Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1
Betænkning - Nordlig omfartsvej – Stevns
Den rigtige løsning for Stevns erhverv, natur og
samfund
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Indholdsfortegnelse
1. Sagens baggrund........................................................................................................................................... 3
2. Vejen SKAL gøre samfundsgavn og skade kultur og miljø mindst muligt ..................................................... 4
2.1. Hvad er det for et beskyttet område Den sydlige linjeføring ødelægger? ................................................ 4
2.1.1 Beskyttet natur ........................................................................................................................................ 4
2.1.2 Flora og fauna .......................................................................................................................................... 4
2.1.3. Kultur og landskab .................................................................................................................................. 5
3. Hvad er det for beskyttelsesbestemmelser, som gælder ? .......................................................................... 5
3.1. Skovloven ................................................................................................................................................... 6
4. Undgå meningsløs infrastruktur ................................................................................................................... 6
5. Afslutning ...................................................................................................................................................... 9
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488114_0003.png
3
1. Sagens baggrund
I mere end 20 år er det blevet diskuteret af Stevns og Køge kommuner hvordan den trafikale flaskehals i
Køge, hvor pendlerne fra især Strøby sidder fast i myldretidstrafikken kan afhjælpes.
Der har alle dage været enighed om at en omfartsvej er nødvendig – men kommunerne har ikke kunne ens
om hvor omfartsvejen skulle placeres. Derfor blev der i 2008 bestilt en rapport af Rambøll som skulle
dokumentere de trafikale og miljømæssige konsekvenser af forskellige placeringer af en omfartsvej med
henblik på at aflaste den gennemkørende trafik i Køge.
Konklusionen var klar, hvis man ønsker en vej der effektivt afhjælper de trafikale problemer, til den billigste
pris med mindst mulig påvirkning af landskab og kultur skal der vælges en Nordlig løsning – Vejforslag 2
1
Siden da, har Stevns og Køge kommuner diskuteret denne linjeføring, men uden at blive enige. Indtil den
13. november 2013 hvor begge kommuner ansøger om foretræde for transportudvalget
2
med en Sydlig
Linjeføring over Herfølge som primært løber ad eksisterende veje og føres udenom befolkede områder.
En stor del, af denne vejføring forløber dog på Vallø Stifts fredede jorder og de ønskede ikke den vedtagne
linjeføring og giver således udtryk for deres modstand i endnu et foretræde for trafikudvalget, hvorfor
Stevns Kommune i foråret 2014 rykker vejen endnu længere mod syd sådan at vejen nu forløber tværs
gennem Vallø Storskov på en af de absolut dårligste linjeføringer for samfund og natur.
”Den sydlige linjeføring er den eneste, vi kan skabe politisk enighed om på tværs af kommunegrænser”
Borgmesteren medgiver at vejen næppe vil få mange daglige trafikanter. Ifølge Rambøll rapporten vil blot
2600 af de i alt 19.000 daglige billister gennem Køge benytte den ny vej.” siger Borgmester Mogens
Haugaard til sn.dk den 2. oktober 2014 –men vedtaget blev det alligevel at gå til Folketinget med denne
linjeføring – med 4 kommunalbestyrelsesmedlemmer imod efter en kort og heftig meningsudveksling.
Siden da har SF´s gruppe samt Venstres gruppe i kommunalbestyrelsen meldt ud, at de ikke støtter den
sydlige linjeføring fordi den ikke afhjælper de trafikale problemer
For de fleste, er det helt uforståeligt, at ansvarlige politikere kan finde på at vælge en linjeføring med så
ringe samfundsøkonomisk afkast:
Der ikke afhjælper det trafikale flaskehalsproblem borgernes tab af produktiv tid
I høj grad belaster kultur og miljø
Pålægger erhverv og borgere højere transportomkostninger ved at vælge den ny vej idet den er
adskillige kilometer længere end både den oprindeligt vedtagne linjeføring samt alternativ 2, som
anbefales af Rambøll.
Endvidere har det været ganske uforståeligt, at et sådant forslag kan fremsættes og bearbejdes så intenst
på politisk niveau, med det ene argument ”at det var det eneste vi kunne enes om”.
