Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i oktober med en rettidighed på 81,8% og en pålidelighed på
88,8%, hvilket er lavere end i september måned. Antallet af IC4 togsæt
godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1 togsæt og ligger med
udgangen af oktober på 68. Antallet af togsæt, som er planlagt stillet til
rådighed ligger ligesom i september på 32 togsæt inkl. driftsreserve. Den
gennemsnitlige leverance til drift var 36 IC4 togsæt i oktober.
Antallet af km mellem hændelser er med 6.369 km i oktober forbedret i
forhold til måneden før. Der arbejdes fortsat intenst med at øge
driftsstabiliteten. Fokusområder er især optimering af Power Pack,
generator, frontkoblingsrenovering og indbygning af ny koblingsløsning samt
forbedring af stabiliteten af kommunikationen mellem togsæt.
IC2 kørte i september med en rettidighed på 85,0% og en pålidelighed på
95,0%. Der er fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den
aktuelle plan er anvendelse af 5 togsæt i drift inkl. driftsreserve. 2 IC2 togsæt
anvendes til TCMS ombygning og test.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen viser en
tilfredsstillende reduktion af støjniveauet. I takt med anvendelse af flere
togsæt i drift foretages der løbende opgraderinger af de resterende driftstog.
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo oktober er der konstateret i alt
12 revnede udstødningsmanifolde på IC2/IC4 motoren. For at løse problemet
er et beslag til understøtning af turboen blevet testet, og der er kontakt til
motorproducenten om konstruktion af den endelige løsning.
ƒ
Driftspuljen:
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 togsæt er blevet
opgraderet med fuld pakke 2D/2. Driftspuljen ligger i oktober på 68 togsæt.
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
under udvikling af softwarepakker har DSB indstillet al drift med IC4 i
multipel konfiguration den 20. juni.
Der foreligger nu en testet revision af softwaren, som underbygger en
genindsætning i multipel drift med 2 koblede togsæt.
Kommunikationsproblematikken er løst og danner sammen med en forbedret
version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t samt øvrige
driftsforbedrende tiltag softwarepakke 3+. Pakken er fortsat under
ƒ
1