Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 152
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. februar 2015
2015-213
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Tyskland har pr. 1. januar 2015 indført regler om en mindsteløn på 8,50 € (ca.
64 kr.) pr. time for alt lønarbejde, der udføres af alle personer over 18 år, der
arbejder på tysk grund. Dette vil også omfatte danske vognmænd, der udfører
kørsel på tysk grund.
Jeg vedlægger et notat fra Trafikstyrelsen, der overordnet beskriver ordningen.
Notatet er udarbejdet på baggrund af de oplysninger, som styrelsen efter hen-
vendelse har modtaget fra de tyske myndigheder. Til notatet er ligeledes ved-
lagt en mail om ordningen, som styrelsen har fået fra det tyske Arbejds- og So-
cialministerium, som er ressortansvarlig. Denne er også vedlagt i en oversat
version, som Trafikstyrelsen har fået udarbejdet.
Det skal i tillæg hertil oplyses, at Tyskland den 30. januar har besluttet, at tran-
sittrafik gennem Tyskland indtil videre fritages, mens ordningen fortsat gælder
for international trafik til og fra Tyskland samt for cabotagekørsel.
Jeg vil gerne indledningsvis nævne, at jeg synes, det er positivt, at Tyskland
tager initiativ til at sikre, at også udenlandske arbejdstagere skal aflønnes over
et vist niveau. Jeg er meget optaget af at styrke indsatsen i EU mod social dum-
ping, og det er et vigtigt signal, Tyskland her kommer med.
Det tyske initiativ kan være med til at sætte social dumping yderligere på dags-
ordenen i EU. Regeringen arbejder som bekendt fokuseret på at få ændret EU-
reglerne, så de på området for international transport bliver langt mere klare,
kontrollerbare og effektive, end de er i dag. Jeg hilser derfor alle tiltag velkom-
men, der bakker op om og bidrager til den dagsorden.
Selvom jeg således deler ambitionen om at sætte en stopper for social dumping
i såvel transport som på andre områder, så lyder det som om den nye tyske
lovgivning vil kunne medføre nogle store administrative byrder for den danske
vognmandsbranche, eksempelvis når oplysningerne skal faxes frem til de tyske
myndigheder.
Jeg kan også oplyse, at EU-Kommissionen har rejst en pilotsag over for Tysk-
land om den tyske ordnings forenelighed med reglerne for international gods-
kørsel i EU, herunder særligt vedrørende transittrafikken. Det er i forbindelse
hermed, at Tyskland indtil videre har undtaget transittrafik fra ordningen.