Kontakt med kommunale politikere har efterladt det indtryk, at man hellere ser en dårlig vej end ingen vej
og så må borgere og erhverv i det tætbefolkede kommunalt udpegede vækstområde ved Strøby undvære
1
2
Se Rambøll uddrag side 7
Bilag 1
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
en løsning. Ligeledes ønsker man heller ikke længere at arbejde for den oprindelige vedtagne løsning over
Herfølge.
2. Vejen SKAL gøre samfundsgavn og skade kultur og miljø mindst muligt
Med udgangspunkt i regeringens udmeldinger om ønsket om en sammenhængende natur samt at sænke
CO2 emmision, skal der tages de natur- og landskabsmæssige hensyn til Enderslev området, som dette
enestående område har krav på med sine fredninger. Ligeledes skal pendlere og erhverv have en effektiv
vej til motorvejen og offentlig transport som ydermere vil frigøre produktiv tid til samfundets bedste.
Som nævnt er området et kommunens mest beskyttede naturområder. Med gennemførelse af
kommunalreformen i 2007 blev amterne nedlagt, og størsteparten af deres opgaver på natur- og
planlægningsområdet overført til kommunerne, resten til staten. Dermed indtrådte kommunerne i en ny
rolle som naturbeskyttelses- og fredningsmyndighed, der både skal varetage lokale og regionale interesser.
Disse ændringer på naturbeskyttelses- og fredningsområdet stiller store krav til samtlige aktører.
Efter at have været vidne til hvorledes Stevns Kommune svigter miljø og borgere i denne sag, kan jeg kun
appellere til Statens repræsentanter i Transportudvalget om at sikre hensyn til miljø og naturspørgsmål
samt overordnet samfundsnytte på et tilstrækkeligt kompetent grundlag jf. regeringens ønske om at skabe
mere sammenhængende natur og nedbringe emmision.
2.1. Hvad er det for et beskyttet område Den sydlige linjeføring
ødelægger?
2.1.1 Beskyttet natur
Enderslev overdrev består af en række overdrev, remiser og engarealer, som er §3 beskyttet natur.
Områderne er meget sårbare overfor bl.a. øget trafik, ligesom vejanlægget vil være en trussel for området.
Den sydlige løsning krydser desuden et fredskovområde omfattet af skovloven. Det drejer sig om Vallø
Storskov. For fredskovsområder gælder det at et fjernet kvantum skov skal erstattes med minimum 110 %
ny skov.
2.1.2 Flora og fauna
Landskabet omkring den valgte sydlige linjeføring, alternativ 4 udgøres dels af en række markarealer, dels
af en række fragmenterede naturelementer, som virker som levesteder for dyr og planter.
Naturområderne består af vandhuller, jagtremiser, hegn og skov som virker som trædesten og
spredningskorridorer for f.eks. vildt i området. Vallø Storskov samt Enderslev overdrev udgør desuden en
længere sammenhængende spredningskorridor for arter og specielt dagsommerfugle og flagermus er i rigt
antal.
Skovområdet udgør en sammenhængende habitat, hvor vejen i langt højere grad end ved de alternative
linjeføringer vil virke som en barriere for arterne tilknyttet området.
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
2.1.3. Kultur og landskab
Den sydlige linjeføring berører elementer af kulturhistorisk værdi. Enderslev Overdrev er udpeget
kulturmiljø og område med kulturhistoriske værdier. Landskabet, der består åbne marker og mange mindre
husmandssteder er meget karakteristisk for området, og besidder stor kulturhistorisk og landskabelig
værdi. Der er æstetiske og geologiske værdier i at bevare landskaber som uberørte helheder. De sidste 50-
100 år er omfattende dele af kulturarealerne i Danmark, store sammenhængende naturarealer og mange
småbiotoper inddraget til dyrkning, hvilket har skabt et stærkt fragmenteret landskab på mange egne.
Mange naturområder er derved arealmæssigt blevet reduceret og isoleret med deraf følgende forringelse
af levestederne for dyr og planter og deres sprednings- og formeringsmuligheder. For at skabe plads og
mulighed for øget biodiversitet er det derfor nødvendigt at sikre større sammenhængende naturområder.
