Kalundborg til Roskilde. Togene
standser mellem Kalundborg og Holbæk, men mange standser herefter først i Roskilde.
Den beregnede besparelse må forudsætte, at alle passagerer kører til København, men
det gør de jo ikke.
Det er et meget komplekst regnestykke. Vi ved ikke, hvor mange passagerer der er med
fra de enkelte stationer, og heller ikke, hvor de står af. Vi har kun tal for antal passagerer,
der steg på togene på de enkelte stationer i 2008. Der er afgjort behov for et meget bedre
talgrundlag for at kunne gå ind i drøftelser om togdriften, og det gælder såvel DSB som
brugerne og kommunerne.
Vi ved heller ikke, om alle passagerer, der står på ved stationerne fra Kalundborg til
Holbæk alle sammen skal til København. Vi har en opfattelse af, at der er en stor del, der
ikke rejser længere end til Holbæk. Der er jo en del gymnasieelever, der skal af der, og der
er vel også borgere, der bor vest for Holbæk, som arbejder i denne by med sygehus og et
stort næringsliv.
Dermed falder antallet af sparede minutter.
Opsummering
Vi ønsker �½ times drift i hele køretidens længde
Vi ønsker 20 minutters drift i myldretiden, dvs. 3 timer om morgenen og 3 timer om
eftermiddagen
Vi ønsker de fjernede tog om morgenen og sidste tog tilbage igen
Vi forventer et bedre talgrundlag for antallet af passagerer, der stiger på togene på
de enkelte stationer, og hvor de står af. Opgørelsen skal være systematisk hvert år.
Vi ønsker beregninger for økonomien ved vore forslag.
Med disse bemærkninger håber vi at have lagt op til en konstruktiv drøftelse om
forbedringer af togdriften på Hvalsø og Lejre stationer.
M.v.h.
De politiske partier i Lejre Kommune og Pendlerklubben for Hvalsø og Lejre.
Socialdemokratiet
Det radikale Venstre
Det konservative Folkeparti
Socialistisk Folkeparti
Liberal Alliance
Dansk Folkeparti
Enhedslisten
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 187: Henvendelse af 8/3-15 vedrørende Nordvestbanen, fra Lejre Kommune og Pendlerklubben for Hvalsø og Lejre
Venstre
Pendlerklubben for Hvalsø og Lejre