Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1500469_0001.png
Notat
26. november 2014
IC4- oversigt over den seneste tekniske udvikling
DSB har siden 01. september 2014 fokuseret på en række aktiviteter – kaldet Plan
A - i forhold til den tekniske og trafikale udvikling, som skal give grundlaget for
koblet kørsel i landsdelstrafikken. Det sker gennem opgradering af IC4s software i 3
pakker, gennem fjernelse af hastighedsrestriktionen i løvfaldsperioden og en bedre
driftskvalitet.
Der er fundet og testet løsninger på alle forhold. En række er godkendte og
implementerede, og de resterende er i godkendelsesproces. Målet er, at alle forhold
er klar fra køreplanen for 2015, der træder i kraft medio december 2014, men
godkendelsesprocessen kan strække sig over lidt længere tid.
IC4’s tekniske funktionalitet er kontinuerligt blevet optimeret. Nedenstående
oversigt viser et hurtigt overblik over udvikling i togets tekniske formåen siden
begyndelsen af 2013.
Gennemsnit
IC4 km mellem hændelser
IC4 km mellem nedbrud
2013
4.526
57.101
Første halvår 2014
5.856
50.965
2. halvår 2014 til
20. november 2014
6.617
73.827
Mobil 24684228
[email protected]
www.dsb.dk
Nedenstående tabel viser et kort overblik over den aktuelle status af de forskellige
udviklingsprojekter i Plan A:
Udviklingsprojekter
Ophæve hastighedsbegrænsningen i
løvfaldsperioden (140 km/t)
Status pr. 20. november 2014
IC4s bremseevne er testet, eftervist efter
gældende normer og assesseret. DSB har
medio november samlet materiale til
godkendelsesproces, som kan føre til
ophævelse af restriktionen.
Navn, 26-11-2014 10:33
Dokument2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500469_0002.png
Udviklingsprojekter
Genindsættelse af kørsel med flere
togsæt fastkoblet
Status pr. 20. november 2014
Løsning er fundet, udviklet, testet og
assesseret for togcomputeren. En
tilsvarende er løsning fundet, udviklet og
testet for bremsecomputeren. Endelig
afklaring af materiale til
godkendelsesproces udestår. Tidligste
færdiggørelse er primo december.
Sammenhæng til udfordringer med
bremser og hjul samt til konstruktionen
af svingningsdæmper konstateret.
Ændringer er under implementering.
Koblingerne til de første 15 togsæt er
forenklet med ny gummibælg (jf. Atkins)
og desuden er selve koblingen
gennemrenoveret hos
koblingsleverandøren. Ombygning af
hele driftsflåden fortsætter løbende.
7-døgnsinspektioner (lejeskåle) er
ophævet og udføres nu sammen med
30.000 km eftersyn. Desuden er interval
mellem eftersyn netop godkendt hævet
fra 15.000 til 30.000 km, hvilket er under
implementering.
Togcomputer softwarepakke 2.1 og 2.2
A er godkendt og indlagt på alle driftstog
medio november.
Lejeskåle/akselkasser
Koblingens mekaniske dele
Belastningen af værkstedet
Øget driftsstabilitet i øvrigt
Side 2/2
Navn, 26-11-2014 10:33
Dokument2