Større sammenhængende områder vil også have en positiv betydning for landskabet og for de geologiske
og kulturhistoriske interesser, ligesom de er attraktive udflugtsmål for offentligheden som i større antal
besøger Vallø Storskov og nyder den fred som skoven i sin ro byder på.
Ligeledes er det en del af miljøministerens naturplan at sikre en bedre og mere sammenhængende natur
hvor denne linjeføring er i konflikt med både miljøministerens Naturplan, fredninger og Danmarks
overordnede mål, som heldigvis er baseret på emissionsminimering og højeste miljø- og naturbeskyttelse.
Et andet formål med miljømisterens Naturplan er at vende tilbagegangen for naturen i Danmark – og det er
jo netop sådanne sjældne og værdifulde områder, der giver os mennesker mulighed for store
naturoplevelser. Men også af æstetiske og kulturhistoriske grunde skal vi bevare denne natur som en
helhed. Enderslev er dansk natur og kulturhistorie i allerhøjeste grad og det eneste kendte landskab på
Sjælland, hvor hele 5 forskellige parter har besiddet jord. Resultatet er et åbent landskab med mange små
husmandssteder, som i dag er hesteejendomme og spændende jordbrug som giver en varieret
naturoplevelse til folk fra byerne som i stort antal kører til Dyndledsvej og Damvej om sommeren for at se
på dyrene og nyde freden og skoven.
3. Hvad er det for beskyttelsesbestemmelser, som gælder ?
Der må ikke ske ændringer af tilstanden i områder, som er omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven (NBL).
Myndigheden kan dog i særlige tilfælde, jævnfør naturbeskyttelseslovens § 65, dispensere for
tilstandsændringer. Dispensation søges hos kommunen.
Skove er beskyttet af en byggelinje jf. § 17 NBL:
§ 17. Der må ikke placeres bebyggelse, campingvogne og lignende inden for en afstand af 300 m fra skove.
For privatejede skove gælder dette kun, hvis arealet udgør mindst 20 ha sammenhængende skov.
Kirkebyggelinjen har til formål at beskytte omgivelserne rent visuelt i forhold til byggeri. En vej tæt ved
Enderslev landsby vil være i konflikt med disse bestemmelser.
§ 19. Der må ikke opføres bebyggelse med en højde over 8,5 m inden for en afstand af 300 m fra en kirke,
medmindre kirken er omgivet af bymæssig bebyggelse i hele beskyttelseszonen.
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
3.1. Skovloven
Skovloven har overordnet til formål at bevare og værne landets skove og hertil forøge skovarealet samt at
sikre, at hensynet til landskab, naturhistorie, kulturhistorie, miljøbeskyttelse og friluftsliv kan tilgodeses.
Alle offentlige og en stor del af de private skove er udpeget som fredskov.
§ 6. Når særlige grunde taler for det, kan miljøministeren ophæve fredskovs-pligten på et areal, som ønskes
anvendt til andet formål.
§ 11. På fredskovspligtige arealer må der ikke opføres bygninger, etableres an-læg, gennemføres
terrænændringer eller anbringes affald.
Ved ophævelse af fredskovspligten efter § 6, stk. 1, skal der altid tages stilling til spørgsmålet om etablering
af erstatningsskov. Erstatningsskoven skal som udgangspunkt være mindst 110 % og højst 200 % af det
areal den skal erstatte. Inden for disse grænser er det op til skovlovsmyndighedens skøn, at fastsætte
størrelsen på erstatningsskoven, jf. bekendtgørelsens § 2.
4. Undgå meningsløs infrastruktur
Det er åbenlyst, at der er trængselsproblemer i Køge og der er behov for tiltag til løsning af disse, men det
må og skal ske på et solidt grundlag jf. den foreliggende tekniske dokumentation for Trafikale og
miljømæssige konsekvensanalyser der er gennemført i forbindelse med vurderinger af Stevnstrafikken og i
samspil med Danmarks overordnede mål, som er baseret på emissionsminimering og højeste miljø- og
naturbeskyttelse.
Den valgte sydlige linjeføring vejforslag 3 på Rambølls overblik som følger på side 7, har den dårligste
tilknytning til planlagt byudvikling og har ingen tilknytning til offentlig transport. Ligeledes er den det
dårligste alternativ i forhold til at aflaste trafikken gennem Køge i det linjeføringen ikke afhjælper Strøbys
trafik.
