Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 138
Offentligt
Til trafikudvalget.
Aarhus, den 23. januar 2015.
Jeg har søgt at orientere trafikministeren og udvalgte trafikordførere om vigtige forhold, der hindrer en
sund markedsmekanisme i taxabranchen. Tilsyneladende er det kun ved at bryde hyrevognsloven (ligesom
UBER) man kommer på dagsordenen til samråd i trafikudvalget.
I kan simpelthen ikke være dette her bekendt!
I November 2013 lå rapporten klar fra ”Udvalg om erhvervsmæssig befordring” med anbefalinger til en ny
taxilov.
Efterfølgende er der den 21. marts 2014 blev der afholdt konference på Christiansborg om modernisering
af taxiloven med deltagelse af bl.a. trafikministeren, Kristian Pihl Lorentzen (V) og Benny Engelbrecht (S) og
på opfordring sendte jeg den 7. april et brev til d´herrer
(BILAG 1).
En af hovedkonklusionerne i udvalgets rapport fra november 2013 er:
”Der må ikke være unødvendige barrierer for at etablere et bestillingskontor”.
Med henvisning til mine kommentarer til udvalgets rapport
(BILAG 2)
forholder udvalget sig på ingen måde
til minimumskravet til antal tilsluttede vogne for overhovedet at etablere et kørselskontor. Det er et af de
absolutte centrale problemer for hyrevognsbranchen, som jeg søger at redegøre for i mine kommentarer.
Minimumskravet et ét iblandt mange adgangsbarrierer, og dog er denne barriere aldeles meningskøs og
kan ikke med rimelighed begrundes.
Ikke én folketingspolitiker, lokal politiker eller taxiledelse har kunnet begrundet kravet til antal tilsluttede
vogne – ikke én. Men søger jeg om tilladelse til at drive et kørselskontor vil jeg promte blive mødt med
kravet om at kunne mønstre minimum 10 vogne – eller endnu flere, hvis det lokale hyrevognsnævn synes.
Med et pennestrøg og ophævelse af denne barriere, vil nye progressive taxiselskaber inklusive mit eget,
kunne tage konkurrencen op med UBER – indenfor taxiloven.
Desværre sidder danske iværksættere med håndjern på og ser til at en amerikansk selskab med Google og
Goldmann Sachs i ryggen indtager vores marked – et marked som danske iværksættere – indenfor
hyrevognsloven - selv kunne varetage og i øvrigt byde UBER på konkurrence.
Vi har desværre ikke frækheden eller de økonomiske muskler til at byde på konkurrencen - udenfor
hyrevognsloven – ligesom UBER. Og derfor opfordrer jeg til at politikerne i det mindste (som anbefalet) af
udvalget fjerner ovennævnte unødvendige barriere omgående – eller gir mulighed for at kommuner kan
dispensere fra denne meningsløse bestemmelse om minimumskravet på 10 vogne for at etablere et
kørselskontor.
Med venlig hilsen
Heinrich Kipp
Cort Adelersgade 21, 1., 8200 Aarhus N.