Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1489993_0001.png
Aftaler om
En grøn transportpolitik
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aftaler om
En grøn transportpolitik
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489993_0004.png
Aftaler om
En grøn transportpolitik 2014
Udgivet af:
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Udarbejdet af:
ISBN trykt udgave:
ISBN netudgave:
Tryk:
Oplag:
Transportministeriet
978-87-93292-02-4
978-87-93292-03-1
Rosendahls . Schultz Grafisk a/s
300
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Aftaler om
En grøn transportpolitik 2014
Udmøntning af pulje til fremme af veterantogskørsel ................... 7
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti (28. januar 2014)
Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infra-
strukturfonden ..............................................................................9
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Ven-
stre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti (24. juni 2014)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Indhold
Udmøntning af pulje til fremme af veterantogskørsel .................. 7
Udmøntning af pulje til fremme af veterantogskørsel ........................................ 8
Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i
Infrastrukturfonden ..................................................................... 9
Udbygning af Kalundborgmotorvejen ................................................................10
Haderup omfartsvej .............................................................................................10
Motorvej fra Rønnede mod Næstved ..................................................................10
Ribe Omfartsvej ................................................................................................... 11
3. limfjordsforbindelse ........................................................................................ 11
Udbygning af strækningen i forlængelse af Djurslandmotorvejen.................... 13
Videre forløb for en række beslutningsklare vejprojekter ................................. 13
Øget totalvægt for lastvogntog ............................................................................ 14
Modulvogntog ...................................................................................................... 15
Pulje til kommunal medfinansiering af kommunale ønsker til pro-jekter på
statsvejnettet ........................................................................................................ 16
Fremme af nationale korridorer for vindmølletransporter ...............................18
Genåbning af Langeskov Station.........................................................................18
Forstærket indsats for fremme af cyklisme ........................................................ 19
Pulje til mere cykeltrafik ...................................................................................... 19
Pulje til bedre trafiksikkerhed ............................................................................ 23
Pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse .................................... 24
Pulje til nye teknologiske muligheder (ITS-puljen) .......................................... 24
Pulje til nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning ........................... 25
Pulje til forsøgsprojekter med mere energieffektive transportløsninger ......... 26
Rundkørselsforhold ved Viborg ......................................................................... 26
Ny perron på Sønderborg Station .......................................................................27
Stemmeaftale om en ny vejlov.............................................................................27
Letbane i ring 3 i hovedstadsområdet ............................................................... 28
Forhøjelse af det statslige indskud til etablering af ny fjordforbindelse ved
Frederikssund ..................................................................................................... 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om:
Udmøntning af pulje til fremme af veterantogskørsel
28. januar 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
Udmøntning af pulje til fremme af veterantogskørsel
Parterne er enige om at udmønte puljen til fremme af veterantogskørsel. Par-
terne er enige om at yde støtte til følgende projekter:
Nordsjællands Veteran og Nordisk Jernbaneklub – Etablering af nyt
sidespor. (0,8 mio. kr.)
Mariager-Handest Veteranjernbane og Mariagerfjord Kommune –
Fornyelse af spor mv. (0,4 mio. kr.)
Veterantog Vest – Køb af remise mv. (0,2 mio. kr.)
Museumsbanen Maribo-Bandholm – Renovering af overkørsel mv.
(0,5 mio. kr.)
Bevaringsforeningen Gedser Remise – Udskiftning af sveller mv.
(1,3 mio. kr.)
Hedelands Veteranbane – Udskiftning af sveller (0,3 mio. kr.)
Veteranbanen Bryrup-Vrads Udskiftning af skinner og sporskifter
(0,4 mio. kr.)
Veteranbanen Haderslev-Vojens – Udskiftning af sveller (0,8 mio. kr.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Det
Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om:
Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i
Infrastrukturfonden
24. juni 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
Udbygning af Kalundborgmotorvejen
Parterne noterer sig, at der er gennemført en VVM-undersøgelse af udbyg-
ning af rute 23 (Skovvejen) syd om Regstrup til motorvej. Udvidelsesstræk-
ningen er ca. seks km. lang.
Rute 23 fungerer som primær forbindelsesvej til Kalundborg og Kalundborg
havn. En udbygning af strækningen vil således have en væsentlig betydning
for erhvervs- og samfundsudvikling i området og vil bidrage til den fremtidi-
ge vækst og til forbedring af produktiviteten.
VVM-undersøgelsen viste, at der gennem de seneste 10 år har været en støt
stigende pendlertrafik på strækningen. Desuden er der en forholdsvis høj
andel af tung trafik på strækningen. Som følge heraf opleves der fremkom-
melighedsproblemer omkring kryds og rundkørsler på den nuværende
strækning. Projektet har et højt samfundsøkonomisk afkast.
Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 427,5 mio. kr. til udbygning
af rute 23 syd om Regstrup til motorvej.
Haderup omfartsvej
Parterne noterer sig, at Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af en omfartsvej
ved Haderup pågår som planlagt og forventes afsluttet senere på året. Par-
terne noterer sig endvidere, at forundersøgelsen af projektet viste, at etable-
ring af en omfartsvej ved Haderup både vil forbedre fremkommeligheden og
aflaste strækningen gennem byen, herunder for tung trafik. Projektet har et
højt samfundsøkonomisk afkast og vil medvirke til fremme af vækst og pro-
duktivitet i området.
Parterne er enige om at afsætte 250 mio. kr. til en realisering af projektet.
Parterne vil drøfte den konkrete udformning af projektet, når den færdige
VVM-undersøgelse foreligger.
