Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 186
Offentligt
Fastfrysning af kriteriet "antal kilometer privatbanespor"
Region Sjælland afholder udgifter til drift af fire lokalbaner, deriblandt
Tølløsebanen. Regionens udgifter til kollektiv trafik udgør 66% af det
samlede budget til regionale udviklingsopgaver i 2015.
Sammenlignet med de øvrige regioner bruger Region Sjælland langt
den største andel af budgettet på kollektiv trafik. De fire øvrige regioner
bruger i gennemsnit kun ca. 50% af deres budget på kollektiv trafik.
Region Sjællands udgifter til lokalbaner finansieres af statsligt bloktil-
skud, der fordeles efter strukturelle kriterier, deriblandt kriteriet ”antal
kilometer privatbanespor”.
En omlægning af Tølløsebanen til højklasset busdrift med samme pas-
sagertal og flere afgange forventes at give Region Sjælland en driftsøko-
nomisk besparelse på 23 mio. kr. årligt.
Fordi ”antal kilometer privatbanespor” indgår som kriterium i fordelin-
gen af bloktilskud, vil en omlægning af Tølløsebanen til højklasset bus-
drift medføre, at Region Sjælland mister ca. 33 mio. kr. årligt i bloktil-
skud, uanset at der alternativt etableres busbetjening.
Kriteriet skaber således økonomiske incitamenter til at videreføre Tøl-
løsebanen til trods for, at det ud fra samfundsøkonomiske hensyn og
hensynet til en effektiv offentlig opgavevaretagelse vil være langt mere
fornuftigt at omlægge banen til busdrift.
Regions Sjælland yder et tilskud på 81 kr. pr. passager på Tølløsebanen
mod i gennemsnit kun 14 kr. pr. passager i regionens højklassede R-net
busser. Dette tilskudsbeløb er uden investeringer i infrastruktur på lo-
kalbanerne, hvor der i de kommende år vil være et betydeligt investe-
ringsbehov.
Region Sjælland opfordrer derfor til, at kriteriet ”antal kilo-
meter privatbanespor” fastfryses på nuværende niveau, så
Regionsrådet kan træffe de samlet set bedstebeslutninger.
Derved kan kriteriet neutraliseres i forhold til bloktilskudsfordelingen.
Det vil give mulighed for, at Region Sjælland ud fra driftsøkonomiske
og regionalpolitiske hensyn kan skabe nye løsninger i den kollektive
trafikbetjening uden konsekvenser for bloktilskudsfordelingen.
Dato: 16. marts 2015
Brevid: 2493073
Regional Udvikling
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Dir.tlf. 59 55
regionaludvikling
@regionsjaelland.dk
www.regionsjaelland.dk
Side 1