Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 132
Offentligt
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Den fulde tekst
Definition af erhvervsmæssig personbefordring
§ 1. Personer, som udfører erhvervsmæssig personbefordring i køretøjer indrettet til befor-
dring af højst 9 personer, føreren medregnet, som en eller flere personer, der befordres,
råder over, skal have tilladelse hertil.
Stk. 2. Ved erhvervsmæssig personbefordring i køretøjer indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet, som en eller flere personer, der befordres, råder over, for-
stås enhver form for formidlet, bestilt eller aftalt befordring af personer, hvor hovedformålet
er at yde transportservice, betalt eller ubetalt, af personer uden nær tilknytning til føreren.
Stk. 2. a. Definitionen i stk. 2. gælder også, hvor der er tale om en midlertidig ordning, og
hvor kørslen foretages for egen, personlig, virksomheds eller sammenslutnings, vinding,
også hvor vindingen er imaginære værdier.
Stk. 2. b. Gadeture, hvorved forstås kørsler hvor vognen prajes af kunden fra gaden, må
kun udføres af køretøjer indrettet til, og godkendt til taxikørsel.
Stk. 3. Ambulancekørsel er ikke omfattet af denne bekendtgørelse.
Stk. 4. Rådighed over et køretøj, jf. stk. 1, skal omfatte adgang til at lade andre føre dette.
Stk. 5. Erhvervsmæssig personbefordring, der udelukkende udføres inden for dansk områ-
de med et motorkøretøj, der er indregistreret i udlandet, kan alene udføres i henhold til
international aftale eller regler fastsat af transportministeren.
Stk. 6. Den, der har tilladelse til taxikørsel og tillige har tilladelse til at udføre erhvervsmæs-
sig personbefordring i henhold til lov om buskørsel, kan efter transportministerens godken-
delse i stedet for et motorkøretøj af den i stk. 1 nævnte størrelse anvende et motorkøretøj
indrettet til befordring af indtil 15 personer føreren medregnet til den i denne lov omhandle-
de kørsel.
Stk. 7. Samkørselsarrangementer og kørsel ved benyttelse af køretøjer tilknyttet delebils-
ordninger anses ikke som erhvervsmæssig personbefordring, jf. stk. 1, såfremt der alene
ydes godtgørelse for de med kørslen direkte forbundne omkostninger.
Trafikstyrelsen/SKAT udfærdiger retningslinier for godkendte maksimal satser for godtgø-
relse i.f.m. sådanne ordninger.
Stk. 8. Overtrædelse af reglerne i
§
1 stk. 1 - 5 straffes med konfiskation af skønnet
indtægt samt bøde, og overgivelse til SKAT for beregning af skatter og afgifter. I gentagne
tilfælde, grove overtrædelser eller hvor der er tale om organiseret virksomhed som en del
af overtrædelsen, eller hvor politimyndigheden bedømmer at dette er nødvendigt for at en-
ten sikre at virksomheden ikke videreføres, eller for at benytte køretøjet som sikkerhed for
skatter afgifter og/eller bøde, straffes envidere med konfiskation af køretøjet brugt til udfø-
relsen af den erhvervsmæssige persontransport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Bevillingen
§
2. Tilladelse til erhvervsmæssig persontransport meddeles af trafikstyrelsen i samar-
bejde med kørselskontorerne, til ansøgning skal benyttes særligt skema.
Stk. 2. Trafikstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for begrænsningen i brugen af til-
ladelsen.
Stk. 2. a. Ansøgning om godkendelse som ansvarlig leder i et selskab eller anden juridisk
person, der leder et selskab der enten udfører erhvervsmæssig persontransport eller kør-
selskontor virksomhed, skal ligeledes ske ved benyttelse af et særligt skema.
Stk. 2. b.. Ansøgere, der har opholdt sig i udlandet i en eller flere perioder forud for ansøg-
ningen, skal selv, skaffe dokumenterede oplysninger om vandel fra tidligere opholdslande,
såfremt disse ikke kan fremskaffes rutinemæssigt via danske myndigheder.
Stk. 3. Trafikstyrelsen kan efter anmodning udstede tidsbegrænset tilladelse til erhvervs-
mæssig personbefordring i forbindelse med arrangementer o.lign., en sådan tilladelse vil
altid være begrænset af definitionen i Stk. 4, og fritager ikke for krav til førerret til erhvervs-
mæssig personbefordring. ( jvf.
