Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1499124_0001.png
Trinbræt i Laurbjerg
Foretræde for
Transportudvalget
26. februar 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0002.png
Disposition for gennemgang
• Baggrund, Nils Borring:
Favrskov Kommune og lidt jernbanehistorie
Op til 5 mio. kr. i medfinansiering
Kan et trinbræt forenes med Timemodellen?
Er et trinbræt rentabelt?
Samlet fortolkning og konklusion
Danmark i balance lokalt, regionalt og nationalt
Trafiktilbud til alle?
Urbanisering er også en lokal udfordring
• Businesscase for Trinbræt i Laurbjerg, Birgit Liin:
• Politisk perspektivering, Flemming Nørgaard:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0003.png
Lidt historie
Stationen blev indviet den 3. september 1862, nedgraderet til
trinbræt i 1972 (i forbindelse med nedlæggelse af den jyske
tværbane) og nedlagt i 1982.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0004.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0005.png
Laurbjerg og trinbrættet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0006.png
Løsning jf. COWI’s forslag 3
Projektskitse for forskudt sideperron under Hammelvej
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0007.png
Favrskov Kommune er klar!
COWI´s anlægsoverslag for trinbrættet er 10,6 mio. kr.
Favrskov Kommune skriver i det vedtagne budget 2015-18:
”Hvis der fra statslig side åbnes op for muligheden for at
etablere et trinbræt i Laurbjerg, er Favrskov Kommune
indstillet på at bidrage økonomisk med op til
5 mio. kr.
, som
finansieres af kassen.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0008.png
Kan et trinbræt forenes med
Timemodellen?
• Kapaciteten på strækningen:
– COWI: Elektrificering og signalprogrammet forøger
kapaciteten på strækningen
– Trafikstyrelsen: Kapaciteten kan blive presset, men
”det kan dog ikke udelukkes, at der kan være plads til
et regionaltogsstop hver halve time i Laurbjerg”
OBS: Ingen beregninger af kapaciteten!
– Et trinbræt kan formentlig forenes med Timemodellen
• Teknisk muligt at etablere et trinbræt under
hensyn til Timemodellen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0009.png
Er et trinbræt rentabelt?
• Arriva:
– Har accepteret at stoppe uden ekstrabetaling
(behovsstandsning)
– Må således vurdere, at et stop er rentabelt,
herunder at man ikke mister gennemkørende
passagerer
• Samfundsøkonomisk analyse:
– COWI: Der bør være 238 passagerer pr. dag
– Favrskov Kommunes mest optimistiske bud:
252 passagerer pr. dag (185 - 252).
602
pendlerrejser pr. dag (ekskl. uddannelsessøgende)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0010.png
Samlet fortolkning og
konklusion
• Teknisk set kan trinbrættet anlægges
– Favrskov Kommune bidrager med 5 mio. kr. af 10,6
mio. kr.
• Eventuelt kapacitetsproblem?
– 1 times drift kan overvejes
• Passagergrundlaget er tilstrækkeligt
Arriva vil gerne standse
Passagergrundlag: op til 252 passagerer pr. dag
COWI siger OK ved 238 passagerer
Udviklingen i Hinnerup viser efter 10 år, at 475 % flere
anvender standsningsstedet end prognosticeret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0011.png
Politisk kontekst og perspektivering
Danmark i balance lokalt, regionalt og nationalt
• Trafiktilbud til alle?
• Urbanisering er også en lokal udfordring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0012.png
Lidt kan gøre det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499124_0013.png
Spørgsmål?