Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 138
Offentligt
Aarhus, den 1. marts 2014
Vedr. Hyrevognsloven – revidering i 2014.
Transportministeriet nedsatte i efteråret 2013 et udvalg (udvalg om
erhvervsmæssig befordring i personbiler) med henblik på at udvalget skulle
komme med anbefalinger forud for folketingets revidering af Hyrevognsloven
i 2014. Rapporten lå således klar i November 2013.
Som tidl. erhvervsleder, iværksætter og med nogen erfaring med taxicentraler,
vognmænd og chauffører, ønsker jeg at give mine kommentarer til udvalgets
betænkning.
Uanset hvad en privat virksomhed beskæftiger sig med, er
omdrejningspunktet det samme, nemlig at tjene penge.
På et konkurrencepræget marked betyder det derfor, at en virksomhed - for
at kunne overleve - må differentiere sig fra sine konkurrenter på udvalgte
parametre, eksempelvis på pris, kvalitet, service, distribution (tilgængelighed),
etc., altså parametre, der definerer virksomhedens image.
Indbyrdes konkurrence skaber således levedygtige virksomheder, der gavner
samfundet, herunder borgerne, ved at være forbrugerorienterede og
driftsmæssigt effektive.
For taxibranchen handler det naturligvis også om at tjene penge.
Men til forskel fra andre private virksomheder, er taxiselskaberne
gennemgående
Ineffektive
Ensartede (udifferentierede)
Håbløs bagud for sin tid.
Ensartetheden (fravær af differentiering) er et tydeligt tegn på manglende
konkurrence og takket være en branche, der er underlagt omfattende - og
efter min opfattelse - meningsløse adgangsbarrierer udebliver de nødvendige
forandringer.
1