§
3.).
Stk 3. a. I særlige tilfælde kan Trafikstyrelsen beslutte at der kan udføres kørsel jvf. Stk. 3,
uden at føreren har tilladelse jvf.
§
3, dog skal føreren opfylde betingelserne i
§
3 for at en
sådan tilladelse kan gives, og denne kan kun gives tids- og opgave begrænset.
Stk. 4. Trafikstyrelsen kan efter ansøgning udstede begrænset tilladelse til erhvervsmæs-
sig persontransport til brug ved kontraktkørsel el.lign., indenfor et nærmere defineret områ-
de indenfor den erhvervsmæssige personbefordring. En sådan tilladelse må udelukkende
benyttes til den ansøgte kørsel, og kræver særlig godkendelse af køretøjet der skal benyt-
tes til udførelsen af befordringen.
Stk. 4. a. Under de i stk.4 nævnte betingelser kan godkendes tilladelser der udelukkende
omfatter taxikørsel (gadeturs kørsel). En sådan tilladelse kræver at køretøjet er indrettet
efter de af Trafikstyrelsen fastsatte retningslinier og at køretøjet er indrettet således at be-
taling sker efter taximeter med maksimaltakster fastsat af Trafikstyrelsen. Til dette brug
fastsætter Trafikstyrelsen maksimaltakster både for km takst, tidstakst og fastpristakster
samt retningslinier for brugen af disse.
Stk. 4. b. Vogne der udfører kørsel efter de i Stk. 4. a. gældende retningslinier skal mær-
kes efter trafikstyrelsens retningslinier og skal have tydeligt udvendigt opslag med priser
efter Trafikstyrelsens retningslinier.
Stk. 5. Trafikstyrelsen kan, bortset fra tilladelser omfattet af stk. 3 og 4, overføre kompe-
tence der er tillagt Trafiksstyrelsen vedr. Udstedelse af licenser til kørselskontorerne som
kan udstede licenser efter nærmere af Trafikstyrelsen angivne begrænsninger, herunder
overholdelse af kædeansvar i branchen.
Tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring
§
3. Tilladelse i henhold til
§
1, stk. 1, kan meddeles personer, der
1) har bopæl her i landet,
2) er myndige og ikke er under værgemål efter værgemålslovens
§
5 eller under samvær-
gemål efter værgemålslovens
§
7,
3) ikke er under rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
4) ikke har betydelig forfalden gæld til det offentlige,
5) har
økonomisk
grundlag for at drive virksomheden forretningsmæssigt forsvarligt,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
6) ikke er dømt for strafbart forhold, der begrunder nærliggende fare for misbrug af virk-
somheden, jf. straffelovens
§
78, stk. 2, samt
7) i faglig henseende er kvalificeret til at udøve virksomheden og gør det antageligt, at de
vil kunne udøve denne på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for
branchen.
Stk. 2. Kravet i stk. 1 om bopæl bortfalder, i det omfang dette følger af international aftale
eller regler fastsat af transportministeren.
Stk. 3. Nægtelse af tilladelse begrundet i, at ansøgeren ikke opfylder betingelsen i stk. 1,
nr. 6, skal på begæring af ansøgeren eller trafikstyrelsen eller Kørselskontoret indbringes
for domstolene af anklagemyndigheden, jf. straffelovens
§
78, stk. 3. Sagen behandles i
strafferetsplejens former.
§
4. Tilladelse til erhvervsmæssig personbefording kan meddeles aktieselskaber eller an-
partsselskaber, når selskabet opfylder betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 3-5 og nr. 7, 2. led.
Stk. 2. Selskabet skal have ansat en godkendt ansvarlig leder, der faktisk og vedvarende
skal forestå virksomheden i henhold til denne lov. Denne skal opfylde betingelserne i
§
3,
stk. 1, nr. 1-4, 6 og 7, jf. dog
§
3, stk. 2.
Stk. 2. a. I forbindelse med godkendelse af ansvarlig ledelse skal vedtægter for virksomhe-
dens drift medsendes til godkendelse af trafikstyrelsen. Godkendelse af tilladelsen er be-
tinget af at virksomhedens vedtægter godkendes samtidig med godkendelse af den an-
svarlige ledelse.
