Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1500468_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i oktober med en rettidighed på 81,8% og en pålidelighed på
88,8%, hvilket er lavere end i september måned. Antallet af IC4 togsæt
godkendt til passagerdrift er blevet forøget med 1 togsæt og ligger med
udgangen af oktober på 68. Antallet af togsæt, som er planlagt stillet til
rådighed ligger ligesom i september på 32 togsæt inkl. driftsreserve. Den
gennemsnitlige leverance til drift var 36 IC4 togsæt i oktober.
Antallet af km mellem hændelser er med 6.369 km i oktober forbedret i
forhold til måneden før. Der arbejdes fortsat intenst med at øge
driftsstabiliteten. Fokusområder er især optimering af Power Pack,
generator, frontkoblingsrenovering og indbygning af ny koblingsløsning samt
forbedring af stabiliteten af kommunikationen mellem togsæt.
IC2 kørte i september med en rettidighed på 85,0% og en pålidelighed på
95,0%. Der er fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den
aktuelle plan er anvendelse af 5 togsæt i drift inkl. driftsreserve. 2 IC2 togsæt
anvendes til TCMS ombygning og test.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen viser en
tilfredsstillende reduktion af støjniveauet. I takt med anvendelse af flere
togsæt i drift foretages der løbende opgraderinger af de resterende driftstog.
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo oktober er der konstateret i alt
12 revnede udstødningsmanifolde på IC2/IC4 motoren. For at løse problemet
er et beslag til understøtning af turboen blevet testet, og der er kontakt til
motorproducenten om konstruktion af den endelige løsning.
ƒ
Driftspuljen:
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 togsæt. 77 togsæt er blevet
opgraderet med fuld pakke 2D/2. Driftspuljen ligger i oktober på 68 togsæt.
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
under udvikling af softwarepakker har DSB indstillet al drift med IC4 i
multipel konfiguration den 20. juni.
Der foreligger nu en testet revision af softwaren, som underbygger en
genindsætning i multipel drift med 2 koblede togsæt.
Kommunikationsproblematikken er løst og danner sammen med en forbedret
version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t samt øvrige
driftsforbedrende tiltag softwarepakke 3+. Pakken er fortsat under
ƒ
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500468_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
assessorbehandling og forventes afsluttet i november. Herefter inddrages
Trafikstyrelsen for endelig myndighedsbehandling.
Den planlagte audit af softwareopgraderingsprocessen på IC4 værkstedet er
foretaget af 3. parts assessor og certifikater er modtaget.
ƒ
Diverse:
Den schweiziske konsulentfirma Prose’s undersøgelse af IC4/IC2 pågår, og
Prose har gennemført flere audits og interviews i organisationen vedrørende
forhold relateret til IC4.
Mens der afventes resultatet af den eksterne undersøgelse, har DSB arbejdet
med to planer: Plan A omhandlende aktiviteter, som skal skabe
forudsætningen i forhold til teknisk udvikling og implementering på
driftstogene for at IC4 kan indsættes koblet i landsdelstrafikken i køreplanen
fra 14. december 2014 samt plan B, som skal klarlægge alternative
materielmuligheder.
Den 22. oktober modtog DSB ibrugtagningstilladelse til softwarepakke 2.1 til
opdatering på 3 togsæt. Formålet er at verificere pakkens indhold på
driftstog og at opdatere denne pakke simultant med pakke 2.2a for
herigennem at verificere softwareintegrationen. Ibrugtagningstilladelse for
hele driftsflåden er afsendt til Trafikstyrelsen ultimo oktober og forventes
opdateret på alle driftstog medio november.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
14
3
4
11
---------------------
32
Nuværende plan
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500468_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
92,6%
93,2%
5.606
82.695
ÅTD
93,0%
91,1%
5.951
56.864
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
81,8%
88,8%
6.369
61.144
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
99,9%
99,9%
93,4%
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
1
-------------------
5
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
88,6%
78,3%
1.538
12.304
ÅTD
90,3%
71,2%
2.341
14.044
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
85,0%
95,0%
2.776
41.644
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500468_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
95,1%
ÅTD
58,3%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
99,4%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
ƒ
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
MDBF-udviklingen for IC4 ligger med 6.369 km i oktober højere end sidste
måned. Der er fortsat stor fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
ƒ
Opfølgning på revner i manifolden
Justering og indstilling af generatoren.
