Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1499123_0001.png
Notat
Fakta- og dialognotat – Møde med Transportudvalget 26. februar 2015.
Formålet med notatet er i kort form at præsentere sagens forskellige dokumenter og
dermed give et godt overblik.
Notatet er bygget op i afsnit, der stiller spørgsmål til svarene:
- Ja, det er anlægsteknisk muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg.
- Ja, det er driftsmæssigt muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg.
- Ja, det er samfundsøkonomisk rentabelt at etablere trinbræt i Laurbjerg.
Er det anlægsteknisk muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg?
COWI har for Favrskov Kommune i 2012 lavet en rapport
1
, der konkluderer, at der kan
etableres trinbræt i Laurbjerg. Man anbefaler en løsning med forskudte sidelagte per-
roner under Hammelvej.
Denne løsning kan udføres uden ændringer i sporets forløb og uden væsentlige udgif-
ter til andre anlæg end de, der direkte knytter sig til etablering af standsningsstedet.
Adgangsforholdene er fornuftige for både gående, cykler og biler. Anlægsøkonomisk er
det den billigste løsning af de undersøgte, og anlægsomkostningerne skønnes at være
ca. 10,6 mio. kr. Favrskov Kommune er indstillet på at bidrage med op til 5 mio. kr. til
finansieringen
2
.
Postadresse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Tlf. 8964 1010
[email protected]
www.favrskov.dk
17. februar 2015
Sagsbehandler:
Allan Therkelsen
Tlf. 8964 5305
[email protected]
Personlig henvendelse:
Favrskov Kommune
Trafik og Veje
Torvegade 7
8450 Hammel
Sagsnr.
COWI har i rapporten udarbejdet for Favrskov Kommune vurderet, om standsnings-
stedet kan etableres, når timeplanen implementeres med højhastighedstog. En for-
øgelse af hastigheden kan nødvendiggøre, at sporets overhøjde i kurverne ligeledes
øges, hvilket er problematisk i forhold til etablering af en perron i eller nær kurverne, da
det ikke er ønskeligt at togene "holder skævt". Dette kan dog søges løst ved en tilpas-
ning af standsningsstedets placering og udformning til de kommende forhold, hvorved
opgradering af banen til en hastighed på 180 km/t igennem Laurbjerg ikke udelukker
etablering af et standsningssted.
De komplicerede forhold kan dog nødvendiggøre anvendelsen af undtagelsesbestem-
melser, særligt i forhold til normkrav for overhøjde ved perroner, og en tilladelse til løs-
ningen er således betinget af, at der kan opnås dispensation hos Banedanmark.
Alternativ kan trinbrættet placeres længere mod øst ved Bidstrupvej, idet Trafikstyrel-
sen mener, at ”det rent sporgeometrisk vil være mere hensigtsmæssigt at placere per-
roner ved overkørslen ved Bidstrupvej end inde i Laurbjerg, da sporene fra Bidstrup ik-
ke ligger i en kurve, som de gør i Laurbjerg.”
4
Det er derved anlægsteknisk muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg.
3
710-2007-50379
Dokument nr.
710-2015-42975
Cpr.-/CVR-nr./Ejd.nr.
1
2
Trinbræt i Laurbjerg, side 20, COWI rapport for Favrskov Kommune, oktober 2012.
Vedtaget budget i Favrskov Kommune 2015-2018.
3
Trinbræt i Laurbjerg, tillæg, side 3, COWI rapport for Favrskov Kommune, oktober 2013.
4
TRU 2014-15, alm. del, spm. 11.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499123_0002.png
Er det driftsmæssigt muligt at etablere et trinbræt i Laurbjerg?