Motorvej fra Rønnede mod Næstved
Parterne noterer sig, at Vejdirektoratet har gennemført en forundersøgelse af
mulighederne for at opgradere Rute 54 mellem Næstved og Rønnede. For-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.
undersøgelsen omfatter en række forskellige mulige linjeføringer og vejs-
tandarder, hvor en motorvej i linjeføring A har et meget højt samfundsøko-
nomisk afkast.
Parterne reserverede med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010
15,0 mio.kr. til en VVM- undersøgelse af en opgradering af rute 54, Næstved-
Rønnede. Parterne er på baggrund af forundersøgelsens resultater enige om
at igangsætte en VVM-undersøgelse af rute 54, Næstved – Rønnede. Der af-
sættes 15,0 mio. kr. til undersøgelsen.
Parterne er samtidig enige om at afsætte 350,0 mio. kr. til en 1. etape af Rute
54 fra Sydmotorvejen (ved Rønnede) mod Næstved.
Parterne vil drøfte fastlæggelsen af linjeføringen for 1. etape, når resultaterne
af VVM-undersøgelsen foreligger i 2016.
Ribe Omfartsvej
Parterne noterer sig, at der er gennemført en forundersøgelse af rute 11 mel-
lem E20 Esbjergmotorvejen og grænsen samt rute 24 mellem Ribe og Gred-
stedbro. Forundersøgelsen viste, at der med jævne mellemrum er trængsel
på rute 11 ved Ribe. En omfartsvej vil medføre væsentlige tidsbesparelser, og
projektet har et højt samfundsøkonomisk afkast, og vil medvirke til fremme
af vækst og produktivitet i området.
Parterne noterer sig endvidere, at der er igangsat en VVM-undersøgelse for
en omfartsvej ved Ribe, som forventes færdig i løbet af 2015.
I forundersøgelsen blev de samlede anlægsomkostninger til etablering af en
omfartsvej vest om Ribe (alternativ A) som motortrafikvej med 2+1 spor be-
regnet til 372,4 mio. kr. (2014-pl). Parterne er på den baggrund enige om at
afsætte 372,4 mio. kr. til en realisering af projektet. Parterne vil drøfte den
konkrete udformning af projektet, når den færdige VVM-undersøgelse fore-
ligger.
3. limfjordsforbindelse
Socialistisk Folkeparti står udenfor denne del af aftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.
Linjeføring for en 3. Limfjordsforbindelse
Parterne noterer sig, at der i forlængelse af den gennemførte VVM-under-
søgelse af en 3. Limfjordsforbindelse er foretaget en opdatering af de forelig-
gende trafikberegninger med brug af den nye Landstrafikmodel. Grundlaget
for de trafikale konsekvenser af de to tilbageværende linjeføringer er således
blevet opdateret. Beregningerne viser fortsat, at det er en linjeføring over
Egholm, som er den samfundsøkonomisk bedste løsning, og Vejdirektoratet
fastholder på den baggrund sin indstilling om linjeføring i Egholmlinjen.
Parterne er enige om, at linjeføringen fastlægges i Egholmlinjen, svarende til
Vejdirektoratets indstilling. Arealreservationen på den tilbageværende østli-
ge forbindelse, der er en 11 km. lang udbygning af E45 samt anlæg af en pa-
ralleltunnel, opgives.
Borgerne får en afklaring ved, at der lægges byggelinjer langs den valgte lin-
jeføring. Byggelinjer giver grundejere hjemmel til at søge om at blive overta-
get efter de gældende regler herom.
Samtidig er parterne enige om, at der oprettes en pulje på 43,1 mio. kr. til at
finansiere forlodsovertagelser af ejendomme i den valgte linjeføring.
Forbedring af kapaciteten ved den eksisterende Limfjordsforbindelse
Parterne noterer sig, at der er fremkommelighedsproblemer på E45 ved Aal-
borg, og at en udbygning syd for Limfjordstunnelen vil forbedre trafikafvik-
lingen.
Et ekstra spor syd for Limfjordstunnelen er et projekt, der har et højt sam-
fundsøkonomisk afkast, og som inden for kort tid kan forbedre de allerede
konstaterede kapacitetsproblemer ved at tilvejebringe en bedre trafikafvik-
ling op ad bakken syd for Limfjorden.
Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 38,9 mio. kr. til anlæg af et
3. sydgående spor på delstrækningen mellem Limfjordstunnelen og frakørsel
24 Øster Uttrup Vej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.
Udbygning af strækningen i forlængelse af Djurslandmotorvejen
Parterne noterer sig, at Vejdirektoratet som opfølgning på den afsluttede
forundersøgelse af en forlængelse af Djurslandmotorvejen (rute 15 på stræk-
ningen Løgten-Tåstrup) har gennemført en screening af mulighederne for en
pletvis udbygning af vejen til 2+1-vej.
Det fremgår af screeningen, at en udbygning af strækningen i første omgang
kan ske ved, at den nuværende 1+1-motortrafikvej fra Djurslandmotorvejens
afslutning til det sted, hvor den eksisterende 2+2-vej begynder, udbygges til
2+1-motortrafikvej. Samtidig peger screeningen på, at der kan gennemføres
en udbygning af tilslutningsanlæg 15 ved Djurslandmotorvejens afslutning,
hvor der i dag er udfordringer med fremkommeligheden.
Det fremgår af screeningen, at projektet har et samlet anlægsoverslag på
56,9 mio. kr. Da der er tale om et projekt af begrænset omfang, vurderer Vej-
direktoratet, at et grundlag for en gennemførelse af projektet formentlig kan
tilvejebringes gennem en miljøscreening.
Parterne er på den baggrund enige om at afsætte 56,9 mio. kr. til en realise-
ring af projektet, herunder til tilvejebringelse af et beslutningsgrundlag.
