Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 138
Offentligt
Pr. email.
Til
Transportminister, Magnus Heunicke.
Transportordfører (V), Kristian Pihl Lorentzen.
Erhvervsordfører (S), Benny Engelbrecht.
Aarhus den 7. april 2014
Vedr. Hyrevognsloven – revidering 2014.
Tak for gode indlæg og paneldebatten på konferencen onsdag den 26. marts d.å..
Jeg kvitterer med tak for jeres invitation til konferencedeltagerne om at henvende sig til jer med
bidrag til debatten.
Forud for konferencen havde jeg udarbejdet mine egne kommentarer til udvalgets rapport som jeg
vedlægger.
Taxibranchen har i min optik udspillet sin rolle på den måde, som vi kender den i dag. Selskabernes
vognmænd har dårlige forretninger, gennemslagskraften for taxivirksomhedernes ledelser er
generelt svag, og kunderne får ikke optimal service.
Årsagen hertil skal i store træk findes i den nuværende regulering af Hyrevognsloven. Særligt har
kravet til et minimalt antal tilladelser betydet, at selskaber - for overhovedet at kunne starte op -
skulle have tilsluttet minimum 10 vognmænd (eller flere, hvis kommunen ”synes”), og det har
betydet, at selskaberne de facto er drevet af vognmændene, som i egenskab af deres stiftende roller
har magten. Det har skabt en virksomhedskultur, hvor hver vognmand, trods sin tilslutningspligt til
et selskab (et fællesskab), reelt har arbejdet ud fra hensynet til egen forretning på bekostning af
fællesskabet. Og ledelsen, hvis gennemslagskraft hviler på de stiftende vognmænds mandat har
derfor ikke kunnet samle vognmændene om en fælles strategi. (se bilag i nyhedsbrev fra Dantaxi
Vest)
Som resultat heraf har vi et taximarked, hvor aktørerne (virksomhederne) ligger tæt op ad hinanden.
Der er næsten ingen forskel på pris (inden for maksimaltaksterne), servicen er den samme, og
selskaberne har generelt et så svagt image i befolkningen, at kunderne knapt nok kan skelne det ene
selskab fra det andet.
I Transportministerens indlæg på konferencen noterede jeg mig, at der blev sagt følgende:
”Man skal have lov til at udvikle et nyt bestillingskontor – et nyt ”brand”.
”Det skal være lettere at starte og drive bestillingskontorer”.
Og det er rigtigt set, at alle selskaber ikke nødvendigvis skal kunne det samme.