Stk. 2. b. Tilladelsen er endvidere afhængig af, at virksomheden overholder bestemmel-
serne om kædeansvar i branchen.
Stk. 3. Der kan under de i stk. 1 og 2 nævnte betingelser meddeles tilladelse til andre her i
landet hjemmehørende selskaber med begrænset ansvar, kommanditselskaber, interes-
sentskaber, foreninger, fonde og andre selvejende institutioner. Der kan meddeles til-
ladelse til sygetransport til offentlige myndigheder og virksomheder.
Stk. 3. a. Tilladelser udstedt under Stk. 3. Kan kun udstedes under begrænsningerne i
§2
stk. 3 og 4.
Stk. 4. Filialer af udenlandske selskaber m.v. af den i stk. 1 og 3 nævnte art kan meddeles
tilladelse, jf.
§
2, stk. 4 og 5, såfremt dette er hjemlet i international aftale eller ved bestem-
melser fastsat af transportministeren.
Førerretten og Taximeterkontrolanter til erhvervsmæssig personbefordring.
§
4 a. Førere af køretøjer der udfører erhvervsmæssig personbefordring kan godkendes,
såfremt de opfylder betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 1, 2, 6 og 7, samt de betingelser, der
fastsættes i medfør af
§
12, stk. 1, nr. 6.
Stk. 2. Taxameterkontrollanter kan godkendes, såfremt de opfylder betingelserne i
§
3, stk.
1, nr. 1-4, 6 og 7, samt de betingelser, der fastsættes i medfør af
§
12, stk. 1, nr. 9.
Stk. 3. Godkendelse af førere i medfør af stk. 1 meddeles af Trafikstyrelsen, idet godken-
delsen har samme tidsmæssige gyldighed som gyldighedsperioden for det kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring, der er udstedt til den pågældende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Stk. 4. Godkendelse af taxameterkontrollanter i medfør af stk. 3 meddeles af Trafiksty-
relsen for et tidsrum af højst 10
år
ad gangen.
Stk. 5. Ved godkendelse efter stk. 1 og 3 finder
§
3, stk. 2 og 3, tilsvarende anvendelse.
Stk.6. Førerretten til erhvervsmæssig personbefordring udstedes af den lokale
politimyndighed og følger tidsbegrænsningen for opnåelse af kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring.
Stk. 6. a. Førerkortet ansøges via den lokale kommunale borgerservice og omfatter en
prøve i kendskab til færdselsregler, lokale færdselsforhold, lokal geografi og kundeservice
forhold efter retningslinier udstedt af Trafikstyrelsen.
Stk. 6. b. Ved forlængelse af førerretten for aktive fører skal prøven i stk. 6. a. Ikke
gennemføres.
§
4 b. Den myndighed, der har meddelt en tilladelse eller godkendelse efter denne lov,
skal føre tilsyn med, at betingelserne for meddelelsen fortsat er til stede.
Stk. 1. For ansatte chauffører er det den ansættende tilladelseshaver og hvor der er til-
knytning til kørselskontor, også kørselskontorets ansvar af betingelserne for førerretten
stadig er til stede.
Tilladelsens indhold m.v.
§
5. Tilladelser i henhold til denne lov kan gives for et tidsrum af højst 10
år
ad gangen.
Der kan gives en ansøger flere tilladelser.
Stk. 2. Tilladelsen skal til enhver tid medbringes i køretøjet under kørslen, herunder i
udlandet.
Stk. 2. a. Alle køretøjer der godkendes til erhvervsmæssig personbefording skal være mær-
ket med bevillingsnummer udvendigt jvf. retningslinier udfærdiget af trafikstyrelsen/Justits-
ministeriet/politimyndigheden.
Stk. 2. b. Såfremt en tilladelseshaver ikke er tilknyttet et kørselskontor skal vognen være
indrettet til taxikørsel (gadeturs kørsel) tagskilt, taximeter og udstyr samt ind- og udvendig
mærkning, herunder opslag om priser, jvf retningslinier udførdiget af Trafikstyrelsen.