Videre forløb for en række beslutningsklare vejprojekter
Udbygning af rute 26 (Aarhus-Søbyvad)
Parterne noterer sig, at der foreligger en færdig VVM-undersøgelse for ud-
bygning af rute 26, Aarhus- Viborg.
I aftale om En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013
er det for linjeføringen ved Viborg besluttet at gå videre med Vejdirektoratets
hovedforslag til en nordlig linjeføring og derved opgive øvrige linjeføringer
på strækningen ved Viborg.
Parterne ønsker i forlængelse heraf at skabe afklaring for de berørte grund-
ejere og lokalområder ved at fastlægge linjeføringen mellem Aarhus og Søby-
vad.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.
Parterne er enige om, at linjeføring syd vælges på delstrækning 1 og 2, og lin-
jeføring nord vælges på delstrækning 3, og dermed opgives øvrige linjeførin-
ger på strækningen Aarhus-Søbyvad.
Samtidig er parterne enige om, at der oprettes en pulje på 32,2 mio. kr. til at
finansiere forlodsovertagelser af ejendomme i den valgte linjeføring.
Borgerne får en afklaring ved, at der lægges byggelinjer langs den valgte lin-
jeføring. Byggelinjer giver grundejere hjemmel til at søge om at blive overta-
get efter de gældende regler herom.
Ekstra midler til kommissariaterne 2015-17
De mange anlægsprojekter, som er vedtaget i forligskredsen bag en grøn
transportpolitik de seneste år, har øget arbejdsbyrden betragteligt for kom-
missariaterne i Jylland og på øerne, da projekterne medfører et øget antal
ekspropriationsforretninger.
Der er således en risiko for, at kommissariaterne som følge af ressourceman-
gel kommer til at virke som flaskehalse for de store anlægsprojekter med po-
tentielle forsinkelser til følge. For at undgå en sådan situation afsættes
11,0 mio. kr. til en styrkelse af kommissariaterne i perioden 2015-17.
Øget totalvægt for lastvogntog
På baggrund af Aftale om en ny Storstrømbro, Holstebromotorvejen mv. af
21. marts 2013 har Vejdirektoratet færdiggjort analysen af perspektiverne i
en forøgelse af totalvægten for 6- og 7 akslede lastvognstog.
Parterne tog i Aftale om Letbane i Hovedstaden, busser og cykler af 19. juni
2013 til efterretning, at der var forhandlet en aftale om det udvidede totalba-
lanceprincip (DUT) på plads, der gjorde det muligt, at den maksimalt tilladte
totalvægt for 6- akslede vogntog er blevet øget fra 48 ton til 50 ton, fra 1. ja-
nuar 2014.
På baggrund af Vejdirektoratets færdiggjorte analyse er parterne enige om at
gennemføre en forøgelse af totalvægtgrænsen for 7 akslede vogntog fra 54 til
56 ton under forudsætning af, at akselafstanden forøges fra 3 til 4 m mellem
sidste aksel på en 4-akslet forvogn og første aksel på en 3 akslet kærre. Dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.
tekniske krav medfører, at broerne ikke belastes mere end i dag, og at æn-
dringen ikke vil medføre øgede udgifter for kommuner og stat.
Det forudsættes forud for implementeringen af den øgede totalvægt for 7
akslede vogntog, at tolerancegrænsen for kørsel med overvægt nedsættes af
hensyn til en uændret belastning af broerne. Parterne har noteret sig, at de
nødvendige administrative ændringer er gennemført.
Ordningen træder i kraft 1. august 2014.
Modulvogntog
Parterne ønsker at udbrede forsøgsvejnettet til modulvogntog, så godsopera-
tører i stort set hele landet kan benytte denne energi- og omkostningseffekti-
ve transportform. Parterne er også enige om at forlænge forsøget frem til
2030 med henblik på at skabe stabile rammevilkår.
Parterne afsætter derfor 75,0 mio. kr. til, at følgende strækninger kan ind-
drages i modulvogntogsnettet:
Slangerup-Roskilde (Rute 6)
Hillerød-Slangerup (Rute 6/53)
Helsingør-Hillerød (Rute 6)
Kliplev-Sønderborg-Fynshav (Rute 8)
Nyborg-Bøjden (Rute 8)
Ringe-Svendborg (Rute 9)
Svendborg-Spodsbjerg (Rute 9)
Maribo-Tårs (Rute 9)
Herning-Viborg (Rute 12)
Varde-Herning (Rute 12)
Roskilde-Ringsted (Rute 14)
Ringsted-Næstved (Rute 14)
Ringkøbing-Holstebro (Rute 16)
Holstebro-Viborg (Rute 16)
Viborg-Randers (Rute 16)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.
Hillerød nord (Rute 19)
Drastrup – Følle (Rute 21)
Esbjerg-Kærgård (Rute 24)
Ribe-Haderslev (Rute 24/47)
Hammel-Viborg (rute 26)
Skjern-Ringkøbing (Rute 28)
Lunderskov-Tarm (Rute 469/28)
Hjørring-Frederikshavn (Rute 35)
Odense-Nørre Lyndelse
Nørre Lyndelse-Faaborg (Rute 43)
Faaborg-Svendborg (Rute 44)
•Holbæk-Frederikssund
(Rute 53)
•Pandrup-Hjørring
(Rute 55)
Vordingborg-Stege (Rute 59)
Ballerup-Kregme (Rute 211)
Næstved-Bårse (Rute 265)
Nørre Åby-Assens (Rute 313)
Randers-Aalborg (Rute 507)
Universitetsboulevarden i Aalborg (Rute 507/595)
Ballerup-Bagsværd (O4)
Pulje til kommunal medfinansiering af kommunale ønsker til pro-
jekter på statsvejnettet
Med Aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts
2013 afsatte parterne 100,6 mio.kr. til en pulje til kommunal medfinansie-
ring af anlægsprojekter i relation til statsvejnettet, hvor staten betaler op til
50 pct. og ansøgerkommunen minimum 50 pct. af projektomkostningerne.