Deltagelse i test af den nye bremsesoftware.
Bistået det schweizisk konsulentfirma PROSE med svar og tilhørende
dokumentation.
Daglig opfølgning på fokusområder bremser, klimaanlæg, døre
og power pack.
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo oktober er 39 togsæt
modificerede og hermed fritaget.
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 31. oktober 2014. Det skal bemærkes, at der er
tale om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance
til drift i oktober var 36 IC4 togsæt og 7 IC2 togsæt.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500468_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
-NT
-MPTO
IC2
1
Drifts-
simu-
lering
9
9
0
11
Godkendt til
passager-
kørsel
68
-
68
12
TCMS
Efter-
syn
1
Inspek-
tioner
2
Repara-
tioner
3
Til rådighed
for driften
Køreplans-
behov
82
14
68
23
5
5
0
0
7
-
7
2
2
-
2
1
1
-
1
2
16
-
16
1
42
0
42
6
32
0
32
5
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
) Inkl. nulstillinger
2
3
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Ifølge anbefaling fra Atkins er der udviklet
en forenklet koblingsløsning med
gummibælg (gaitor).
I forbindelse med ombygningen til
gummibælgløsningen foretages der et
udvidet serviceeftersyn på koblingens øvrige
bevægelige dele i samarbejde med
koblingsleverandøren.
14 togsæt er ombygget med ny gaitor og
revideret kobling.
Plan
I alt 20 driftstog er planlagt at have
monteret ny gaitor og reviderede
koblinger til køreplanen for 2015, der
træder i kraft den 14. december.
Arbejdet forløber fortsat efter
planen.
Fastkobling
Driftskobling
Reduktion af
stationstider
Optimering af dør-
/skydetrin
Løsning til en stabilisering af
trinkonstruktionen er fundet og materialer
til opgraderingen er modtaget. Indbygning
pågår.
Der foretagne opgradering af dør- og
skydetrins softwaren, som er implementeret
i samtlige IC4 togsæt, har reduceret
ventetiden på døråbningen. Tidsmålinger af
passagerbetjening af døre pågår.
Den til IC4 udviklede softwarepakke
er indeholdt i Pakke B for IC2, som
beskrevet nedenfor.
Installationsprocessen pågår.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500468_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
Projekter
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
Handling
I alt 54 togsæt har fået foretaget reduktion af
støjniveau fra udstødningen.
Plan
For yderligere at reducere støjbilledet
i passagerkabinen pågår der et
arbejde med afprøvning af en
revideret lydpotte.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget med AB i
2012. Der arbejdes med nedenstående
løsninger:
Multipel 3 og
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Myndighedsprocessen for Pakke 2.1 er
afsluttet.
Med godkendte værkstedscertifikater
har DSB fået ibrugtagningstilladelse
til opdatering til 2.1 software på 3
togsæt. Efter verifikationskørsel med
denne og pakke 2.2.a (se nedenfor)
har DSB søgt om installation på hele
flåden ultimo oktober.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Slutdokumentation er godkendt af DSB.
Softwarepakken er klar til at blive installeret
på togsættene.
3 togsæt (se ovenfor) har deltaget i
verifikationskørsler med hhv. pakke
2.1 og 2.2a. Alle driftstog får 2.2a
opdateret simultant med pakke 2.1.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Under design
Med Multipel 4 pakken (3+)
færdigassesseret er det muligt at sikre at
findings i tidligere pakker nu kan specificeres
færdigt i pakke 2.2.
Arbejdet med endelig
kravspecifikation er ca. 95%
gennemført. Forventes afsluttet
ultimo november.
Multipel 4
(ændret til pakke 3+)
Den planlagte softwarepakke Multipel 4 er
nu ændret til 3+ og indeholder en rettelse af
det konstaterede kommunikationsudfald
mellem togsæt i multipel oprangering,
magnetskinnebremse ned til 4 km/t samt
øvrige driftsforbedrende tiltag.
Hermed understøtter den driftsbehovet med
Multipel 2 drift på Nordvestbanen i den nye
køreplan.
Softwaren er færdigudviklet og færdigtestet.
Endelig dokumentation for pakken er
modtaget fra AnsaldoBreda og DSB har
godkendt indholdet.
Pakken er fortsat under
assessorbehandling, der forventes
afsluttet i november.