Stk. 2. c. Vogne der ikke er indrettet efter stk. 2. b. må ikke udføre gadeturskørsel. Vogne
som er indrettet jf. stk. 2. b. kan godt, såfremt disse er tilknyttet kørselkontor benyttes til
systemdistribuerede ture.
Stk. 2. d. Vogne indrettet efter stk. 2. b. kan udføre kontraktkørsel såfremt tilladelse hertil
forelæger jf. §2 stk. 2 og 3.
Stk. 2. e. Det er tilladt vogne godkendt jf. stk. 2. b. at samarbejde om kontraktkørsel jf. stk.
2. d. såfremt dette er skriftligt aftalt og godkendt af Trafikstyrelsen.
Stk. 3. Tilladelsen skal udnyttes af den, der har opnået denne, og den kan hverken helt el-
ler delvis overgå til andre. Trafikstyrelsen kan under særlige omstændigheder gøre und-
tagelse herfra.
Stk. 3 .a. Det er ikke tilladt at handle, udleje, forpagte eller på anden vis lade anden person
eller virksomhed overtage driften af en bevilling.
Stk. 3. b. Der er dog tilladt i forbindelse med virksomhedsophør, at sælge aktiverne i en
virksomhed bag en bevilling til en anden bevillingshaver. En sådan handel skal ske til mar-
kedsværdi af aktiverne, og den ny bevillingshaver skal være godkendt af Trafikstyrelsen.
Stk. 3. c. Handler med aktiver jf. stk. 3. b. må ikke omfatte imaginære værdier og goodwill.
Stk. 3. c. Udstedelse af en tilladelse må ikke betinges af køb af aktiver fra tidligere til-
ladelseshaver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Stk. 4. Tilladelsen meddeles i
øvrigt
på nærmere af Kørselskontoret fastsætte, og af Tra-
fikstyrelsen godkendte vilkår for virksomhedens udøvelse, jf.
§
13.
Stk. 4. a. Begrænsningen i stk. 4. gælder ikke for tilladelser der ikke er tilknyttet kørsels-
kontor jf. §5 stk. 2. b.
Stk. 5. Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster, samt retningslinier
for kædeansvar i branchen, tilbagekaldelse, nægtelse af fornyelse samt bortfald af tilladel-
ser m.v.
Stk. 5. a. Indehaveren af tilladelsen er endvidere forpligtet af det kædeansvar som er på-
lagt alle interessenter i branchen.
Stk. 6. Det er tilladt, efter forudgående godkendelse fra Trafikstyrelsen, for et kørselskon-
tor at pålægge en maksimal alder for bevillingshavere samt pålægge krav for oprethol-
delse af en bevilling under kørselskontoret, sålænge disse retningslinier er ens gældende
for alle tilknyttede bevillingshavere. Et kørselskontor kan opsætte regler for flere produkter
og tilknytte bevillingshavere til alle eller enkelte af produkterne defineret i kørselskontorets
regelsæt.
Stk. 6. b. Trafikstyrelsen kan fastsætte en maksimal alder for opretholdelse af tilladelse jf.
§5. stk. 2. b.
Tilbagekaldelse af Tilladelse
§
6. Trafikstyrelsen kan tilbagekalde, eller nægte fornyelse en tilladelse efter begrundet
anmodning fra et kørselskontor eller, hvis indehaveren eller den, der har bestemmende
indflydelse i virksomheden eller i
øvrigt
optræder i virksomhedens interesse, groft eller
gentagne gange har overtrådt vilkårene for tilladelsen, jf.
§
13, bestemmelserne i denne
lov eller forskrifter udstedt i medfør af loven.
Stk. 2. Det samme gælder, såfremt betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 4-7 og
§
4, stk. 1, jf.
§
3,
stk. 1, nr. 3-5 og 7, 2. led, for meddelelse af tilladelse ikke længere er til stede.
Stk. 3. Godkendelse af ansvarlig leder efter
§
4, stk. 2, kan tilbagekaldes eller nægtes for-
nyet efter stk. 1, eller såfremt betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 4, 6 og 7, ikke længere er til
stede.
Stk. 4. Godkendelse af førere efter
§
4 a, stk. 1, kan tilbagekaldes eller nægtes fornyet ef-
ter stk. 1, eller såfremt betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 6 og 7, ikke længere er til stede.