Parterne noterer sig, at der har været stor interesse for puljen fra mange af
landets kommuner, og at Vejdirektoratet har modtaget mange gode projekt-
forslag, som direktoratet har undergivet en faglig vurdering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.
Parterne er på baggrund af den store interesse og de mange gode projektfor-
slag enige om at afsætte yderligere 50,5 mio. kr. til puljen.
Parterne er efter en samlet prioritering enige om, at følgende projekter støttes:
E45 Østjyske Motorvej – Etablering af sydvendte ramper ved tilslut-
ningsanlæg 53, Skanderborg S i samarbejde med Skanderborg Kom-
mune (17,0 mio. kr.)
E45 Sønderjyske Motorvej – Etablering af nyt tilslutningsanlæg ved
Ødisvej i samarbejde med Kolding Kommune (29,6 mio. kr.)
E20 Vestmotorvejen – Etablering af østvendte ramper ved tilslut-
ningsanlæg 33, Vemmedrup i samarbejde med Køge Kommune
(18,5 mio. kr.)
E45 Østjyske Motorvej – Ombygning af tilslutningsanlæg 49, Århus S
og kommunevejen Genvejen i samarbejde med Aarhus Kommune
(23,5 mio. kr.)
E20 Vestmotorvejen – Etablering af østvendte ramper ved tilslut-
ningsanlæg 41, Tjæreby (Vemmelev), i samarbejde med Slagelse
Kommune (13,5 mio. kr.)
E45 Østjyske Motorvej – Etablering af nyt tilslutningsanlæg mellem
Horsens V og Horsens S, Hatting, i samarbejde med Horsens Kom-
mune (33,0 mio. kr.)
Rute 153 vest for E47 Sydmotorvejen – Etablering af rundkørsel med
tilslutning af de vestlige til- og frakørsler ved tilslutningsanlæg 49,
Holeby i samarbejde med Lolland Kommune (5,8 mio. kr.)
Rute 21 Holbækmotorvejen – Etablering af vestvendte ramper ved til-
slutningsanlæg 6, Høje Taastrup C, i samarbejde med Høje Taastrup
Kommune (7,0 mio. kr.)
Rute 57 Elmevej nord for Vestmotorvejen i Sorø – Etablering af rund-
kørsel i skæring med kommunevejen Kalundborgvej, i samarbejde
med Sorø Kommune (3,3 mio. kr.)
Parterne noterer sig, at en række af projekterne skal undersøges nærmere
med henblik på at fastlægge projekternes præcise udformning, økonomi og
samfundsøkonomiske effekt. Dette planlægningsarbejde forestås af Vejdirek-
toratet i samarbejde med den pågældende kommune.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.
Projekterne gennemføres af Vejdirektoratet i samarbejde med de lokale
kommuner, som medfinansierer de pågældende projekter.
Fremme af nationale korridorer for vindmølletransporter
I aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvej mv. af 21. marts 2013
blev der reserveret op til 45 mio. kr. (2013-pl) til forbedrede muligheder for
vindmølletransport på statsvejsnettet.
I aftalen er omtalt en rapport udarbejdet for Dansk Vindmølleindustri,
Kommunernes Landsforening og de Vestdanske regioner (med Vejdirektora-
tet og Politiet som observatører). Rapporten peger på behov for ombygning
af vejnettet for at smidiggøre fremkommeligheden for vindmølletransporter
(og dermed også for den øvrige trafik på vejstrækninger) på det statslige og
kommunale danske vejnet.
Der er tale om projekter til fremme af nationale transportkorridorer for
vindmølletransporter fra 9 produktionssteder til udskibningshavnene i Es-
bjerg, Aabenraa, Aarhus og Grenaa.
Vejdirektoratet har foretaget en bearbejdning af rapportens delprojekter, der
skal gennemføres på statsvejene, hvilket har givet anledning til enkelte juste-
ringer.
Parterne er enige om at udmønte puljen på i alt 45,6 mio. kr. (2014-pl) til
gennemførelse af projekterne. Parterne lægger vægt på, at der sikres en sam-
tidig åbning af udskibningshavnene i 2015. Den samlede portefølje betragtes
som en pulje, hvor der er adgang til at disponere mellem de enkelte projek-
ter.
Parterne vil være opmærksomme på udeståender vedrørende vindmøllekor-
ridorerne til nævnte havne samt Aalborg Havn, herunder flaskehalse på
kommunale veje, ved udmøntningen af en fremtidig havnepakke.
Genåbning af Langeskov Station
Med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 blev der afsat
54,1 mio. kr. (2014-priser) til genåbning af Langeskov St. på strækningen
mellem Nyborg og Odense. Projektet blev sat i bero, da Banedanmark efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.
endt licitation kunne konstatere, at det vil være væsentlig dyrere at gennem-
føre projektet end oprindeligt estimeret.
Parterne er enige om at tilføre projektet yderligere 10,4 mio. kr. således, at
projektet kan videreføres med henblik på åbning i 2015 i forbindelse med
Banedanmarks planlagte fornyelsesarbejder på Fyn.
Parterne noterer sig, at en gennemførelse af projektet i 2015 vil betyde, at ef-
fekterne af de nødvendige sporspærringer for etableringen af stationen i
form af længere rejsetid over Østfyn vil skulle tillægges de rejsetidsforlæn-
gelser, som følger af det allerede planlagte sporarbejde på Vestfyn i samme
periode.