Der er i Trafikstyrelsens rapport, Optimering af Stationsstrukturen fra 2014
5
(Optime-
ringsrapporten), lavet nogle estimater vedrørende en nærbane mellem Aarhus og Lan-
gå med fem nye standsningssteder, herunder Laurbjerg. Det giver ifølge Trafikstyrel-
sen en kapacitetsudnyttelse på strækningen på 90 %, hvilket er over de anbefalede 70
%. Trafikstyrelsen mener sig imidlertid ikke i stand til at svare klart på, hvordan kapaci-
tetsudnyttelsen vil være, såfremt der ikke åbnes fem nye stationer, men kun et enkelt
trinbræt i Laurbjerg. Trafikstyrelsen har dog tilkendegivet, at det ikke er udelukket at
der kan være plads til et regionaltogsstop i Laurbjerg hver halve time
6
.
COWI har lavet en beregning
7
baseret på den nuværende køreplan, som har vist, at
der under nuværende forhold godt kan indarbejdes et standsningssted i Laurbjerg i kø-
replanen. Billedet kan se anderledes ud efter Timemodellen, men med den planlagte
elektrificering af strækningen, og med gennemførelsen af signalprogrammet, vil kapa-
citeten på banen øges i kraft af hurtigere accelererende tog og tættere afgange, hvilket
taler til fordel for muligheden for indførelse af et standsningssted i Laurbjerg
8
.
Er det samfundsøkonomisk rentabelt at etablere et trinbræt i Laurbjerg?
Det grundlæggende parameter, der lægges til grund for en samfundsmæssig bereg-
ning af et trafiktiltag, er tidstab eller -gevinst for de rejsende. Trafikstyrelsen kommer
frem til, at tidstabet ved at passagerer skal vente i toget i Laurbjerg, er større end den
gevinst, som passagerer fra Laurbjerg får
9
.
Det er imidlertid Favrskov Kommunes opfattelse, at det tidstab, som passagererne vil
få ved standsning i Laurbjerg, bliver opvejet af tidsgevinsten ved den planlagte signal-
og hastighedsopgradering. Der foreligger ikke dokumentation for, at der vil indtræde et
passagertab, hvilket understøttes af, at Arriva Tog A/S har givet tilsagn om, at selska-
bet ønsker at standse i Laurbjerg. Arriva Tog A/S oppebærer ifølge den indgåede kon-
trakt billetindtægterne og bærer derved den økonomiske risiko ved en standsning
10
.
Der er derfor en kraftig indikation af, at et standsningssted vil være en god investering.
Arriva Tog A/S tilkendegiver således, at selskabet vurderer at en standsning i Laur-
bjerg vil medføre en passagergevinst.
Trafikstyrelsen har vurderet, at passagertallet i Laurbjerg vil være omkring 100 passa-
gerer pr. årsdøgn
11
. Grundlaget for denne beregning er, at rejsemønstret og anvendel-
sen i Laurbjerg forudsættes at blive den samme som i Ulstrup. Der er således lavet en
forholdsmæssig beregning under hensyntagen til indbyggertal. I 2014 boede der ifølge
befolkningsopgørelsen i Favrskov Kommune 1.016
12
mennesker i Laurbjerg og 2.030 i
Ulstrup. Passagertallet i Ulstrup er 320. Det giver et forholdsmæssigt passagertal i
5
Optimering af Stationsstrukturen, side 61, Trafikstyrelsen, marts 2014.
TRU 2013-14, alm. del, spm. 978.
7
Trinbræt i Laurbjerg, side 20, COWI rapport for Favrskov Kommune, oktober 2012.
8
Trinbræt i Laurbjerg, tillæg, side 3, COWI rapport for Favrskov Kommune, oktober 2013
9
Optimering af Stationsstrukturen, side 55, Trafikstyrelsen, marts 2014.
10
TRU 2014-15, alm. del, spm. 172.
11
Optimering af Stationsstrukturen, side 55, Trafikstyrelsen, marts 2014.
12
Danmarks Statistik, 2014.
6
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499123_0003.png
Laurbjerg på 160. Der er således en betydelig afvigelse i forhold til Trafikstyrelsens re-
sultat.