Herefter er der planlagt en
verifikationstest, hvor denne
software afprøves med en ny version
af bremsecomputersoftwaren.
Assessorrapport og dokumentationen
for verifikationskørslen ligger som
grundlag for Trafikstyrelsens
endelige myndighedsbehandling.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500468_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
Projekter
IC2 porting (overførelse
af IC4 funktionaliteter til
IC2)
Handling
Under design
For at sikre fortsat opretholdelse af driften
med IC2 ønsker DSB at der straks indføres
aktiv magnetskinnebremse ned til 4 km/t.
Plan
DSB forhandler med leverandøren om
at få indført aktiv
magnetskinnebremse ned til 4 km/t i
en mindre softwarepakke, forud for
den endelige pakke til overførsel af
funktionaliteter.
TCMS overdragelse
(Overtagelse af kildekoder
og udstyr samt
programmøruddannelse)
DSB personale er færdiguddannet.
Kildekoder overdrages i takt med, at
softwarepakker leveres i
overensstemmelse med
forligsteksten fra 2012. Inspektion af
indholdet af de deponerede
softwareopgraderingspakker er
gennemført.
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
IC4s bremseeffekt skal påvises ved ekstrem
lav adhæsion jf. et nyere normsæt end det
toget oprindeligt er typegodkendt på
baggrund af.
Omfattende testprogram er gennemført i
samarbejde med DB SystemTechnik.
Test på glatte skinner er gennemført i
september, og DSB og assessor analyserer
resultaterne.
Assessors rapport forventes medio
november. Derefter inddrages
Trafikstyrelsen i udfaldet af
undersøgelsen.
Ny forbedret
bremsesoftware (Brake
Control Unit ”BCU”) for
udligning af bremsekraft
på alle aksler.
Den nye BCU software er under udvikling
hos bremseleverandøren og de afsluttende
tests er gennemført.
BCU softwareopdateringen er blevet udvidet
til også at omfatte multipel kørsel
problematikken og dermed er der større
krav til dokumentationen i
godkendelsesprocessen.
Endelig kvalitetssikring af BCU
softwaren leveres til DSB medio
november 2014, hvorefter den skal
myndighedsgodkendes.
Nye dæmper på
akselkasserne under test
og endelig godkendelse.
Der arbejdes med en ny forbedret dæmper
som ikke overbelaster akselkassen.
Dæmpere udskiftes løbende med den
nye forbedrede type.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500468_0008.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. oktober 2014
Rapportperiode: Oktober 2014
Projekter
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
Handling
IC2 har kun fået en mindre vinterpakke
monteret (pakke A). Der er foretaget en
evaluering af de ændringer, der er monteret
på IC4, og indholdet af Pakke B er besluttet.
Indbygning af pakke B på IC2 flåden er
påbegyndt. 7 togsæt er ombygget.
Plan
10 togsæt i alt forventes ombygget
inden årsskiftet 2014/2015.
Planen holdes.
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Prototype af den nye radio er indbygget.
DSB har overdraget teknisk dokumentation
til leverandøren.
Ny installationstidsplan er modtaget.
Installationen på IC4 er planlagt
påbegyndt i 2. kvartal 2015.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
6. Diverse
Situationen omkring IC4 aksellejeskåle er fortsat stabil, og der er ikke observeret nye
tilfælde af beskadigede aksellejeskåle siden juni 2014.
Analysearbejdet af testresultaterne fra AnsaldoBreda rapporten vedrørende måling af
kraftpåvirkninger på IC4 aksellejeskålen under kørsel er gennemført. Resultatet fra
analysen understøtter den af Deutsche Bahn rapporten afledte handlingsplan med
henblik på en driftsnormalisering af IC4 (ophævelse af 7-døgns inspektion). Der er
modtaget godkendelse til udvidet inspektionsinterval fra 7-døgns inspektion til en
30.000 km inspektion med virkning pr. 01. oktober 2014.
Jf. den på DB rapporten baserede handlingsplan skal nuværende primær støddæmper
erstattes af en optimeret primær dæmper, som der nu er opnået sikkerhedsgodken-
delse til.
Med ibrugtagningstilladelse til softwarepakke 2.1 og samtidig opdatering til pakke
2.2a, som forventes at blive gennemført på hele flåden medio november, er
mulighederne for en hurtigere proces med allerede udviklet software frem mod
Multipel 4 blevet aktuel.
8