Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 186
Offentligt
1507488_0001.png
Dato: 16. marts 2015
Region Sjælland har et tilskudsbehov på 30 mio. kr.til
regional udvikling i 2016 for at skabe balance
Region Sjælland har igennem flere år haft stigende udgifter til kollektiv
trafik. Kollektiv trafik udgør i 2015 ca. 66 % af det samlede budget til
regional udvikling.
Sammenlignet med de øvrige regioner bruger Region Sjælland langt
den største andel af budgettet på kollektiv trafik. De fire øvrige regioner
bruger i gennemsnit kun ca. 50% af deres budget på kollektiv trafik.
Det høje udgiftsniveau og de stigende udgifter i Region Sjælland har
betydet, at råderummet til andre regionale udviklingsaktiviteter (bl.a.
erhvervsfremme, uddannelse og oprydning efter jordforureninger) er
blevet reduceret betydeligt.
Region Sjælland står i 2016 overfor nye økonomiske udfordringer. Re-
gion Sjælland har et tilpasningsbehov på 30 mio. kr., der især kan hen-
føres til:
At staten på baggrund af lovgivning, der er besluttet i amternes
tid, skal omlægge investeringstilskuddet til lokalbaner til blok-
tilskud med virkning fra 2016. Region Sjælland står i den for-
bindelse til at miste ca. 12 mio. kr. årligt.
At staten har ændret kompensationsordningen til Ungdomskor-
tet, der medfører merudgifter for Region Sjælland på 7 mio. kr.
årligt.
Region Sjælland de seneste år har oplevet en udgiftsglidning i
tilskudsbehovet til Movia på ca. 10 mio. kr. til trods for, at der i
2014 blev gennemført besparelser på regionale busruter på 7,5
mio. kr.
Derudover mistede Region Sjælland ca. 18 mio. kr. årligt i en
omlægning i 2011 af det statslige pensionstilskud til lokalbaner
til bloktilskud. Dette skete tilsvarende med baggrund i lovgiv-
ning fra amternes tid.
Brevid: 2493258
Regional Udvikling
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Dir.tlf. 59 55
regionaludvikling
@regionsjaelland.dk
[email protected]
www.regionsjaelland.dk
Merudgifterne skyldes således primært statslige beslutninger
om tilskudsomlægninger med negative byrdefordelingsmæs-
sige konsekvenser for Region Sjælland.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507488_0002.png
For så vidt angår udgiftsglidningen, er nødvendigt at tilbageføre beløbet på ca. 10 mio. kr. til
øvrige udgiftsområder for at skabe større råderum til udviklingsaktiviteter, der kan under-
støtte målet om at skabe regional vækst og udvikling og sikre oprydninger efter jordforure-
ninger.
Region Sjællands muligheder for at realisere tilpasningsbehovet er begrænsede. Regional ud-
vikling har sin egen økonomi og egne finansieringskilder og er underlagt budgetlovens re-
striktioner. Tilpasningsbehovet skal derfor realiseres inden for eksisterende rammer.
Region Sjælland har siden 2010 gennemført en lang række budgetmæssige tilpasninger inden
for det regionale udviklingsområde for at skabe balance i en situation med stigende udgifter
til kollektiv trafik. Smertegrænsen er nu nået, og yderligere besparelser inden for øvrige ud-
giftsområder vil betyde en udhuling af mulighederne for at løse de regionale opgaver.
Staten kan bidrage med et årligt tilskud på 30 mio. kr. for at skabe balance.
Alternativt kan staten beslutte at fastfryse kriteriet om antal kilometer privatbanespor for at
skabe incitamenter til nye løsninger i den kollektive trafikbetjening uden at det får bloktil-
skudsmæssige konsekvenser, jf. notatet ”Fastfrysning af kriteriet antal kilometer privatbane-
spor”. Det er helt afgørende for at kunne træffe beslutning om at omlægge Tølløsebanen til
busdrift.
Hvis Tølløsebanen ikke kan omlægges til busdrift uden tab af statsligt tilskud, vil det være
nødvendigt for Region Sjælland at skabe balance ved at lukke regionale busruter. I de skitse-
rede løsningmodeller lægges der op til at lukke mellem 4 og 9 regionale busruter. Det vil be-
røre mellem 0,5 og 1,6 mio. passagerer, der hver dag er afhængige af den kollektive trafik for
at kunne transportere sig til arbejde eller uddannelse. Til sammenligning har Tølløsebanen
årligt ca. 430.000 passagerer.
Side 2