Det er ligeledes problematisk, at kommunen ikke indregner konsekvensen af de meget store investeringer
samfundet foretager i den kollektive trafik og at den helt har fravalgt at afhjælpe de trafikale problemer og i
stedet suboptimerer et ønske om at skabe bedre forhold for den tunge trafik i sydstevns, som ellers også
ville få bedre trafikale forhold ved en Nordlig løsning – den mest direkte vej – flaskehalsen er i Køge og ikke
på Enderslev Overdrev langt syd for vækstområdet Strøby, som trafikbelastes både miljø- og støjmæssigt i
uhørt grad jf. Stevns og Køges Kommunes foretrædelsesdokument.
Faktisk vil den foreslåede Sydlige linjeføring blot betyde ekstra omvej og omkostning for trafikken fra
vækstområderne på Stevns herunder både Hårlev som nu har 14 km til Køge og med den Sydlige linjeføring
får ca 22 km og Strøby (for hvem vejen bliver helt ubrugelig med en omvej på mere end 18 km.) og med
øget CO2 belastning og spildtid til følge.
Blot 8 km omvej i gennemsnit for 18.000 biler pr. døgn svarer til 30 millioner km pr. år eller mere end 5
tons CO2 udledning. Og samfundet som efterspørger arbejdskraft skal således give afkald på 240
mandeår. Dertil kommer naturligvis det tab i privatøkonomisk rådighedsbeløb som går tabt fra
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
privatforbrug som kunne have medvirket til at skabe omsætning for lokale detail erhverv, ved i stedet at
blive anvendt til brændstof. Ligeledes vil der heller ikke ske en formindskelse af udledningen af
kvælstofoxider og partikelforureningen, hvor særligt borgere i Strøby Egede er ramte.
Det anslås da også i Rambølls rapport, at vejforslag 3/4 som altså nu er vedtaget, ikke vil blive benyttet i ret
stort omfang af netop den årsag, af mere end 2.600 ud af de 18.000 biler der har trafikproblemet.
I Stevns Kommunes oplæg, som vil blive fremlagt for udvalget snarest, forholder man sig ikke til den
kollektive trafik som er under udvikling – herunder det store parker og rejs anlæg som planlægges i
Herfølge og som derfor bør være en naturlig del af den planlagte linjeføring. De rigtige løsninger er enten
den tidligere vedtagne:
Alternativ 6
Linjeføringen tager udgangspunkt i Klippinge og følger Tingvejen til Hårlev. Herfra skal der anlægges en ny
vej, der følger Østbanens spor til nord for Grubberholm og her slår et sving mod vest frem til Herfølge. Her
er det tanken, at den skal ramme Holmebækvej, der udgør Herfølges bymæssige grænse mod syd.
Fra krydsningen på Vordingborgvej fortsætter vejen mod vest, hvor den rammer jernbanen Køge-Næstved.
Her vil vejen støde til nyt park and ride-anlæg. Når den nye jernbane fra Ringsted over Køge til København
åbner i 2018, kan man fra denne nye station i Herfølge med halvtimes-drift nå Hovedbanegården på
omkring en halv time
.
Eller alternativ 2 som er langt det mest attraktive alternativ udfra både samfundsøkonomiske, trafikale og
landskabs-kultur hensyn.
Alternativ 2 – Omfartsvej ved Herfølge
Alternativ 2 ligger placeret syd for Hastrup, og består overordnet af en ny tilslutning til Sydmotorvejen ved
Svansbjerg, hvorved der skabes direkte forbindelse fra motorvejen til Strandvejen. Vejen føres således fra
motorvejen over Vordingborgvej nord om Herfølge enten igennem eller syd for Egøje og videre på
Billesborgvej, der er forbundet til Strandvejen. Vejen består dels af eksisterende veje, og dels af etablering
af nye vejstrækninger. En variant af alternativet indeholder en forlægning af Billesborgvej udenom Egøje.
