Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1491195_0001.png
TeKNIK
GloBalt
dansk vej-knowhow hitter i international
faldlodsmåler og andre eksporteventyr
affødt af kreative teknologiske løsninger på
hverdagens udfordringer i den danske vejsektor.
sammenhæng. Læs historien om den danske
dANSK VIdeN
Om Veje SæLGeR
– danske ingeniører har videreudviklet den oprindeligt franske opfin-
delse, der gør det muligt at måle en vejkonstruktions bæreevne meget
præcist, siger translatør henny Schøler fra afdelingen Pavement consul-
tants i rådgivningsvirksomheden Grontmij. Foto: Grontmij.
4
asfalt nr. 4 december 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491195_0002.png
TeKNIK
Teknologisk smidighed
Den danske vejsektor er grobund for kreative løsninger på
praktiske problemer. Udvikling af højteknologiske maski-
ner, programmer og måleinstrumenter genererer know-
how, som er eksportbar og efterspurgt i resten af verden.
Fra dingenot til industri
Faldloddets historie startede, da trafikken og vægten af
– Vi er i Danmark, sammenlignet med de lande vi om-
giver os med, ekstremt motiverede for udvikling og ind-
lastbilerne i 50’erne for alvor steg i mange lande. Det blev
stillede på at løse uventede problemstillinger gennem ny
nu relevant for vejsektoren at være i stand til at estimere,
teknologi, siger Ole Grann Andersson.
hvor stor en belastning en given belægning kunne tåle.
Han er er seniorprojektleder i den internationalt fun-
– Hvor man hidtil havde været henvist til tabelværker
derede rådgivningsvirksomhed Atkins og har gennem
baseret på empiriske undersøgelser, søgte man nu efter
30 år været en aktiv del af den danske asfaltbranche. Ole
principper til at beregne en vejs bæreevne, beretter tek-
nologihistoriker Jørgen Burchardt.
Grann Andersson har bidraget til dansk knowhow inden
Han har beskrevet det udviklingsarbejde, som allerede
for genbrug af asfalt og udvikling af diverse specialpro-
dukter og testmetoder. Han er desuden aktiv i dansk og
i 50’erne blev udført af Asfaltindustriens Vejforsknings-
laboratorium og Polyteknisk Læreanstalt, det nuværende
internationalt standardiseringsarbejde.
DTU. Beregninger og forsøg førte til udvikling af målein-
Væsentligt er det, at den danske asfaltbranche ikke er
strumenter, der simulerede tryk fra aksler af given vægt.
oppe imod benspænd og restriktioner fra centralt hold.
– Men der var frem for alt brug for at kunne måle ef-
– Vi har derimod tradition for, at hele vejsektoren i fæl-
lesskab – entreprenører, rådgivere, bygherrer og myndig-
fekten af dynamisk belastning, og et laboratorium i Paris
heder – går efter at udvikle løsninger, som er acceptable for
udviklede de allerførste udgaver af faldloddet i starten
alle aktører. Det viser sig blandt andet i de særegne danske
af 60’erne. De første versioner bestod af et tungt lod, som
vejregler, der er udarbejdet på tværs
kunne hæves og fastgjort til fjedre
af interesser, og som branchen følger
falde ned på en plade med en gi-
genbrugsasfalt tog
og løbende er med til at forbedre.
ven kraft.
Danmark hul på al-
Udviklingen foregik de følgende
lerede i 80’erne, mens mange
Avanceret måleinstrument
år parallelt i Frankrig, Danmark og
I den absolutte top blandt eksport-
Sverige, indtil det lykkedes Statens
andre lande kun har 5-10 års
succeser er faldloddet, et målein-
Vejlaboratorium at udvikle en proto-
erfaring. Vigtigst er nok, at
strument udviklet af danske for-
type i samarbejde med Polyteknisk
udviklingen ikke sker i en
skere på grundlag af teorier fra
Læreanstalt. De første modeller var
osteklokke men i tæt forbin-
Frankrig.
dog svære at transportere og betjene
delse med virkeligheden
og kunne være farlige at have med
– Danske ingeniører har videre-
udviklet denne opfindelse, der gør
at gøre, idet loddet susede lige forbi
seniorprojektleder i atkins
det muligt at måle en vejkonstrukti-
operatørens hoved.
