Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 158
Offentligt
Statusrapport IC4/2
Status pr. 31. december 2014
Rapportperiode: December 2014
1. Overordnet status
•
Drift
IC4 kørte i december med en rettidighed på 94,0% og en materiel-
pålidelighed på 87,4%, hvilket er en forbedret rettidighed og en forringet
materielpålidelighed i forhold til november måned.
Antallet af km IC4 har kørt mellem hændelser er med 8.912 km i december
faldet i forhold til måneden før, men er årets næsthøjeste månedsresultat.
Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten. Fokusområder er
især optimering af power pack, generator, koblinger og klimaanlæg.
77 IC4 togsæt er godkendt til passagerdrift. Af disse mangler 8 at blive
driftssimuleret, så antallet af togsæt der indgår i puljen til passagerdrift er
69. 5 IC4 togsæt anvendes til test af nye softwarepakker. Antallet af togsæt,
som er planlagt stillet til rådighed for driften i december er i den nye
køreplan blevet forøget til 36 togsæt inkl. driftsreserve. Den gennemsnitlige
leverance til drift var 37 IC4 togsæt i december.
IC2 kørte i december med en rettidighed på 94,3% og en pålidelighed på
76,1%. Der er nu 23 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift. 11 af disse
mangler at blive driftssimuleret, så antallet af togsæt der indgår i puljen til
passagerdrift er 12. I den nye køreplan er 6 togsæt i drift inkl. driftsreserve
planlagt anvendt. 3 IC2 togsæt anvendes til test af nye softwarepakker.
•
Vedligehold:
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo november er der konstateret i alt
15 revnede udstødningsmanifolde på IC4/IC2 motoren. DSB er i dialog med
motorproducenten for at finde en løsning, og task force gruppen følger
udviklingen. En ny prototype forventes klar i sommeren 2015.
Situationen omkring IC4 aksellejeskåle er fortsat stabil og der er ikke
observeret nye beskadigede aksellejeskåle. Arbejdet med introduktionen af
nyt hjulmateriale til IC4 pågår. Godkendelsesprocessen forventes gennemført
i løbet af 1. kvartal 2015.
Som en yderligere sikkerhedsforanstaltning arbejdes der p.t. med montering
af markeringer på togsættene, som kan identificere hjulfejl ved kørsel på
strækninger, hvor der er installeret detektorer. Systemet giver således
datagrundlag for en tidlig indsats over for hjulfejl.
•
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
1