Ved en anden variant af alternativet føres forbindelsen ved Egøje mod Strandvejen og kobles til
Strandvejen ved Pramskov
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488114_0008.png
8
Rambøll dokumentation for linjeføring af ny Stevnsvej:
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
5. Afslutning
Afslutningsvis skal det nævnes, at jeg har noteret mig de grønne udmeldinger, som en række politikere og
politiske partier er kommet med i forbindelse med fremsættelsen af planer for kommende
infrastrukturinvesteringer.
Jeg skal derfor appellere til, at en eventuel beslutning om en ny omfartsvej for Stevnstrafikken bliver truffet
i pagt med de grønne politiske udmeldinger, samfundsøkonomiske hensyn til lokalt erhverv som ikke bør
pålægges ekstra omkostninger ved lange omveje og hensyn til borgeres tab af både produktiv tid og
natur/kultur. Det eneste rigtige valg forbliver dokumenterbart: En nordlig omfartsvej - Den rigtige løsning
for Stevns erhverv, natur og samfund.
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488114_0010.png
10
Bilag 1
Oprindelig vedtagne løsning alternativ 6
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/70/1306164/index.htm
Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 70
Offentligt
Folketinget - Transportudvalget
Dato
14. november 2013
Stevns KommunePostboks 834660 Store Heddingewww.stevns.dkBorgmesteren
Foretræde for Folketingets TrafikudvalgKøge
og Stevns kommuner anmoder herved om snarlig
foretræde for Folke-tingets Trafikudvalg.1)For at uddybe og nuancere den samfundsmæssige udfordring,
somvi ser for både vores vækstmuligheder og pendlertrafik.2)For at forelægge et enigt løsningsforslag.I
Køge eksisterer en meget tæt og gennempasserende trafik, som på stræk-ninger i og omkring Køge
midtby ligger på hhv. 18.000 og 25.000 biler målti årsdøgn, som dagligt skaber kødannelser også langt
ind i Stevns Kommu-ne. Især Køge men også Strøby Egede rammes hårdt og områderne bela-stes både
miljø- og støjmæssigt i en uhørt grad. Til sammenligning er deten årsdøgnstrafik, som svarer til
trafikbelastningen på Øresundbroen. Pålige fod med andre kommuner anser vi en sådan belastning som
urimelig. Iden sammenhæng har vi naturligvis med stor interesse og forhåbning note-ret os, at da
Folketinget så sent som i april 2011 vedtog Anlægsloven indgikNæstveds omfartsvej, med en
trafikbelastning på omkring 12 – 13.000 bilermålt i årsdøgnstrafik.Stevns Kommune bidrager helt
væsentligt til den eksisterende flaskehals-problematik i Køge Kommune med sin høje andel af
udpendlere, som samti-dig pendler meget langt med en gennemsnitlig pendlingsafstand, der liggerblandt
Regionskommunernes top. Ca. 1/3 pendler til Køge, 55% pendler viaKøge og videre til andre nordlige og
vestlige kommuner, hvor med kun godt10% pendler syd og udenom Køge.
Udover de tunge trafikale gener, og den unødvendigt lange transporttid fordem, som i forvejen
transporterer sig langt, så isolerer de trafikale forholdogså Stevns Kommune og de udviklingsmuligheder,
som eksisterer gennemen trafikal lettere adgang. I den sammenhæng rammes Stevns Kommunedobbelt,
da den infrastrukturelle udfordring berører såvel udpendlere somindpendlere. Det gælder især adgangen
til og fra København samt mulighe-den for synergieffekten ved at understøtte vækstpotentialet i og
omkringSkandinavisk Transport Center i Køge og det kommende Universitetssyge-hus. Men det gælder
ligeledes muligheden for at øge produktiviteten ved atfå højtuddannede i vores erhvervsvirksomheder.
Den viden skal tiltrækkesudefra og i og med, at denne gruppe loyalt bosætter sig i København ogstore
byer, er vi afhængige af, at transporttiden for disse er overkommelig.Vækst og produktivitet er centralt
for alle landets kommuner. Imidlertid erRegion Sjælland hårdere ramt og ligger med en lavere
produktivitetsudvik-
Hovedgaden 464652 HårlevTelefon: +45 56 57 57 57Fax:+45 56 57 57 59E-mail: [email protected] åbnings- og telefontiderpå www.stevns.dk.CVR-nr.:
29 20 86 54Bank: 4343 - 4343 019 203
ling end de øvrige regioner.