Stk. 5. Godkendelse af taxameterkontrollanter efter
§
4 a, stk. 3, kan tilbagekaldes eller
nægtes fornyet efter stk. 1, eller såfremt betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 4, 6 og 7, ikke læn-
gere er til stede.
Stk. 6. Tilbagekaldelse eller nægtelse af fornyelse efter stk. 1-5 sker på tid fra 1 til 5
år
el-
ler indtil videre.
Stk. 7. Alle tilbagekaldelser eller nægtelser af fornyelse af tilladelser jvf. stk. 1. til stk. 5. fo-
retages af Trafikstyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
§
7. En afgørelse efter
§
6 kan af den, afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for domsto-
lene. Anmodning herom skal inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågælden-
de, fremsættes over for den myndighed, der har meddelt tilladelsen eller godkendelsen.
Myndigheden anlægger sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former, jf.
dog stk. 4.
Stk. 2. Anmodning om sagsanlæg, jf. stk. 1, har opsættende virkning, men retten kan ved
kendelse bestemme, at den pågældende under sagens behandling ikke må udøve den
virksomhed, tilladelsen eller godkendelsen vedrører. Hvis tilbagekaldelsen eller nægtelsen
af fornyelse findes lovlig ved dommen, kan det i denne bestemmes, at anke ikke har op-
sættende virkning.
Stk. 3. En afgørelse efter
§
6 kan til enhver tid efter ansøgning ophæves af den myndig-
hed, der har truffet afgørelsen. En ansøgning herom kan dog kun indgives med 1
års
mel-
lemrum. Hvis ansøgningen afslås, kan ansøgeren forlange afgørelsen prøvet ved domsto-
lene, såfremt tilbagekaldelsen eller nægtelsen af fornyelse er sket indtil videre, og der er
forløbet mindst 5
år
efter afgørelsen og mindst 2
år
efter, at ophævelsen senest er nægtet
ved dom. Stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. En afgørelse om tilbagekaldelse eller nægtelse af fornyelse truffet efter
§
6, stk. 2-
5, jf.
§
3, stk. 1, nr. 6, kan forlanges indbragt for domstolene på begæring af den, afgø-
relsen vedrører, eller af den myndighed, der har truffet afgørelsen, jf. fremgangsmåden i
§
3, stk. 3.
§
8. Tilladelsen eller godkendelsen bortfalder, hvis indehaveren heraf afgår ved døden el-
ler ophører med at opfylde betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 1-3,
§
4, stk. 2, jf.
§
3, stk. 1, nr.
1-3, eller
§
4 a, stk. 1, jf.
§
3, stk. 1, nr. 1 og 2, eller
§
4 a, stk. 3, jf.
§
3, stk. 1, nr. 1-3. eller
undergår betalingsstandsning eller konkurs behandling. En bevilling kan/må ikke bruges
som sikkerhedsstillelse.
Stk. 2. Efter anmeldelse inden 14 dage til den myndighed, der har meddelt tilladelsen eller
godkendelsen, kan et dødsbo, en
ægtefælle,
der sidder i uskiftet bo, en skyldner, der er
under rekonstruktionsbehandling, et konkursbo eller en værge for en person, der er under
værgemål efter værgemålslovens
§
5, under værgemål med fratagelse af den retlige hand-
leevne, jf. værgemålslovens
§
6, eller under samværgemål efter værgemålslovens
§
7,
midlertidigt få tilladelse til at fortsætte virksomheden med henblik på rekonstruktion, afhæn-
delse, afvikling og lignende. Adgangen hertil gælder kun indtil 6 måneder fra dødsfaldet,
rekonstruktionsbehandlingens indledning, konkursdekretets afsigelse eller værgemålets
iværksættelse. I særlige tilfælde kan fristen forlænges.
§
9. En tilladelse eller godkendelse, der er tilbagekaldt, nægtet fornyet, frakendt eller bort-
faldet, jf.