Forstærket indsats for fremme af cyklisme
Parterne noterer sig, at cykelpuljen fra 2009 har været med til at fremme et
meget stort antal gode og innovative cykelprojekter i hele landet. Det gælder
både i kommuner, organisationer og virksomheder og på statens veje. Der
har været stor interesse for at søge puljen, og de besluttede projekter vidner
om, at der er høje ambitioner rundt om i landet for at fremme cykling, også
fremadrettet.
Parterne ønsker fortsat at fremme cyklen som et sundt, grønt og effektivt
transportmiddel i hele landet.
Parterne er derfor enige om at afsætte 50,0 mio. kr. i en pulje til fremme af
cykling. Som det hidtil har været tilfældet med cykelpuljen, vil en del af mid-
lerne kunne anvendes på statslige cykelprojekter, mens hovedparten af mid-
lerne afsættes til at medfinansiere projekter i kommuner, organisationer og
virksomheder. For medfinansieringsdelen forudsættes fortsat, at den statsli-
ge del som hovedregel kan udgøre 40 pct. af den samlede projektsum, mens
enkelte mindre og særligt innovative projekter kan opnå højere tilskud. For-
ud for en kommende ansøgningsrunde drøfter parterne de nærmere kriterier
for puljen i lyset af andre statslige støtteordninger til fremme af cyklisme.
Pulje til mere cykeltrafik
Parterne ønsker at forbedre forholdene for cyklister over hele landet, så cyk-
len bliver en mere attraktiv, udbredt og sikker transportform til både pend-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.
ling, skole og fritid. I perioden 2009-2014 er der afsat en samlet ramme på 1
mia. kr. til at styrke cyklismen.
Med denne aftale udmøntes i alt ca. 175,1 mio. kr. i cykelpuljen.
Parterne er enige om at udmønte i alt ca. 121,4 mio. kr. til medfinansiering af
projekter i kommuner, virksomheder og organisationer. Heraf er
11,3 mio. kr. reserveret til flerårige projekter besluttet med aftalen ”Bedre
mobilitet” af 26. november 2010. Der afsættes et beløb til administration af
puljen svarende til 1 pct. af tilskudsdelen. Følgende projekter får tilskud:
Kommunale cykelby-projekter
Favrskov Kommune – Cykelkommune (4,7 mio. kr.)
Herning Kommune – Herning Cykler, fase 4 (4,8 mio. kr.)
Randers Kommune – Hverdagscykling i oplandsbyer (2,6 mio. kr.)
Cykelpendling
Assens Kommune – Tommerup-Brylle (1,6 mio. kr.)
Esbjerg Havn – Esbjerg Havn (0,5 mio. kr.)
Faxe Kommune – Teestrupvej (0,3 mio. kr.)
Faxe Kommune – Troelstrupvej/Søndre Teestrupvej (0,03 mio. kr.)
Frederikshavn Kommune – Trafikterminal i Frederikshavn
(1,1 mio. kr.)
Furesø Kommune – Hovedgade (1,7 mio. kr.)
Furesø Kommune – Lillevangsvej (1,3 mio. kr.)
Greve Kommune – Bedre forhold for cykling (1,6 mio. kr.)
Københavns Kommune – Fremkommelighed i kryds (1,9 mio. kr.)
Odense Kommune – Fra motorvejen til Lindved og Højby
(0,6 mio. kr.)
Roskilde Kommune – Musiconstien (2,9 mio. kr.)
Roskilde Kommune – Universitetsstien (2,6 mio. kr.)
Sorø Kommune – Holbergstien (2,5 mio. kr.)
Svendborg Kommune – Cykelstier på Eskærvej på Tåsinge
(0,9 mio. kr.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.
Syddjurs Kommune – Som perler på en snor (2,0 mio. kr.)
Viborg Kommune – Røddingvej (1,8 mio. kr.)
Cykling til skole og fritid
Brønderslev Kommune – Nørregade (0,5 mio. kr.)
Brønderslev Kommune – Sterup-Jerslev (1,2 mio. kr.)
Fredericia Kommune – Adelvej (1,2 mio. kr.)
Fredericia Kommune – Indre Ringvej (0,9 mio. kr.)
Haderslev Kommune – Over Jerstal-Vedsted (2,0 mio. kr.)
Haderslev Kommune – Sikring af skoleruter (1,6 mio. kr.)
Halsnæs Kommune – Kregme Syd (1,2 mio. kr.)
Hedensted Kommune – Løsning-Hedensted (1,8 mio. kr.)
Helsingør Kommune – Skindersøvej (2,8 mio. kr.)
Holbæk Kommune – Nr. Vallenderød-Ugerløse (4,8 mio. kr.)
Horsens Kommune – Frederik Bajers Gade (1,2 mio. kr.)
Horsens Kommune – Thorsgårdsvej (0,6 mio. kr.)
Hvidovre Kommune – Høvedstensvej (1,2 mio. kr.)
Ishøj Kommune – Ørnekærstien (0,9 mio. kr.)
Jammerbugt Kommune – Kaas-Moseby (1,8 mio. kr.)
Langeland Kommune – Simmerbølle til Spodsbjergvej (2,4 mio. kr.)
Middelfart Kommune – Se Lyset (1,0 mio. kr.)
Norddjurs Kommune – Ålsrode-Børneby Mølle (1,5 mio. kr.)
Nordfyns Kommune – Morud-Søndersø (7,2 mio. kr.)
Silkeborg Kommune – Cykelstier på Søndergade (1,2 mio. kr.)
