Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
7. januar 2015 (rettet 31. januar 2015)
Notat ved Ole Iskov
Genoprettelse af trafikken på lukkede banestrækninger
Rådet for Bæredygtig Trafik vil gerne gøre opmærksom på vores ønsker om at få
genoptaget driften på nogle p.t. lukkede, men ikke nedlagte banestrækninger, nemlig
Tønder–Tinglev banen og Bramming–Grindsted banen. Sidstnævnte ikke mindst i
sammenhæng med den kommende bane til Billund og planerne for et nærbanenet
omkring Esbjerg.
For så vidt angår Grindstedbanen henvises til ministerens svarbrev af 12. juni 2014,
j.nr. 2010-3884, for hvilket vi takker – om end lidt sent. Vi er desværre ikke helt
tilfreds med svaret, idet vi fortsat finder, at principperne for ny anlægsbudgettering
med tillæg af 50 % til uforudsete omkostninger og brug af ”nøgletal” i praksis kan
virke prohibitivt for anlæg af nye baner og nyt spor på eksisterende baner. Vi har
stadig heller ikke fået at vide, hvorledes beløbet på 1-1�½ mia. kr. til renovering af
Grindstedbanen egentlig fremkommer, og skal venligst bede om en specifikation.
Vi er i besiddelse af et såkaldt faktaark nr. 7 (Trafikstyrelsen j.nr. TS50400-00023 af
5. februar 2014) med overskriften ”Forhåndsfravalg af forlængelser fra Billund via
Grindsted mod Esbjerg”. Af indholdet fremgår, at forlængelser fra Billund by til
Grindsted og derfra til Bramming af samme trafikstyrelse er ”vurderet” at have et
beskedent passagerpotentiale, nemlig ca. 400.000 rejser (dobbeltture) om året. Af
denne grund er der ikke beregnet drifts- eller samfundsøkonomi for de to
forlængelser, selv om forlængelsen til Grindsted er medtaget i Trafikstyrelsens
forundersøgelse fra 2012. Vi har i høringssvar af 25. november 2014 på
Banedanmarks idefasehøring, hvoraf Transportministeriet og Trafikstyrelsen begge
har modtaget genpart, udtrykkeligt gjort opmærksom på, at lufthavnsbanen snarest
efter færdiggørelsen bør videreføres til Grindsted, der er den største by i Billund
Kommune. Vi har endnu ikke modtaget høringsnotat fra Banedanmark, men skal
anmode om, at spørgsmålet tages op politisk sammen med spørgsmålet om
reaktivering af Grindsted-Bramming banen, således at strækningen ikke ”ties ihjel”.
Vi finder, at Trafikstyrelsen måske er kommet lige lovligt let til beslutningen om
forhåndsfravalg af begge forlængelser. Der er siden gået et år og sket en vis udvikling
i sagen.
1) Først og fremmest er Togfonden DK oprettet, hvilket overhovedet nu har
muliggjort en egentlig jernbane fra Jelling til Billund Lufthavn. Det vil være
naturligt i forbindelse med anlægget at forlænge lufthavnsbanen til Legolands
hovedindgang og dermed til Billund by, idet dette i henhold til Trafikstyrelsens