Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1492732_0001.png
Til medlemmerne af Transportudvalget,
Vi har noteret os, at et medlem af udvalget har stillet en række spørgsmål om bl.a. Scandlines’ ejerforhold,
momsforpligtelser og skatteforhold - TRU, Alm. del spm. 310-317. Vi har ligeledes noteret os, at et andet
medlem af udvalget tidligere i en kronik har forsøgt at problematisere eller ligefrem mistænkeliggøre vores
skatte- og ejerforhold.
Vi lægger vægt på fuld åbenhed omkring vores virke, og vi medvirker gerne til at undgå misforståelser og
myter. Derfor har vi, hvor det er relevant, nedenfor bidraget med svar på de spørgsmål, der er stillet.
Scandlines koncernen er i dag underlagt de samme skatte-, moms- og afgiftsforhold, som Scandlines var
underlagt og anvendte, da rederiet var ejet af den danske og tyske stat. Det er det samme regelsæt og
betingelser, som gælder for
alle
danske rederier samt på momsområdet også for jernbaner og luftfart.
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 310: Spm. om ministeren vil oplyse hvem der er ejer af
Scandlines set i lyset af den megen omtale af afsløringerne af kapitalfondes omfattende
skatteunddragelse i Luxembourg, til skatteministeren
Som det vil være udvalgets medlemmer bekendt, er Scandlines’ ejer 3i. 3i Group Plc er børsnoteret i
London, og 3i er reguleret af myndighederne der. For så vidt angår 3i’s ejerskab af og relationer til
Scandlines, overholdes alle regler om dobbeltbeskatning mellem England og Danmark naturligvis fuldt ud.
Hvilke forretninger 3i tidligere måtte have haft i andre lande, herunder i Luxembourg eller andre EU lande,
har intet med Scandlines at gøre. Se vores ejer historik i nedenstående tabel.
År
-2007
2007-2009
2009-2013
2013-
Ejer
Den danske og tyske stat
Allianz Capital Partners, 3i, Deutsche Seerederei
Allianz Capital Partners, 3i
3i
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 311: Spm. om hvorledes den aktuelle skatteunddragelse
foretaget af kapitalfonde i Luxembourg finder sted, til skatteministeren
Dette spørgsmål har ingen relevans for Scandlines, og vi har naturligvis ingen kommentarer til det.
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 312: Spm. om Scandlines’ selskaber i Danmark benytter
sig af særlige skattebegunstigende ordninger, og hvad disse ordninger betyder for Scandlines’
beskatning og omkostninger, til skatteministeren
Skatteordninger:
Scandlines’ selskaber i Danmark er underlagt enten de særlige regler om tonnageskat eller almindelig
selskabsbeskatning. Tonnageskatteordninger anvendes i stort set alle EU medlemslande og i Danmark
gælder tonnageskatteordningen for og kan benyttes af
alle
danske rederier. Den danske stat anvendte også
denne ordning, da staten var ejer af Scandlines. Nedenfor en kort beskrivelse af tonnageskat fra Danmarks
Rederiforening samt et overblik over Scandlines’ aktive danske selskaber og deres skatteordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492732_0002.png
Uddrag fra Rederiforeningens faktablad om tonnageskat (se fuld version vedhæftet):
”Danske rederier har siden 2001/2002 betalt tonnageskat, i stedet for selskabsskat. Tonnageskat kan
beskrives som en vægtafgift. I praksis betaler rederierne et fast skattebeløb pr. nettoton, de råder over,
mens andre virksomheder betaler skat baseret på indtægter, udgifter og afskrivninger. Rederierne betaler
således tonnageskat uanset indkomsten og uanset, om rederiet har overskud eller ej. Ordningen giver en
stabil og mere forudsigelig skattebetaling og ligestiller rederierne med konkurrenterne på et internationalt,
stærkt konkurrencebetonet marked. Ordningen er anbefalet af EU, og tilsvarende ordninger findes i næsten
alle søfartsnationer i Europa og samtlige oversøiske maritime centre.”
”Skatteministeriet vurderer, at rederierne betaler det samme i skat som før indførelsen af tonnageskat i
2001. Ordningen har dermed ikke påført staten et provenutab. Det er med andre ord en myte at rederierne
ikke betaler skat.”
Scandlines’ selskaber og deres respektive skatteforhold:
Selskab
Scandferries ApS
Scandlines Danmark ApS
Scandlines Catering ApS
Scandlines Gedser-Rostock ApS
Scandlines Gedser Havn ApS
Scandferries Chartering A/S
Etableret
2013
Før 2007 af den danske stat
Før 2007 af den danske stat
2010
2011
2010
Skatteordning
Almindelig selskabsskat
Tonnageskat
Almindelig selskabsskat
Tonnageskat
Almindelig selskabsskat
Almindelig selskabsskat
Andre ordninger med betydning for Scandlines’ omkostninger:
DIS-ordningen: DIS (Dansk Internationalt Skibsregister) betyder, at der udbetales en nettoløn til den
søfarende uden skattetræk med den konsekvens, at især danske søfarende ikke bliver så omkostningstunge
for rederierne, som de ellers ville være, og at danske søfarende dermed også bliver mere
konkurrencedygtige. Folketinget vedtog DIS-ordningen 1988, og denne ordning er baseret på en
international standard og er godkendt af Europa-kommissionen. Stort set alle andre EU medlemslande har
samme ordninger.