Solrød og Køge kommuner – Den nationale cykelrute nr. 9
(5,6 mio. kr.)
Stevns Kommune – Rengegade fra Rødvigvej til Højerupvej
(2,6 mio. kr.)
Syddjurs Kommune – Rosmus Skole (2,1 mio. kr.)
Tønder Kommune – Tønder-Højer (4,2 mio. kr.)
Vejle Kommune – Cykelsti i Grejsdalen (1,8 mio. kr.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.
Vejle Kommune – Vejlevej mellem Givskud og Riis (2,2 mio. kr.)
Vesthimmerland Kommune – Sikker stikrydsning Aalestrup
(0,1 mio. kr.)
Viborg Kommune – Gl. Aalborgvej (0,5 mio. kr.)
Varde Kommune – Alslev-Toftnæs (1,3 mio. kr.)
Rekreativ cykling og cykelturisme
Guldborgsund Kommune – Stovby Ringvej ved Marielyst
(1,9 mio. kr.)
Halsnæs Kommune – Cykelrute N7 (0,3 mio. kr.)
Hedensted Kommune – Kirkholm-Juelsmindehalvøen og øerne på
cykel (2,7 mio. kr.)
Naturstyrelsen Thy – Nationalpark Thy, Agger-Lodbjerg (1,3 mio. kr.)
Ringkøbing-Skjern Kommune – Bork og Stauning Havn (2,1 mio. kr.)
Stevns Turistbureau – Servicestation til cyklister i Rødvig
(0,04 mio. kr.)
Vordingborg Udviklingsselskab – Sejl til Danmarks vildeste cykelde-
stination (0,5 mio. kr.)
Ærø Kommune – Ejnars Sti (0,7 mio. kr.)
Kampagner
Albertslund Kommune – Cykelkampagne (0,5 mio. kr.)
Cyklistforbundet – Cyklisters adfærd (2,3 mio. kr.)
Københavns Kommune – Adfærdskampagne (0,5 mio. kr.)
Sorø Kommune – På cyklen (0,3 mio. kr.)
Udviklings- og demonstrationsprojekter
CitaVision – Elever som ambassadører (0,3 mio. kr.)
Cyklistforbundet – Ældrecykling (1,4 mio. kr.)
Sekretariat for Supercykelstier – Virtuelle busheller (1,8 mio. kr.)
Aarhus Kommune – Cykling og detailhandel (0,9 mio. kr.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23.
Cykelprojekter på statsveje og tværgående projekter
Parterne er enige om at udmønte 52,5 mio. kr. til cykelprojekter på statsveje
samt tværgående projekter. Det drejer sig om følgende projekter:
Faaborg-Midtfyn Kommune – Cykelsti Kværndrup-Egeskov
(15,8 mio. kr.)
Faaborg-Midtfyn Kommune – Stikrydsning Nyborgvej/Energivej
(2,4 mio. kr.)
Ikast-Brande Kommune – Cykelsti Sandvadvej (Hærvejen)
(10,6 mio. kr.)
Norddjurs Kommune – Stikrydsning Lergravsvej Grenaa
(2,4 mio. kr.)
Næstved Kommune – Cykelsti vest for Kyse-Fuglebjerg (18,3 mio. kr.)
Fra midlerne til statslige projekter finansieres desuden følgende tre projekter
inden for en samlet ramme på 3 mio. kr.
Tværgående evaluering af cykelpuljens effekt
Kortlægning af behov og muligheder for forbedringer af cykeldata
Koordinering og planlægning af nationale og regionale cykelruter med
særligt fokus på skiltning og vejregler
Pulje til bedre trafiksikkerhed
Parterne ønsker at fastholde den gode udvikling på trafiksikkerhedsområdet,
hvor frekvensen af dræbte og tilskadekomne generelt har været faldende.
Indsatsen skal spænde bredt og indeholde både konkrete anlægsforbedringer
samt vidensdeling og kampagner.
Parterne har noteret sig, at transportministeren i marts 2014 offentliggjorde
en samlet strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som er baseret på
både nationale og internationale erfaringer samt input fra transportbranchen
og borgere. Strategien indeholder en række anbefalinger til både infrastruk-
tur, køretøjer og adfærd, som parterne ønsker at følge op på ved at udmønte
midler til disses gennemførelse. Parterne ønsker således at prioritere indsat-
sen mod højresvingsulykker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.
Parterne er enige om at udmønte i alt 37,4 mio. kr. til:
Forebyggelse af højresvingsulykker, herunder anlæg af cykelbokse, re-
vision af chaufføruddannelsen, videndeling med kommunerne og
kampagner (12,5 mio. kr.).
Sikre kryds, herunder anlægsmæssige tiltag til forebyggelse af højre-
svings-ulykker (8,6 mio. kr.).
Intensiveret ulykkesbekæmpelse på vejstrækninger, herunder sorte
pletter og grå strækninger (11,3 mio. kr.).
Sikring af Banedanmarks sikrede overkørsler med bomme
(5,0 mio. kr.).
Parterne er enige om at prioritere 18,7 mio. kr. fra Pulje til bedre trafiksik-
kerhed til andre initiativer i aftalen. Puljen er herefter tømt for midler.
Pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse
Pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse anvendes til at forbed-
re fremkommeligheden på vej- og baneinfrastruktur og bidrager til et mere
trafikalt sammenhængende Danmark.
Parterne er enige om, at afsætte 5,2 mio. kr. til udvidelsen af frakørslen ved
Vintapperrampen (ved Helsingørmotorvejen/Lyngby omfartsvej). Med pro-
jektet etableres to kørespor på strækningen fra Lyngby Omfartsvej til Vin-
tapperrampen, hvorved de nuværende køproblemer på strækningen kan lø-
ses.
