Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
Fra:
Sendt:
23. januar 2015 14:23
Til:
Jakob Willum Slot
Emne:
Den simpleste og mest brugbare 3-skibsordning
Med overskriften ”Den simpleste og mest
brugbare 3-skibsordning”
har vi den 21.
januar 2015 sendt alle medlemmer af Transportudvalget neden for viste mail-tekst.
Teksten må gerne offentliggøres som bilag:
Færgebetjeningen af Bornholm
Den simpleste og mest brugbare 3-skibsordning
I forbindelse
med udarbejdelsen af rapporten ”Rammerne for den fremtidige
færgebetjening af Bornholm” blev muligheden for en 3-skibsordning
drøftet; men vel
at mærke en 3-skibsordning, som kunne opfylde alle behov. Vi arbejdede sammen
med turismen om en sådan løsning.
På side 66 i rapporten står:
Analysen har vist, at det kan være hensigtsmæssigt nærmere at vurdere, om det
fremadrettet vil være tilstrækkeligt med 3 færger. Det vil dog formentlig kræve en
fleksibel færge, der både kan fragte mange passagerer og store mængder gods samt
anvendes på Tysklandsruten.
Og på side 56 i rapporten står:
En deplacementsfærge, der er egnet til indsættelse i færgebetjeningen af Bornholm,
vil normalt være i stand til at klare sig i stort set al slags vejr. Et sådant fartøj vil
således kunne klare meget store bølgehøjder, stærk blæst og is i den udstrækning, der
er kendt i Bornholmsgattet og havnene i Ystad og Rønne i nyere tid.
Uanset om der er tale om en superfærge eller en almindelig deplacementsfærge, vil
man kunne forvente en meget høj driftsstabilitet.
Dette stemmer helt overens med det forslag (til en 3-skibsløsning), som adm. direktør
John Steen-Mikkelsen (Danske Færger) kom med ved et borgermøde i maj 2013 i
Svaneke. Forslaget går ud på at udnytte færgerne mest muligt, undgå
”liggefærger”,
og opfylde behovene (med 3 skibe):