Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1495765_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
1. Overordnet status
Drift
IC4 kørte i december med en rettidighed på 94,0% og en materiel-
pålidelighed på 87,4%, hvilket er en forbedret rettidighed og en forringet
materielpålidelighed i forhold til november måned.
Antallet af km IC4 har kørt mellem hændelser er med 8.912 km i december
faldet i forhold til måneden før, men er årets næsthøjeste månedsresultat.
Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten. Fokusområder er
især optimering af power pack, generator, koblinger og klimaanlæg.
77 IC4 togsæt er godkendt til passagerdrift. Af disse mangler 8 at blive
driftssimuleret, så antallet af togsæt der indgår i puljen til passagerdrift er
69. 5 IC4 togsæt anvendes til test af nye softwarepakker. Antallet af togsæt,
som er planlagt stillet til rådighed for driften i december er i den nye
køreplan blevet forøget til 36 togsæt inkl. driftsreserve. Den gennemsnitlige
leverance til drift var 37 IC4 togsæt i december.
IC2 kørte i december med en rettidighed på 94,3% og en pålidelighed på
76,1%. Der er nu 23 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift. 11 af disse
mangler at blive driftssimuleret, så antallet af togsæt der indgår i puljen til
passagerdrift er 12. I den nye køreplan er 6 togsæt i drift inkl. driftsreserve
planlagt anvendt. 3 IC2 togsæt anvendes til test af nye softwarepakker.
Vedligehold:
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo november er der konstateret i alt
15 revnede udstødningsmanifolde på IC4/IC2 motoren. DSB er i dialog med
motorproducenten for at finde en løsning, og task force gruppen følger
udviklingen. En ny prototype forventes klar i sommeren 2015.
Situationen omkring IC4 aksellejeskåle er fortsat stabil og der er ikke
observeret nye beskadigede aksellejeskåle. Arbejdet med introduktionen af
nyt hjulmateriale til IC4 pågår. Godkendelsesprocessen forventes gennemført
i løbet af 1. kvartal 2015.
Som en yderligere sikkerhedsforanstaltning arbejdes der p.t. med montering
af markeringer på togsættene, som kan identificere hjulfejl ved kørsel på
strækninger, hvor der er installeret detektorer. Systemet giver således
datagrundlag for en tidlig indsats over for hjulfejl.
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495765_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
konstateret under test af TCMS softwarepakker besluttede DSB den 20. juni
2014 at indstille al drift med IC4 i multipel konfiguration.
Der foreligger nu en testet revision af TCMS softwaren, som underbygger en
genindsætning i multipel drift med 2 koblede togsæt.
Kommunikationsproblematikken er løst og danner, sammen med en
forbedret version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t
samt øvrige driftsforbedrende tiltag, softwarepakke 3+. Assessment af
pakken er afsluttet. Den videre proces mod en typegodkendelse af multipel
drift med 3 togsæt, og dermed en genindsætning af multipel drift, er nu
afklaret med Trafikstyrelsen. Det gennemførte arbejde skal nu underlægges
3. parts vurdering, før endelig ansøgning til Trafikstyrelsen kan udarbejdes.
Når typegodkendelse af softwarepakken er modtaget, planlægger DSB at
søge om ibrugtagningstilladelse af kørsel med 3 sammenkoblede togsæt.
DSB vil dog først genoptage driften med 2 koblede togsæt. Når grundlaget
for kobling af 3 togsæt er tilstede, udvides driften til 3 koblede togsæt.
Diverse:
Den schweiziske konsulentfirma Prose’s undersøgelse af IC4/IC2 blev
afsluttet den 5. december med afrapportering til Transportudvalget og til
pressen.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
12
6
2
16
---------------------
36
Nuværende plan
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495765_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
90,8%
89,0%
15.626
140.630
ÅTD
92,8%
90,6%
6.461
60.794
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
94,0%
87,4%
8.912
71.295
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
99,4%
100%
95,2%
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
2
-------------------
6
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
90,0%
90,1%
5.820
17.459
ÅTD
90,6%
73,9%
2.794
15.832
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
94,3%
76,1%
8.956
44.780
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495765_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
99,7%
ÅTD
65%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
100%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
MDBF-udviklingen for IC4 ligger med 8.912 km i december lavere end sidste
måned, men er dog årets næstbedste månedsresultat. Der er fortsat stor
fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Optimering af akselvendegear
Undersøgelse af evt. ændret døre- og trin vedligehold
Undersøgelse af evt. ændret vedligehold af bremsekomponenter
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo december er 39 togsæt
modificerede og hermed fritaget.
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 31. december 2014. Det skal bemærkes, at der er
tale om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance
til drift i december var 37 IC4 togsæt og 8 IC2 togsæt.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495765_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
IC2
1
Godkendt til
passager-
kørsel
77
23
Drifts-
simulering
1
TCMS
Efter-
syn
2
Inspek-
tioner
3
Reparationer/
Ombygninger
Til
rådighed
for driften
Køreplans-
behov
)
82
23
5
0
8
11
5
3
5
0
2
0
21
3
36
5
36
6
)
DSB sikrer at alle togsæt kører driftssimulering i enkel og multipel drift forud for indsættelsen i drift med
passagerer.
2
3
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Ifølge anbefaling fra Atkins er der
udviklet en forenklet
koblingsløsning med gummibælg
(gaitor).
I forbindelse med ombygningen til
gummibælgløsningen foretages
der et udvidet serviceeftersyn på
koblingens øvrige bevægelige dele
i samarbejde med
koblingsleverandøren.
Som planlagt var 20 togsæt
ombygget i december.