§§
6-8, skal tillige med andre kendetegn, der er udleveret til brug for virksomhe-
dens udøvelse, straks afleveres til den myndighed, der har meddelt tilladelsen eller god-
kendelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Kørselskontorer
§
10. En tilladelseshaver er forpligtet til at udføre kørsler for det kørselskontor der har ud-
stedt tilladelsen, dog med undtagelse af tilladelser udstedt efter betingelserne i
§
2, stk. 3
og
§
2 stk. 4. Tilladelser udstedt efter
§
2 stk. 4. Må kun udføre de kørsler til hvilke til-
ladelsen er udstedt, og kun i det omfang og på de betingelser tilladelsen er udstedt.
Det er tilladt for Trafikstyrelsen, i.f.m. udstedels af tilladelse jvf.
§2
stk. 3, at betinge at den-
ne tilknyttes et kørselskontor.
Stk. 1. a. Det er tilladt for en vognmand at indgå aftaler om kørsler vedr. egne vogn(e)
uden kørselskontorets mellemværende, sålænge sådanne aftaler er registreret hos kør-
selskontoret.
Stk. 1. b. Aftaler indgået efter stk. 1.a. fritager ikke for ansvar for overholdelse af regler og
retningslinier udstedt af trafikstyrelsen, og fritager heller ikke for betaling af normal aftalt
franchise afgift til kørselskontoret vedr. de ydelser som benyttes til afvikling af sådanne
ture.
Stk. 2. En tilladelseshaver kan kun overflytte sin tilladelse til et andet kørselskontor, så-
fremt overflyttelsen forud godkendes af det modtagne kørselskontor og Trafikstyrelsen.
Stk. 3. Et Kørselskontor kan kun opsige en tilladelseshaver efter forudgående godken-
delse fra Trafikstyrelsen. Kan en opsagt tilladelseshaver ikke inden opsigelsesfristen blive
tilsluttet et andet Kørselskontor, bortfalder godkendelsen og tilladelsen skal straks afle-
veres, dog kan Trafikstyrelsen vælge at suspendere tilladelsen midlertidigt eller give dis-
pensation til i en kortvarig periode at foretage kørsel uden tilslutning til et kørselskontor.
Stk. 3. a. Trafikstyrelsen kan i forbindelse med opsigelse af en tilladelseshaver fra et Kør-
selskontor ændre tilladelsen til at være en
Stk. 3. a. En bevillingshaver kan fortsætte sin virksomhed uden tilknytning til et kørsels-
kontor under begrænsningerne i
§
5 stk. 2.b.
Stk 4. Et Kørselskontor kan ikke udstede nye tilladelser såfremt der er tilladelseshavere
ifølge stk. 2. Som har ansøgt om indtræden i Kørselskontoret, og ansøgeren opfylder be-
tingelserne for tilslutning til Kørselskontoret.
Stk. 5. Et kørselskontor skal opslå ledige bevillinger til besættelse offentligt og skal sam-
men med opslaget af ledige bevillinger opslå betingelserne for at opnå tilladelsen.
Stk. 5. a. Ved opslag af nye bevillinger/tilladelser skal der sikres fortrinsret til ansøgere der
ikke har en tilladelse i forvejen.
Stk. 5. b. Der skal i forbindelse med opslag af nye tilladelser sikres gennem betingelser for
opnåelse af en tilladelse, at der er lige rettigheder for alle ansøgere uanset race, religion,
overbevisning eller alder.
Stk. 5. c. Det skal i forbindelse med et opslag af ledige tilladelser fremgå om tilladelsen
kan bestrides af ansøgere med nedsat arbejdsevne, og såfremt dette er tilfældet skal det
sikres at disse har lige muligheder for at opnå tilladelsen som fuldt arbejds duelige.
Stk. 5 d. Såfremt der er ansøgere jvf. stk. 4. der har ansøgt om tilslutning til et kørselskon-
tor kan dette ske uden opslag jvf. stk. 5.
§
11. En bevillingshaver, jf.
§
10, stk. 1, kan af bestillingskontorets ledelse pålægges en
disciplinærbod/sanktion, såfremt pågældende ikke opfylder betingelserne for opretholdelse
af tilladelsen, eller tilladelseshaveren, eller den der udfører kørsel for tilladelseshaveren
ikke udfører kørslen ifølge de retningslinier og bestemmelser der findes for kørselskonto-
ret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Stk. 2 Disciplinærbod/sanktion som skal kunne pålægges en tilladelseshaver tilknyttet et
kørselskontor skal fremgå af et regres katalog fremstillet af kørselskontoret, og godkendt
af trafikstyrelsen. Et sådant regreskatalog skal være udleveret til alle tilknyttede bevillings-
havere og disses ansatte chauffører, og det er kørselskontorets ansvar at alle der udfører
kørsel for kørselskontoret er bekendt med regreskataloget.
