Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
15. februar 2015
Hvalsø og Lejre Pendlerklub
Hvalsø og Lejre Pendlerklubs ønsker til togbetjeningen for Hvalsø og Lejre
DSB’s køreplan for Nordvestbanen er efter etableringen af dobbeltsporet Lejre – Vipperød æn-
dret væsentligt, idet der som noget nyt er indsat en timeafgang fra morgen til aften (16 afgange)
som kører uden stop Holbæk-Roskilde og derfra videre til København – samme mønster retur.
Der er nu flere tog på Nordvestbanen, men dårligere togbetjening af Hvalsø og Lejre
Disse tog afgår fra Holbæk til København på minuttal 41. På minuttal 46 afgår yderligere et tog,
der standser ved alle stationer undervejs. Der afgår således nu 2 tog fra Holbæk mod København
med 5 minutters mellemrum, og gennem stort set hele køreplanen. Udmøntningen af køreplanen
efter sporudvidelsen af Nordvestbanen må på den baggrund fastslås primært at have fokus på
rejsetidsreduktioner for stationerne mellem Holbæk og Kalundborg.
Den nye køreplan har med afsæt i Hvalsø betydet at vi har mistet en morgenafgang til København
hverdage mellem, kl. 05 og 06. Vi har mistet en afgang hverdage fra København, kl. 00:36, og har
dermed fået fjernet vores sidste aftentog hjem fra hovedstaden. Vi har fortsat kun timedrift i
store dele af køreplanen og vi har fået overfyldte tog ofte med ståpladser. På plussiden skal dog
nævnes, at vi har fået en afgang mere til København hverdage mellem, kl. 19-20.
Dobbeltsporet Lejre – Vipperød giver mulighed for bedre tog til alle på Nordvestbanen
Pendlerklubben er enig i, at der bør være fokus på kortere rejsetider, men vi er uenige i, at det
skal ske ensidigt og uden at give det løft i togbetjeningen som dobbeltsporet giver mulighed for.
Vi mener, at sporudvidelsen – med et lidt bredere fokus i køreplanlægningen - giver en enestå-
ende mulighed for et generelt løft af den kollektive trafik på Nordvestbanen, og med gode mulig-
heder for at tilgodese alle stationerne.
Vi foreslår 20 minutters drift i myldretiden og regulær halvtimesdrift
Det er pendlerklubbens opfattelse, at der bør sikres en køreplanlægning, der i myldretiden tilgo-
deser rejsetidsreduktioner sammenholdt med et øget antal af afgange. Vi ønsker at der indføres
20 minutters drift i myldretiden,
og at enkelte tog i myldretiden er særligt gennemkørende –
men med et standsningsmønster, der som minimum svarer til hidtidige køreplaner.
I køreplanens øvrige tid ønsker vi en togbetjening, der gennem
regulær halvtimesdrift
har særligt
fokus på frekvens. Vi foreslår derfor, at DSB som princip indfører en regulær halvtimesdrift over
hele driftsdøgnet, som minimum for de større stationer. Vi bemærker hertil, at Hvalsø og Lejre er
hhv. næststørste og fjerde største station på strækningen. Vi bemærker desuden, at sporudvidel-
sen har givet mulighed for højere hastigheder, hvilket i sig selv reducerer rejsetiden.
Endelig ønsker vi en mindre
udvidelse af togbetjeningen omkring midnat samt en køreplanlæg-
ning, der generelt er så robust, at forsinkelser minimeres.
Mht.
kapaciteten i togene,
så bør der sikres siddepladser til alle, og det bemærkes hertil, at IC4
tog fungerer dårligt til regional togbetjening.
Gode og tidssvarende pendlerforhold giver flere kunder
Vi mener, at en planlægning af køreplanen ud fra disse principper dels sikrer gode og tidssvaren-
de pendlerforhold, samtidig med at halvtimesdriften og et lidt længere driftsdøgn tilgodeser
pendlerne på ”skæve” arbejdstider. Vi antager dog også, at en sådan togbetjening vil øge befolk-
ningens tilskyndelse til at benytte tog til og fra hovedstaden aftener og weekender, hvor man
typisk er i hovedstadsområdet af sociale/kulturelle årsager og ofte uden et på forhånd fastlagt
hjemrejsetidspunkt.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497740_0002.png
Det skal for en ordens skyld bemærkes, at der med halvtimes drift menes 2 tog pr. time, med 30
minutters mellemrum. Med 3 tog i myldretiden menes 3 tog pr. time, med 20 minutters mellem-
rum.
Nedenfor er i skematisk form vist vores ønsker til køreplanlægningen, alle er for at sikre over-
skuelighed vist med udgangspunkt i Hvalsø (oplistningen er ikke komplet ift. begge retninger).
A) På hverdage i retning mod København ønsker vi minimum 5 tog mere end i dag, herunder
genindførelse af 00.30 afgangen.
Hverdage
Tog på linjen i
Stop i Hvalsø Ønske til stop i
Bemærkninger
Tidsrum
pgl. tidsrum i
i dag
Hvalsø (mini-
Kl.
dag (målt på
mum):
Holbæk)
4-6
3
1
2
Genindførelse af morgentog
fra K14 aht. lufthavn/Fyn-
Jylland.
6-9
Myldretid
9-15
15-18
18-00.30
I alt
12
9
9
Min. 9 tog, og heraf 1-2
hurtigtog pr. time, (men
regulær 20 minutters drift).
18
9
11
53
12
6
9
37
12
6
13
42
Genindførelse af tidligere
aftentog fra København.
Minimum 42.
B) På hverdage i myldretiden retning København mod Hvalsø.
Hverdage
Tog på linjen i
Stop i Hvalsø Ønske til stop i
Tidsrum
pgl. tidsrum i
i dag
Hvalsø (mini-
dag (målt på
mum):
København)
15-18
12
9
9
Bemærkninger
Min. 3 tog pr. time og heraf
1-2 hurtigtog pr. time, (men
regulær 20 minutters drift).
C) Lørdage og søndage ønskes fuld halvtimesdrift og med 18 stop mere i Hvalsø end i dag, men
dog kun med 4 afgange mere på linjen end i dag.
Lørdage og Tog på linjen i
Stop i Hvalsø Ønske til stop i
Bemærkninger
søndage
pgl. tidsrum i
i dag
Hvalsø:
Tidsrum
dag (målt på
Holbæk)
6-00.30
33
19
37
Regulær halvtimesdrift.
D) Lørdage og søndage ønskes togbetjening med 1 tog i timen fra 00.30 til 02:30.
Fredag og
Tog på linjen i
Stop i Hval- Ønske til stop i
Bemærkninger
lørdag nat
dag
sø i dag
Hvalsø
Tidsrum
00.30-02.30 0
0
2
Timedrift.
2