Ole grann andersson.
ons bæreevne meget præcist, hvor-
– Det første kommercielt anven-
efter beskaffenhed og restlevetid
delige og mere handy faldlod så da-
kan beregnes. Det vil sige belægningens evne til at mod-
gens lys i 1968 og blev produceret af virksomheden Phønix,
stå belastningen fra en given type og mængde af trafik,
hvis faldlodsproduktion siden blev overtaget af Carl Bro
siger translatør Henny Schøler fra afdelingen Pavement
og derpå Grontmij, forklarer Jørgen Buchardt.
Consultants i rådgivningsvirksomheden Grontmij.
Herfra udviklede faldloddet sig til højteknologisk må-
leudstyr med hydraulisk og elektronisk styring og brug
Grontmij står i dag sammen med en anden dansk virk-
somhed, Dynatest, for størstedelen af verdensmarkedet
af Wi-Fi og GPS. Man blev efterhånden i stand til at måle
for de nu højteknologiske faldlodsmålere, som kan være
bæreevnen i alle lag i en vejkonstruktion.
bygget op på trailere eller indbygget i biler. Den sidste
– Faldlodsmåleren er i sin moderne form en uundværlig
mulighed gør det lettere at manøvrere, hvor der er meget
del af asfaltindustrien på globalt plan, siger Jørgen Buchardt,
der som Ole Grann Andersson ser den danske asfaltbranche
trafik og i lufthavne.
– Vi har solgt måleudstyret til mere end 100 lande og til
som et usædvanligt smidigt og kreativt udviklingsmiljø.
stort set alle kontinenter. Vores faldlod kan operere under
Finurligheder som afsæt for eksport
alle klimatiske forhold og kan simulere belastning på helt
Den danske virksomhed KVM producerer asfaltfabrikker
op til 35 tons, hvilket svarer til belastningen fra en Airbus
og betonvarefabrikker til både ind- og udland.
A380-800F, oplyser Henny Schøler.
Udenlandske vejmyndigheder, entreprenører og rådgi-
– Vi var oprindeligt en lille smedje, der solgte land-
vende ingeniører køber faldlodsmålere og anvender dem
brugsudstyr. Derfra har vi udviklet os til at levere maskiner
til at måle belægningers bæreevne på almindelige veje,
og teknologi til anvendelse og produktion af grus, beton
motorveje, i havneterminaler og i lufthavne. Herhjemme
og asfalt, fortæller salgsdirektør Erik Clausen.
bruger Grontmij egne faldlodsmålere i forbindelse med
I dag går omkring 70 procent af en omfattende pro-
virksomhedens rådgivningsaktiviteter.
duktion af asfaltfabrikker og maskiner ud af landet til det
– De fleste danske kunder investerer ikke selv i de dyre
skandinaviske og europæiske marked. På asfaltområdet
maskiner. Vi anvender eget måleudstyr til at måle bære-
evne i forbindelse med rådgivningsopgaver til nationale
og internationale kunder, siger Henny Schøler.
Asfalt nr. 4 december 2014
Af mette bender
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491195_0003.png
TeKNIK
dette faldlod er blandt de første kommercielt anvendte faldlodder og blev produ-
ceret af virksomheden Phønix i 1968. Opfindelsen er senere forfinet mekanisk og
elektronisk. Fotoet tilhører danmarks Tekniske museum, der har det usædvanlige
måleinstrument som del af sine samlinger.
LæS meRe i ’Faldloddet – et måleinstrument for vejes bæreevne’ af teknologi-
historiker jørgen burchardt, udgivet i danmarks Tekniske museums Årbog 2012.
er KVM især konkurrencestærk inden for specialbyggede
nerationsskifte nu en vækstrate på 40 procent. Lisbeth
anlæg for tilsætning af genbrugsasfalt og inden for fær-
Teilmann ser succesen som resultatet af høj specialise-
digvaresiloer, der optimerer lagrings- og læsseforhold.
ring, dygtige medarbejdere og en smidig organisation,
– Feedback, krav og ønsker fra vore kunder gør os,
der går efter dialog med de virksomheder, der efterspør-
sammen med velkomne skub fra myndigheder inden for
ger produkterne.
blandt andet miljø, konkurreredygtige internationalt, si-
– Vi har netop frigivet en sensor til styring af materia-
ger Erik Clausen.