Scandlines’ danske søfarende er således underlagt DIS-ordningen i dag, ligesom de var det under det
tidligere dansk-/tyske ejerskab. Medarbejdere på landsiden er ikke underlagt DIS og betaler normal
personskat efter gældende nationale regler.
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 313: Spm. om det er rigtigt, at Scandlines på deres
færgeruter, herunder Rødby-Puttgarden, er blevet fritaget for at betale moms, til
skatteministeren
Det er korrekt, at persontransport er moms-fritaget. Lastbiler betaler moms. Dette forhold var ligesom
førnævnte skatteforhold også gældende under det tidligere dansk-/tyske ejerskab, ligesom det gælder
tilsvarende for andre færgerederier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stort set alle EU-medlemsstater har en nul-sats momsordning for grænseoverskridende personbefordring
på grundlag af forskellige fritagelser i EU’s momsdirektiv, herunder indenfor vej, jernbane, sø- og
lufttransport. Formålet med at momsfritage international personbefordring er at undgå en kompleks
fordeling af forskellige momssatser under en international transport. Alle momsfritagelser er fastsat på
grundlag af EU’s momsdirektiv og er hermed i overensstemmelse med EU-lovgivning.
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 314: Spm. om nogen af de skatteordninger, som
Scandlines benytter, anses som statsstøtte, til skatteministeren
De rammebetingelser, som er beskrevet ovenfor, og som gælder for
alle
rederier, er statsstøtte. Scandlines
modtager således statsstøtte under to ordninger:
Den danske
tonnageskatteordning.
Som alle andre redere i Danmark betaler Scandlines
tonnageskat i stedet for selskabsskat. Formålet med denne ordning er at placere redere i Danmark
på lige fod med konkurrerende redere fra andre lande i et marked med benhård konkurrence.
Den danske
nettolønsordning.
Som alle søfarende der arbejder ombord på et skib registreret i det
Danske Internationale Skibsregister (DIS), er søfarende, der arbejder for Scandlines, fritaget for at
betale indkomstskat af deres løn. Formålet er ligeledes at stille redere i Danmark på lige fod med
internationale konkurrenter.
EU anbefaler både tonnageskatteordningen og nettolønsordningen og derfor har næsten alle EU
medlemslande og oversøiske maritime centre den slags ordninger. Både tonnageskatteordningen og den
danske nettolønsordning udgør statsstøtte som er godkendt af Kommissionen.
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 315: Spm. om Scandlines i Tyskland anvender særlige
skatteordninger, og således også i Tyskland har mulighed for meget lav beskatning, til
skatteministeren
I Tyskland har man, som i Danmark, tonnageskat som udgør godkendt statsstøtte. Scandlines’
rederivirksomhed i Tyskland er underlagt tonnageskat og betaler derfor også i Tyskland skat efter alle
gældende regler. Scandlines’ BorderShop i Puttgarden og i Rostock er underlagt reglerne for almindelig
selskabsskat.
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 316: Spm. om det ud fra de af Scandlines-koncernen
angivne oplysninger er muligt at se, om Scandlines anvender såkaldt ”transfer pricing”, dvs.
”afregner” internt i Scandlines og hermed yderligere minimerer deres skattebetalinger i
Danmark, til skatteministeren
Scandlines er en koncern med flere selskaber. Services udført imellem juridiske selskaber, såsom
administration, IT og HR, er underlagt reglerne omkring transfer pricing, og disse services er fuldt beskrevet
og dokumenteret, som det er påkrævet. Scandlines følger således de nationale regler på transfer pricing.
Statsstøtte i anledning af transfer pricing er kun relevant i det omfang nationale regler ikke følges.
TRU, Alm. del - 2014-15 - Spørgsmål 317: Spm. om, hvor meget Scandlines i Danmark i de
seneste års regnskaber har haft i henholdsvis årsresultat før skat og skat af resultat af årets
resultat de pågældende år, til skatteministeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492732_0004.png
For at få et fuld overblik over Scandlines skattebetalinger er det retvisende at se på seneste offentlige og
revidere koncernregnskab 2013. Dette regnskab dækker alle Scandlines aktiviteter i Danmark, Tyskland og
Sverige samt den 6,5 mia. kr. store gæld som Scandlines har. Her fremgår det at Scandlines havde et
Resultat før Skat på 65 mio. Euro og betalte 6 mio. Euro i skat (hhv. 484 mio. kr. og 45 mio. kr.). Dette er et
proforma regnskab, eftersom der endnu ikke findes et fuldt regnskabsår for Scandferries ApS, som blev
etableret i 2013 i forbindelse med, at Allianz Capital Partners ophørte som medejer af rederiet. Regnskabet
er fuldt tilgængeligt på
http://www.scandlines.com/about-scandlines/about-scandlines-
frontpage/finance.aspx
Hvis man ser isoleret på Scandlines' danske datterselskaber – så er skattebetalingerne på samme niveau
som da Scandlines var ejet af den danske stat, når der ses bort fra frasolgte aktiviteter (indenrigsruter og
Baltic). Dette skyldes hovedsageligt, at Scandlines rederiaktiviteter er under tonnageskat.
Med venlig hilsen
Søren Poulsgaard Jensen
CEO, Scandlines