Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 134
Offentligt
BORGMESTEREN
Hobrovej 110 | 9530 Støvring
Telefon 99 88 99 88
Journalnr: 13.05.00-A00-2-14
Dato: 20-01-2015
Transportminister Magnus Heunicke
Vedr. standsning af IC-tog i Rebild Kommune
Kære transportminister Magnus Heunicke
Tak for din tilbagemelding af 19. januar 2015 på min tidligere henvendelse omkring vores store ønske om
at ordinære IC tog fremover fortsat standser på både Støvring og Skørping stationer.
Jeg vil gerne fastholde mine tidligere synspunkter omkring det uheldige i, at de ordinære IC tog i
fremtiden ikke vil kunne fungere som interregionale pendlertog for de mindre stationer, men primært
betjene de store byer, der i forvejen serviceres af IC Lyn og den kommende Timemodel.
Uagtet kort skiftetid m.v. fra nærbane til ordinære IC tog vil det forringe pendlernes vilkår væsentligt og
psykologisk vil et togskift blive opfattet som en uhensigtsmæssig barriere. Endvidere vil jeg påpege at
togforsinkelser kan forekomme og at skiftetiden derfor kan blive markant længere. Hvis nærbanen er
mere en fire minutter forsinket vil der være en ventetid på op mod et time.
Ministeren anvender formuleringen ”en rejsetidsforlængelse på
forudsætningsvist
4 minutter”. For mig
at se må det betyde, at der er usikkerhed omkring de fremtidige køreplaner og det kan dermed være
med til at skabe yderligere usikkerhed og utryghed blandt de rejsende og de personer, der påtænker at
bosætte sig i Rebild Kommune. Det finder jeg meget uheldigt.
Denne usikkerhed er ikke indregnet i ministeriets tal, der tager udgangspunkt i en regnearksverden uden
fokus på den regionale samfundsudvikling og mulighederne, perspektiverne og visionerne i en
velfungerende, klimavenlig og udviklingsorienteret togbetjening af andre stationer end de store byer. De
store byer vil i forvejen få rigtig gode forbindelser i form af IC Lyn / Timemodellen.
Endvidere kan jeg se, at ordinære IC tog i andre egne af landet standser på væsentligt mindre stationer.
I forhold til disse mindre stationer må der være andre argumenter end passagertallene, der er afgørende.
Jeg efterlyser derfor en politisk stillingstagen til problemstillingen, frem for de fremførte
regnearksargumenter.
Side 1 af 2