leflow, og den er på vej ud i hele verden. Sensoren er ud-
Udviklingsarbejdet har ført til nye teknologiske løsnin-
viklet i tæt samarbejde med Joseph Vögele AG, verdens
ger, som selv flere konservative, tyske asfaltproducenter
førende producent af asfaltudlæggere.
er svært glade for.
udvikling uden for osteklokken
– Vi kommer langt ved at følge vores egen tankegang,
Faldloddet er et lysende eksempel på kreative kræfter i
og den dygtige, danske asfaltindustri er et unikt afsæt for
eksport. Danmark er med sin tradition for samarbejde
den danske vejsektor. Når dette måleinstrument og andre
mellem myndigheder, producenter og aftagere det per-
opfindelser ender som eksportsucceser, er det fordi de lø-
fekte sted at udvikle nye funktioner
ser konkrete, praktiske problemer
og finurligheder, mener Erik Clausen.
for vejsektoren.
Vi kommer langt ved
KVM leverer ikke kun genbrugs-
– Jeg har set nyudviklet tysk og
udstyr og andre enheder, men også
østrigsk testudstyr, der aldrig kom
at følge vores egen
komplette fabrikker med tilhørende
ud af laboratoriet, fordi det var for
tankegang, og den dygtige,
avanceret processtyring og special-
indviklet til at kunne fungere i den
danske asfaltindustri er et
udviklet software, der optimerer drif-
virkelige verden, siger seniorpro-
unikt afsæt for eksport.
ten på mange planer. Særligt genbrug
jektleder Ole Grann Andersson.
Danmark er med sin tradition
stiller store krav til processtyring og
Han fortæller om, hvordan den
danske asfaltbranche bidrog til det
kvalitetssikring.
for samarbejde mellem
– Vi sælger til hele den danske bran-
storstilede amerikanske forsk-
myndigheder, producenter og
che og sender en venlig tanke til de
ningsprojekt SHRP, der blev gen-
aftagere det perfekte sted at
myndigheder, der de sidste år især har
nemført i 1990’erne.
udvikle nye funktioner og
investeret i nye motorveje. Vi oplever i
– Danske erfaringer med bl.a.
disse år vækst på flere markeder, og på
tests for sporkøring og særligt
finurligheder
det seneste især det engelske.
stærke slidlag blev indhøstet af
salgsdirektør i kVM
amerikanske fagspecialister. Vi
Erik Clausen.
Specialisering giver succes
har desuden fra dansk side i stort
Lisbeth Teilmann er direktør for
omfang bidraget med viden om
den familieejede virksomhed TF-Technologies, der blev
design og udførelse ved en lang række vej- og lufthavns-
grundlagt i 1978 af hendes far. Virksomheden producerer
projekter i udlandet.
styringselektronik til asfaltmaskiner, og kerneproduktet
Danske løsninger sælger mange steder i verden, og vi
er et asfaltnivelleringssystem baseret på ultralyd.
har ry for at være teknologisk dygtige og på forkant med
udviklingen, vurderer Ole Grann Andersson. Ikke mindst
– Vi har opbygget vores knowhow gennem mange år
på miljøsiden er Danmark ofte mange år foran.
og eksporterer Mini-Line® til hele verden, bl.a. Kina. Vi
ligger nummer tre på dette internationale marked efter
Et i dag meget vigtigt felt som genbrugsasfalt tog vi
virksomheder, som er kæmpestore og børsnoterede, siger
hul på allerede i 80’erne, mens mange andre lande kun
Lisbeth Teilmann.
har 5-10 års erfaring.
Det danske marked for virksomhedens specialiserede
– Fordi de danske myndigheder er så motiverede for tek-
nologisk udvikling, bruger landet mange ressourcer på at
nicheprodukter er i global sammenhæng ganske lille.
– Derfor er eksportmuligheder et væsentligt perspektiv
uddanne dygtige ingeniører, der kan reagere på de konkrete
i alt vort udviklingsarbejde, og vi investerer aktuelt i ny
behov og kombinere praktisk sans med indviklet teknologi.
teknologi på flere områder.
Vigtigst er nok, at udviklingen i Danmark ikke foregår i en
TF-Technologies har efter finanskrise og internt ge-
osteklokke men i tæt forbindelse med virkeligheden.
6
Asfalt nr. 4 december 2014