COWI vurderer, at befolkningsgrundlaget i Laurbjerg bør være 3.000 mennesker, og at
passagertallet bør være 238 i gennemsnit. COWI vurderer, at der vil være 82-126 pas-
sagerer i Laurbjerg
13
.
Favrskov Kommune har lavet en opdateret beregning baseret på forudsætninger, som
er beskrevet i Trafikstyrelsens optimeringsrapport. I beregningen anvender Favrskov
Kommune de faktiske og opdaterede befolkningstal og anvender Trafikstyrelsens tal
for benyttelse af kollektiv togtransport i pendlingsoplandet til Aarhus.
Favrskov Kommunes tal viser
14
, at der bor 1.163 mennesker i en radius på 2 km fra det
potentielle standsningssted. Indenfor en radius af 4 km bor der 1.846 mennesker. Hvis
man tager udgangspunkt i de 3 gamle sogne omkring Laurbjerg, hvor der er en kulturel
(skoledistriktsmæssig) og historisk sammenhæng, vil det samlede opland være på
2.152 mennesker. Trafikstyrelsen har til forskel herfra anvendt et befolkningstal for
Laurbjerg på 730 inkl. arbejdspladser inden for 2 km
15
.
Laurbjerg ligger ifølge Trafikstyrelsen i pendlingsoplandet til Aarhus
16
, hvorfor mellem
15 og 20 % af beboerne vil anvende kollektiv togtrafik
17
. Passagertallet i Laurbjerg vil
således kunne skønnes til mellem 174–233 inden for en 2 km radius. Medtages sog-
neoplandet med en anvendelse på 1-2 %, vil der være mellem 185 og 252 eller i gen-
nemsnit 219 af- og påstigninger i Laurbjerg pr. dag.
Der er dagligt 602 pendlerrejser til og fra Laurbjerg
18
, hvilket støtter, at det beregnede
passagertal er realistisk.
Trafikstyrelsen skriver i Optimeringsrapporten, at det kan være forbundet med en vis
usikkerhed at estimere passagergrundlaget for et nyt standsningssted. Standsnings-
stedet i Hinnerup har f.eks. flere passagerer end forventet ved genindvielsen 29. maj
1994. I Hinnerup havde man prognosticeret til 200 passagerer pr. dag, og man har i
dag ifølge Trafikstyrelsen over 600 passagerer pr. dag
19
. Ifølge DSB
20
var der faktisk
951 daglige passagerer på Hinnerup station (471 påstigende og 480 afstigende pas-
sagerer). Samlet set er der således en afvigelse på 475,5 % på Trafikstyrelsens prog-
nose og den faktiske anvendelse ca. 10 år efter indvielsen. Til Trafikstyrelsens forsvar
skal det bemærkes, at der umiddelbart efter indvielsen i 1996 kun var 260 daglige pas-
sagerer i Hinnerup.
Trinbræt i Laurbjerg, side 11, COWI rapport for Favrskov Kommune, oktober 2012.
Udtræk fra GIS (Geografisk Informations system), februar 2015.
15
Optimering af Stationsstrukturen, side 55, Trafikstyrelsen, marts 2014 og TRU, alm. del, 2014-
15, spm 376.
16
TRU 2014-15, alm. del, spm. 10.
17
Optimering af Stationsstrukturen, side 72, Trafikstyrelsen, marts 2014. Et andet sted i samme
rapport, s. 60, anfører Trafikstyrelsen, at stationer i selvstændige bysamfund normalt har en hø-
jere andel af indbyggere og arbejdstagere, der benytter kollektiv togtrafik, typisk omkring 10 pro-
cent på en hverdag.
18
Notat om pendlermønstre, Favrskov Kommune, januar 2015,s. 20 ff.
19
Optimering af Stationsstrukturen, side 23, Trafikstyrelsen, marts 2014.
20
Vesttælling 2012, tabel 3.1, side 23, DSB, august 2013.
14
13
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499123_0004.png
Det er samlet set Favrskov Kommunes opfattelse, at der med rette kan argumenteres
for, at et standsningssted er rentabelt.
4