Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1408968_0001.png
TØF Studietur til UK om Community Rail
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408968_0002.png
TØF tager på studietur i UK om Community Rail d. 17.-19. november
I Danmark har der i et stykke tid været diskussioner om, hvordan man kunne
udvikle stationerne
og
sikre en
tilfredsstillende betjening
af kunderne indenfor en stadigt
mindre økonomisk ramme.
Det er især i landområderne, at man risikerer at en god service som jernbanebetjening og station
forsvinder og lukker, for at blive erstattet af en anden kollektiv transportform - de, der bliver tilbage på
landet, skal være meget mere aktive, for at kunne opretholde en god kollektiv trafik betjening. En
fremmed tanke i Danmark, hvor et højt skattetryk har vænnet os alle til at "nogen" sørger for at "det
offentlige" virker, skal vi nu selv til at skovle sne på stationen?
Svaret er ja - og nu vil vi tage til England for at høre,
hvorfor operatører, infrastrukturforvaltere
og borgerne laver "Community Rail" med et smil.
DSB har udviklet forskellige
nye stationskoncepter,
især for de meget store stationer, og for de
meget små stationer har både DSB og lokalbanerne arbejdet med andre løsninger, som har
involveret
lokale
myndigheder og virksomheder.
Andre lande har forsøgt sig med andre større organisatoriske tiltag, som for eksempel Sverige hvor
udvikling og drift af stationerne er
placeret i et særligt selskab.
I England har man arbejdet med nogen af de samme udfordringer, og især
konkurrenceudsættelsen
af togdriften
har gjort at der har været behov for en overordnet plan for, hvorledes man har kunnet
opretholde et
rimeligt serviceniveau
på stationer, som
ikke
er
kommercielt rentable.
Det er blevet til
begrebet ”community rail”,
hvor Department for Transport udstikker de
overordnede rammer, og hvor det så er op til den enkelte togoperatør og de respektive lokalsamfund
at få udfyldt rammerne.
Derfor tilbyder TØF nu en studietur til England, hvor man får mulighed for at høre om tankerne bag
konceptet fra
Department For Transport i London,
og derefter at besøge
Northern Rail, Network
Rail og Association of Community Rail
for at høre om de konkrete tiltag.
Turen er tilrettelagt sammen med advisor Martin Higginson, der tidligere har besøgt TØF som speaker,
og er åben for alle interesserede, men retter sig
primært mod personer, der er involveret i drift,
vedligehold og udvikling af stationer, samt udvikling af tyndt befolkede landområder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408968_0003.png
Program:
17/11: Arrive to London 08.45
Department for Transport, London
Danish group's objectives, Torben Werner Andersen, Arriva
Peter Wilkinson, Director of Rail Franchising
DfT Community Rail team: Simon Hankin
Travel to Sheffield then Huddersfield via Penistone Line
Dinner at Head of Steam,
Huddersfield station
- Brian Barnsley
Overnight at Pennine Manor Hotel, Huddersfield
18/11: Association of Community Rail Partnership (ACoRP), Huddersfield
Community Rail Concept and Creation - Paul Salveson
Development, policies, government relationships - Neil Buxton, CEO
Day to day operations - Brian Barnsley
Travel to York
Lunch at the National Railway Museum
- George Muirhead on NRM Shildon/CRP
Northern Rail:
Alex Hynes, MD - Northern's pioneering CR policies
Network Rail
: Jerry Swift - the infrastructure owner's view
Community Rail Partnership Officer: Robert Whitehouse,
Bishop Line
Dinner and overnight at the Hotel 53, York
19/11: Travel to Leeds,
then
Settle Carlisle line to Settle
Drew Haley - Presentation on
Settle Carlisle Development Company
Lunch and travel on
scenic sections of Settle Carlisle with commentary by Drew Haley
Closing summing up.
Travel to Manchester Airport, fly to CPH 19.25
Praktisk:
Tid:
Mandag d. 17. november kl. 7.45 afrejse fra CPH.
Hjemkomst til CPH onsdag d. 19. november 22.10.
Tourguides:
Advisor Martin Higginson, business executive Torben Werner Andersen, Arriva, og Karen fra TØF.
Pris:
8.000 kr. plus moms, i denne pris hører alt; fly, tog, spise, drikke, hygge osv.
PS! Ja, det er dyrt, men den faktiske pris er endnu højere, TØF smider nogle penge efter det, for vi mener at community rail og
"community alt muligt" er vejen frem for landområderne.
PS!
Vi tager afsted hvis vi kan samle en gruppe på
12 interesserede,
kom gerne med en
interessetilkendelse nu eller meget snart
til
Karen på [email protected], hvis du mener du er game, så beslutter vi hurtigt om
vi går all in.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408968_0004.png