Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 170
Offentligt
Notat
Fakta- og dialognotat – Møde med Transportudvalget 26. februar 2015.
Formålet med notatet er i kort form at præsentere sagens forskellige dokumenter og
dermed give et godt overblik.
Notatet er bygget op i afsnit, der stiller spørgsmål til svarene:
- Ja, det er anlægsteknisk muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg.
- Ja, det er driftsmæssigt muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg.
- Ja, det er samfundsøkonomisk rentabelt at etablere trinbræt i Laurbjerg.
Er det anlægsteknisk muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg?
COWI har for Favrskov Kommune i 2012 lavet en rapport
1
, der konkluderer, at der kan
etableres trinbræt i Laurbjerg. Man anbefaler en løsning med forskudte sidelagte per-
roner under Hammelvej.
Denne løsning kan udføres uden ændringer i sporets forløb og uden væsentlige udgif-
ter til andre anlæg end de, der direkte knytter sig til etablering af standsningsstedet.
Adgangsforholdene er fornuftige for både gående, cykler og biler. Anlægsøkonomisk er
det den billigste løsning af de undersøgte, og anlægsomkostningerne skønnes at være
ca. 10,6 mio. kr. Favrskov Kommune er indstillet på at bidrage med op til 5 mio. kr. til
finansieringen
2
.
Postadresse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Tlf. 8964 1010
www.favrskov.dk
17. februar 2015
Sagsbehandler:
Allan Therkelsen
Tlf. 8964 5305
Personlig henvendelse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Torvegade 7
8450 Hammel
Sagsnr.
COWI har i rapporten udarbejdet for Favrskov Kommune vurderet, om standsnings-
stedet kan etableres, når timeplanen implementeres med højhastighedstog. En for-
øgelse af hastigheden kan nødvendiggøre, at sporets overhøjde i kurverne ligeledes
øges, hvilket er problematisk i forhold til etablering af en perron i eller nær kurverne, da
det ikke er ønskeligt at togene "holder skævt". Dette kan dog søges løst ved en tilpas-
ning af standsningsstedets placering og udformning til de kommende forhold, hvorved
opgradering af banen til en hastighed på 180 km/t igennem Laurbjerg ikke udelukker
etablering af et standsningssted.
De komplicerede forhold kan dog nødvendiggøre anvendelsen af undtagelsesbestem-
melser, særligt i forhold til normkrav for overhøjde ved perroner, og en tilladelse til løs-
ningen er således betinget af, at der kan opnås dispensation hos Banedanmark.
Alternativ kan trinbrættet placeres længere mod øst ved Bidstrupvej, idet Trafikstyrel-
sen mener, at ”det rent sporgeometrisk vil være mere hensigtsmæssigt at placere per-
roner ved overkørslen ved Bidstrupvej end inde i Laurbjerg, da sporene fra Bidstrup ik-
ke ligger i en kurve, som de gør i Laurbjerg.”
4
Det er derved anlægsteknisk muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg.
3
710-2007-50379
Dokument nr.
710-2015-42975
Cpr.-/CVR-nr./Ejd.nr.
1
2
Trinbræt i Laurbjerg, side 20, COWI rapport for Favrskov Kommune, oktober 2012.
Vedtaget budget i Favrskov Kommune 2015-2018.
3
Trinbræt i Laurbjerg, tillæg, side 3, COWI rapport for Favrskov Kommune, oktober 2013.
4
TRU 2014-15, alm. del, spm. 11.
1