Parterne er enige om at prioritere 15,8 mio. kr. fra pulje til bedre kapacitet og
bekæmpelse af flaskehalse til andre initiativer i aftalen.
Pulje til nye teknologiske muligheder (ITS-puljen)
Parterne ønsker med aftalen at fremme initiativer, der forbedrer mobiliteten,
miljørigtig kørsel og trafiksikkerheden.
Parterne noterer sig, at Vejdirektoratet har fremlagt en analyse af effekterne
af en række ITS-anlæg på statsvejnettet. Analysen peger på, at der især kan
være fordele ved ITS ved større anlægsarbejder og under særlige forhold på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.
stærkt trafikerede strækninger. Rapporten peger videre på, at der er behov
for øget viden om effekterne af ITS, herunder i relation til kørsel i nødspor.
Parterne er enige om at udmønte i alt 29,3 mio. kr. til følgende projekter:
Videreførelse af eksisterende trafikledelsessystemer frem til og med
2015 (15,9 mio. kr.)
Tilbundsgående evaluering af effekterne af de variable tavler på Mo-
torring 3 (3,4 mio. kr.)
Motorring 3 – analyse af muligheder for øget kapacitet, herunder kør-
sel i nødspor (5,0 mio. kr.)
Pulje til analyse af muligheder for kørsel i nødspor andre steder i lan-
det end på Motorring 3 (5 mio. kr.)
Parterne er enige om at prioritere 36,9 mio. kr. fra Pulje til nye teknologiske
muligheder (ITS-puljen) til andre initiativer i aftalen.
Pulje til nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning
Parterne er enige om, at følgende projekter prioriteres fra puljen:
Parterne er enige om at afsætte 15,0 mio. kr. til udarbejdelse af en
supplerende VVM, der belyser en østlig placering af en niveaufri ud-
fletning ved Ringsted station. Den supplerende VVM-undersøgelse
skal, i sammenhæng med de allerede gennemførte VVM-undersøgel-
ser af en vestlig placering af en niveaufri udfletning, danne grundlag
for at beslutte, hvor en niveaufri udfletning ved Ringsted station skal
placeres.
Parterne har noteret sig, at forligskredsen inddrages tæt i den supple-
rende VVM-undersøgelse, og at forligskredsen første gang vil blive
orienteret i forbindelse med gennemførelsen af idéfasen.
Parterne noterer sig, at de strategiske analyser viser, at en ny midtjysk
motorvej kan være en del af en langsigtet løsning på vejkapaciteten i
Jylland, som samtidig skaber ny mobilitet.
Parterne er på den baggrund enige om, at afsætte 2,0 mio. kr. til en
genberegning med Landstrafikmodellen af de tre belyste korridorer
med henblik på en nærmere vurdering af korridorspørgsmålet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.
De tyske vejudbygningsplaner i Slesvig-Holsten inddrages i genbereg-
ningerne. Kommissoriet for genberegningerne forelægges for forligs-
kredsen.
Forundersøgelse af tilslutning af omfartsvej ved Auning (3,0 mio. kr.).
Parterne er desuden enige om at afsætte 1 mio. kr. til Vejdirektoratet
til en nærmere undersøgelse af omkostningerne og fordelene ved at
smidiggøre passagen af broerne ved Assentoft (statsvej) og omkørslen
vest for Aarhus (kommunevej) samt en række afviste eller afventende
projekter, der har karakter af optimeringsprojekter på de planlagte
vindmøllekorridorer.
Pulje til forsøgsprojekter med mere energieffektive transportløs-
ninger
Puljens formål er at støtte og demonstrere projekter bredt indenfor emner-
ne; teknologier, drivmidler, adfærd og effektivisering af godstransport og
pendlertransport mv. Puljen, der blev besluttet med Aftale om en grøn
transportpolitik af 29. januar 2009 og oprindeligt var på 200 mio. kr., er
udmøntet over fire ansøgningsrunder med sidste ansøgningsrunde i 2013, og
har støttet et bredt spekter af projekter, der vil give mere viden om og erfa-
ringer med energieffektive transportløsninger.
Der er nu opgjort overskydende midler på 16,0 mio. kr. fra projekter, der ik-
ke gennemføres eller kun gennemføres delvist. Parterne er enige om at prio-
ritere de 16,0 mio. kr. fra Pulje til forsøgsprojekter med mere energieffektive
transportløsninger til andre initiativer i aftalen.
Rundkørselsforhold ved Viborg
Viborg Kommune planlægger som led i frikommuneforsøget at udvide et de-
tailhandelscenter, der støder op til statsvejnettet ved krydsningen mellem
Holstebrovej (rute 16) og Vestre/Søndre Ringvej (rute 13/26).
Vejdirektoratet vurderer, at den planlagte udvidelse vil medføre væsentlig
trafikvækst, og der er derfor behov for udbygning af den eksisterende rund-
kørsel i krydsningen mellem statsvejene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.
Parterne noterer sig samtidig, at der også er andre rundkørsler omkring Vi-
borg, hvor der kan være særlige trafikale udfordringer.
Parterne er på denne baggrund enige om at afsætte 25,0 mio. kr. til udbyg-
ning og forbedring af rundkørselsforholdene omkring Viborg.
Ny perron på Sønderborg Station
Parterne er enige om, at der anlægges en ny perron på Sønderborg station.
Den ny perron vil sikre en bedre tilgængelighed på stationen og forbinde den
med videns- og kulturcenter Alsion samtidig med, at der skabes bedre sam-
menhæng mellem perron og forplads til gavn for passagererne.
