Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
Notat
26. november 2014
IC4- oversigt over den seneste tekniske udvikling
DSB har siden 01. september 2014 fokuseret på en række aktiviteter – kaldet Plan
A - i forhold til den tekniske og trafikale udvikling, som skal give grundlaget for
koblet kørsel i landsdelstrafikken. Det sker gennem opgradering af IC4s software i 3
pakker, gennem fjernelse af hastighedsrestriktionen i løvfaldsperioden og en bedre
driftskvalitet.
Der er fundet og testet løsninger på alle forhold. En række er godkendte og
implementerede, og de resterende er i godkendelsesproces. Målet er, at alle forhold
er klar fra køreplanen for 2015, der træder i kraft medio december 2014, men
godkendelsesprocessen kan strække sig over lidt længere tid.
IC4’s tekniske funktionalitet er kontinuerligt blevet optimeret. Nedenstående
oversigt viser et hurtigt overblik over udvikling i togets tekniske formåen siden
begyndelsen af 2013.
Gennemsnit
IC4 km mellem hændelser
IC4 km mellem nedbrud
2013
4.526
57.101
Første halvår 2014
5.856
50.965
2. halvår 2014 til
20. november 2014
6.617
73.827
Mobil 24684228
www.dsb.dk
Nedenstående tabel viser et kort overblik over den aktuelle status af de forskellige
udviklingsprojekter i Plan A:
Udviklingsprojekter
Ophæve hastighedsbegrænsningen i
løvfaldsperioden (140 km/t)
Status pr. 20. november 2014
IC4s bremseevne er testet, eftervist efter
gældende normer og assesseret. DSB har
medio november samlet materiale til
godkendelsesproces, som kan føre til
ophævelse af restriktionen.
Navn, 26-11-2014 10:33
Dokument2