Plan
Arbejdet fortsætter med ombygning af de
øvrige driftstog.
Fastkobling
Driftskobling
Reduktion af
stationstider
Optimering af dør-
/skydetrin
Løsning til en stabilisering af
trinkonstruktionen er fundet,
prototypen indbygget og test af
den forventede effekt pågår.
Den foretagne opgradering af dør-
og skydetrins softwaren, som er
implementeret i samtlige IC4
togsæt, har reduceret ventetiden
på døråbningen. Tidsmålinger af
passagerbetjening af døre pågår.
Der er planlagt test af
trinkonstruktionsløsningen i samarbejde med
koblingsprojektet, der ligeledes skal foretage
driftssimuleringer.
Formålet er at afdække yderligere gevinster for
at reducere passagerudvekslingstiden.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495765_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
Projekter
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
Handling
I alt 57 togsæt har fået foretaget
reduktion af støjniveau fra
udstødningen.
Plan
For yderligere at reducere støjbilledet i
passagerkabinen pågår der et arbejde med
afprøvning af en revideret lydpotte. Test af
prototypen er planlagt i februar 2015.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget
med AB i 2012. Der arbejdes med
nedenstående løsninger:
Pakke 2.1 + 2.2 a
(driftsforbedrende)
Softwarepakke 2.1 er installeret
på hele flåden i november 2014
simultant med pakke 2.2.a.
Installeringen af pakken har givet et væsentligt
bidrag til øgning af km mellem hændelser i
november og december 2014.
Endelig aftale vedr. denne pakkes indhold og
gennemførelse kan nu eksekveres.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Den endelige kravspecifikation for
pakke 2.2 er nu tilendebragt.
Møder med AnsaldoBreda om
endelig fiksering af krav er
afsluttet.
Multipel 4
(ændret til pakke 3+)
Den planlagte softwarepakke
Multipel 4 er nu ændret til 3+ og
indeholder en rettelse af det
konstaterede
kommunikationsudfald mellem
togsæt i multipel oprangering,
magnetskinnebremse ned til 4
km/t samt øvrige
driftsforbedrende tiltag.
Assessorbehandling er afsluttet.
Assessorrapport og
dokumentationen for
verifikationskørslen ligger som
grundlag for Trafikstyrelsens
endelige myndighedsbehandling.
DSB har besluttet at søge om typegodkendelse
for denne pakke op til 3 sammenkoblede
togsæt.
Den videre proces frem mod en endelig
typegodkendelse er nu aftalt med
Trafikstyrelsen. Det gennemførte arbejde skal
nu underlægges 3. parts vurdering, før endelig
ansøgning til Trafikstyrelsen kan udarbejdes.
IC2 porting (overførelse
af IC4 funktionaliteter til
IC2)
DSB er enig med leverandøren om
indholdet af Porting pakken for
IC2.
Designprocessen fortsætter.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495765_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
Projekter
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
Handling
IC4s bremseeffekt skal påvises
ved ekstrem lav adhæsion jf. et
nyere normsæt end det toget
oprindeligt er typegodkendt på
baggrund af.
Omfattende testprogram er
gennemført i samarbejde med
assessor (DB SystemTechnik).
Assessors rapport er modtaget og
sendt til Trafikstyrelsen.
Plan
Sidste spørgsmål er under afklaring og
forventes sendt til Trafikstyrelsen i februar med
forventning om, at løvfaldsrestriktionerne så
kan fjernes.
Ny forbedret
bremsesoftware (Brake
Control Unit ”BCU”) for
udligning af bremsekraft
på alle aksler.
Den nye BCU software er udviklet
og de afsluttende tests er
gennemført.
BCU softwareopdateringen er
blevet udvidet til også at
understøtte multipel kørsel
problematikken og dermed er der
større krav til dokumentationen i
godkendelsesprocessen.
Endelig dokumentation for BCU softwaren
afventes. Efter modtagelse vil denne indgå i
myndighedsbehandlingen. DSB forventer at
indsende sagen til Trafikstyrelsen for endelig
godkendelse primo marts 2015.
Ny dæmper på
akselkasserne under test
og endelig godkendelse.
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
Der arbejdes med en ny forbedret
dæmper som ikke overbelaster
akselkassen.
IC2 har kun fået en mindre
vinterpakke monteret (pakke A).
Der er foretaget en evaluering af
de ændringer, der er monteret på
IC4, og indholdet af Pakke B er
besluttet.
Indbygning af pakke B på IC2
flåden er påbegyndt. 10 togsæt er
ombygget.
Dæmpere udskiftes løbende med den nye
forbedrede type, når sikkerhedsgodkendelse
foreligger.
Ombygningen fortsætter på resten af
driftstogene.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495765_0008.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
6. Diverse
Den af DSB bestilte uvildige rapport om IC4 blev offentliggjort den 5. december. Den
overordnede anbefaling fra det schweiziske konsulentfirma Prose var, at DSB fortsat
skulle satse på IC4.
Rapportens hovedkonklusioner er følgende:
IC4 er et Intercitytog og bør primært anvendes som sådan.
DSB skal øge indsatsen og sikre fremdrift ved tilknytning af yderligere personale.
5 togsæt dedikeres til at optjene kilometertal
Den tværgående indsats opprioriteres
Nedsættelse af task force med fokus på power pack
Undersøgelse/forbedringer af diverse tekniske løsninger
DSB har taget rapporten til efterretning og er ved at tilrettelægge, hvordan der bedst
kan følges op på rapportens anbefalinger.
Fra januar 2015 udkommer IC4/IC2 statusrapport i et nyt format.
8