I Region Sjælland ligger Stevns Kommune yderligere svagt. Det er især en afledt effekt af
erhvervssammensætningen, som igen er afledt af infrastrukturen. Derfor ligger en af de helt centrale
nøgle rtil øget produktivitet og vækst i vores område netop i infrastrukturen. Med erkendelsen af
ovenstående har Køge og Stevns kommuner for alvor samarbejdet siden sommeren 2012 og er nu nået
frem til et løsningsforslag, som kan være det fælles middel for kommunernes individuelle mål. Det er
dette løsningsforslag, kommunerne kan blive enige om, da det mindst muligt kolliderer med
kommunernes øvrige og modstridende interesser. Til dette arbejde har der været tilknyttet ekstern og
uvildig konsulentbistand, hvil-ket også var tilfældet allerede i 2008 og 2009, hvor Køge og Stevns Kom-
mune fik udarbejdet en rapport med fem forslag til linjeføringer. Dengang strandede arbejdet imidlertid,
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
da vores to kommuner ikke kunne opnå enighed om linjeføringen, hvor der derimod i dag, er bred
opbakning til denne alternative linjeføring.
Linjeføringen forbinder Sydmotorvejen fra Tågerødvejs krydsning af motor-vejen til Hårlev og Klippinge
via en linjeføring syd om Herfølge. I dette alternativ genbruges i størst mulig omfang eksisterende veje,
men ud af i alt ca. 19 km, er der behov for ny anlæg af ca. 10 km vej. Løsningsforslaget fremmer
yderligere især følgende forhold
Aflaster
antageligt i 2022 Køges indfaldsvej fra Stevns med mi-nimum 4.400 biler. En vej som i dag er
belastet med hele 18.400biler. Aflastningen kan forventes forøget, såfremt det bliver mindre attraktivt at
køre af de nuværende veje gennem St. Tårnbyog Valløby.
Bidrager
til opløsning af flaskehalsproblematikken for de øvrigebilister.
Øger
den samfundsøkonomiske effektivitet ved kortere trans-porttid samt den enkeltes livskvalitet.
I
løsningsforslaget opgraderes eksisterende veje til landeveje, hvor der etableres cykelstier langs store
dele af strækningen.Understøtter brugen af kollektiv trafik, idet der ved Herfølge Sta-tion kan etableres
et stort nyt Parker og Rejs anlæg til betjening af Stevns-området, Herfølge-området og bilister på
Sydmotorvejen. Derved vil Danmarks mest belastede motorvej, Køge Bugt Motorvejen blive aflastet.
Formindsker
udledningen af kvælstofoxider og partikelforureningen, hvor særligt borgere i Køge og
Strøby Egede er ramte.
Åbner
op for byudviklingsmuligheder syd for Herfølge og nord forHårlev
Linjeføringen
giver yderligere god mulighed for at forbinde Syd-motorvejen ved Herfølge med
Vestmotorvejen ved Borupafkørs-len.
Linjeføringen indbefatter imidlertid også en række udfordringer.De samlede anlægsomkostninger for
anlæg af ny vej og opgradering af eksisterende er estimeret til at være i størrelsesordenen af 260mio. kr.
Vejstrækningen
vil skulle ramme dele af de fredede områder vedVallø Gods, hvor fredningen specifikt
sigter på, at der ikke må anlægges nye veje.
Afslutningsvis skal vi gentage vores anmodning om foretræde for udvalgethurtigst muligt. Der har i
mange år været stor interesse for at komme frem til en løsning og trafikudvalget har tidligere været
venlige og mødes med os. Den store forskel er imidlertid som sagt, at det nu er lykkedes Stevns og Køge
kommuner, at komme til enighed om et løsningsforslag. Et løsningsforslag som understøtter øvrige
planlagte investeringer, og bidrager til en helhedsorienteret og hensigtsmæssig løsning for det samlede
øst og midt-sjælland.
Med venlig hilsen
BorgmesterPoul Arne Nielsen - Stevns
BorgmesterMarie Stærke - Køge
Side 3/3
Maria Brøndum Forsberg HD/A – Dyndledsvej 9 - 4652 Hårlev - +45 30 11 58 51