Parterne noterer sig, at der med Aftale om bedre mobilitet af 26. november
2010 blev afsat 5 mio. kr. til opførelse af en ny perron på Sønderborg Station.
Projektet har efterfølgende vist sig dyrere end antaget bl.a. som følge af eks-
tra udgifter til miljø-, jord-, afvandings-, perron- og belægningsarbejder m.v.
Parterne er på den baggrund enige om at afsætte yderligere 5 mio. kr. til
gennemførelse af projektet. Perronen forventes at kunne ibrugtages i 2015.
Parterne har noteret sig, at Sønderborg Kommune i 2012 besluttede at støtte
projektet med 0,9 mio. kr.
Parterne har ligeledes noteret sig, at det fremgik af førnævnte aftale, at DSB
skulle afholde udgifter til perronapteringen, dvs. belysning, bænke, læskure
m.v.
Stemmeaftale om en ny vejlov
Parterne har noteret sig, at trængslen på vejene er stigende. Fremkommelig-
heden er blandt andet udfordret af mange gravearbejder på vejene, samt at
en vejstrækning i visse tilfælde skal administreres af flere forskellige
vejmyndigheder.
Parterne konstaterer, at der er behov for initiativer, som omkostningseffek-
tivt forbedrer fremkommeligheden på vejene, da mange timer hver dag spil-
des i busser, biler og på cykel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.
Blandt andet som led i bekæmpelse af trængsel på vejene er parterne enige
om, at der er behov for ny regulering på vejområdet.
Parterne er nået til enighed om at stemme for et forslag til en ny vejlov, der
navnlig indeholder følgende elementer:
Bedre styring og koordinering af vej- og gravearbejder, herunder for-
slag om ”samgravning” og styring af ledningsarbejder
Bedre redskaber til vejmyndigheden, herunder om vilkår om bod ved
forsinkelser, og om at vejmyndigheden kan lade arbejdet udføre for
ledningsejers regning, hvis frister overskrides
Smidigere trafikafvikling på tværs af vejmyndigheder, herunder be-
stemmelser om fælles trafikstyringscentral, fremkommelighedsudvalg
og mulighed for statslig intervention ved uenighed mellem vejmyn-
digheder
Mindre administration og enklere regler, herunder forenkling af kom-
plicerede regler om pålæg af vejbidrag, så reglerne er lettere at forstå
for borgere og kommuner, og forslag om, at visse former for råden
over vej ikke kræver tilladelse, hvis man holder sig inden for nærmere
rammer (fx placering af cykelstativer)
Fremme af grøn trafik ved at gøre det muligt at differentiere betaling
for parkering, så parkering kan gøres billigere eller gratis for især elbi-
ler
Denne nye regulering vil indebære en tiltrængt opdatering og forenkling af
lovgivningen på vejområdet, som er fra 1970’erne, og vil gøre vejloven lettere
at anvende for kommuner og lettere at forstå for borgere.
Letbane i ring 3 i hovedstadsområdet
Der er i Infrastrukturfonden afsat 1,5 mia. kr. til en letbane i Ring 3 i hoved-
stadsområdet, jf. aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009, afta-
le om bedre mobilitet af 26. november 2010 og aftale om En ny Storstrøms-
bro, Holstebromotorvejen mv. af 21. marts 2013.
Grundet et yderligere finansieringsbehov, der for staten beløber sig til
252,0 mio. kr., blev parterne med Aftale om letbane i hovedstaden, busser og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.
cykler af 19. juni 2013 enige om at tilvejebringe denne finansiering ved frem-
tidige billiggørelser af andre anlægsprojekter i Infrastrukturfonden frem
mod 2015.
Parterne er enige om nu at udmønte de 252,0 mio. kr. til letbanen i Ring 3 i
hovedstadsområdet.
Forhøjelse af det statslige indskud til etablering af ny fjordforbin-
delse ved Frederikssund
Parterne er ved Aftale om en ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv. af
21 marts 2013 tidligere blevet enige om at etablere en ny fjordforbindelse
over Roskilde Fjord ved Frederikssund, der finansieres dels ved brugerbeta-
ling og dels ved et statsligt bidrag inden for en ramme på 431,2 mio. kr. i
2014-priser, der afsættes fra Infrastrukturfonden. De foreløbige beregninger
fra foråret 2013 viste, at den nye forbindelse hermed ville kunne være tilba-
gebetalt på 40 år. Samtidig blev det aftalt, at Transportministeriet og Finans-
ministeriet sammen skulle udarbejde et forslag til den konkrete organise-
rings- og finansieringsmodel for den nye forbindelse.
Transportministeriets og Finansministeriets efterfølgende fælles konsolide-
ring af de tidligere beregningsforudsætninger har vist, at tilbagebetalingsti-
den for en ny forbindelse vil være oppe på 48, hvis der alene indskydes
431,2 mio. kr. For at sikre projektets robusthed og en tilbagebetalingstid på
de tidligere forudsatte 40 år er parterne enige om at øge det statslige bidrag
med 228,3 mio. kr. til i alt 659,5 mio. kr.
Parterne er desuden enige om, at der iværksættes trafikregulerende tiltag på
den nuværende Kronprins Frederiks Bro allerede ved den nye forbindelses
åbning, og at eventuelle finansieringsudfordringer efter åbning af den nye
forbindelse søges løst ved tilførsel af yderligere midler fra Infrastrukturfon-
den til projektet med henblik på at sikre en tilbagebetalingstid på 40 år. De
konkrete trafikregulerende tiltag iværksættes af Vejdirektoratet i dialog med
Frederikssund Kommune.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489993_0030.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
ISBN trykt
ISBN net
978-87-93292-02-4
978-87-93292-03-1