Stk. 3. Det er en forudsætning for pålæggelse af disciplinærbod efter stk. 1, at forholdet
ikke er af en sådan karakter, at det af myndighederne behandles som en overtrædelse af
taxilovgivningen.
Stk. 4. dog kan der pålægges restriktioner, enten helt eller delvist, i udførelsen af kørsler,
også ved overtrædelse jvf. stk. 3. hvis det skønnes nødvendigt for at sikre kørselskonto-
rets virksomhed eller omdømme eller, sikkerheden for
øvrige
tilladelseshavere, disses an-
satte eller ansatte ved et kørselskontor eller sikkerheden for kunder.
Stk. 4. a. Hvis dette kan begrundes i grov og/eller gentagen overtrædelse af et kørselskon-
tors bestemmelser, kan regres inkludere tilbagekaldelse af en tilladelse.
Stk. 5. Bodens størrelse eller karakteren af disciplinær tiltagene, fastsættes under hensyn
til forseelsens karakter og skal fremgå af kørselskontorets regres katalog som godkendt af
Trafikstyrelsen.
Bemyndigelsesbestemmelser m.v.
§
12. Transportministeren kan fastsætte regler om
1)
anvendelse eller gennemførelse af De Europæiske Fællesskabers forordninger og
direktiver om erhvervsmæssig personbefordring omfattet af denne lov,
2) afgrænsning mellem taxikørsel og sygetransport og
øvrige
afgrænsninger af
øvrige
kør
selstyper som en del af godkendelse af produkter der udbydes af et kørselskontor.
3) ansøgningers indhold og dokumentation samt fremgangsmåden ved meddelelse af til-
ladelser eller godkendelser, herunder om høring af myndigheder og organisationer,
4) de
økonomiske
og faglige krav, en ansøger skal opfylde.
5) de faglige, aldersmæssige krav m.v., en godkendt fører af et af loven omfattet motorkø-
retøj skal opfylde,
6) betaling for behandling af ansøgninger og for meddelelse af tilladelser og godkendelser,
herunder indeksregulering af sådan betaling,
7) køretøjers benyttelse, afmærkning, indretning og udstyr, herunder vedrørende taxame-
ter, kontrolapparat, printer, mobiltelefon, kontroldokumenter og evt. maksimaltakster for
taxikørsel,
8) taxameterkontrollantvirksomhed, herunder vedrørende godkendelse af taxameterkon-
trollanter,
9) godkendelse og drift af kørselskontorer, herunder tidsbegrænsning af godkendelsen, til-
bagekaldelse, nægtelse af fornyelse og bortfald, voldgift, eksklusion og gennemførelse af
disciplinærbod og disciplinær tiltag,
10) andre forhold vedrørende erhvervsmæssig personbefording, herunder kontrolforan-
staltninger for den kørsel, foretaget efter midlertidig tilladelse samt retningslinier for syge-
transport.
11) fører tilsyn med at Kørselskontorerne overholder gældende konkurrenceregler og reg-
ler om kartel dannelser.
12) krav til miljøegenskaber og energieffektivitet for de af loven omfattede køretøjer.
Stk. 2. Transportministeren kan af hensyn til kundebetjeningen og på nærmere fastsatte
vilkår efter ansøgning og høring af de berørte kommuner godkende, at en kommunalbesty-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
relse eller et kommunalt fællesskab opnår dispensation til en geografisk særordning i sam-
arbejde med et eller flere kørselskontorer.
Stk. 3. Såfremt en under Transportministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution
bemyndiges til at udøve beføjelser, der i denne lov er tillagt transportministeren, kan mini-
steren fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne indbringes for ministeren.
Stk. 4. Der er udpantningsret for skyldig betaling efter stk. 1, nr. 6.
§
13. Trafikstyrelsen/Kørselskontoret kan i tilladelsen/bevillingen fastsætte vilkår om
1) udnyttelse af denne i et nærmere bestemt omfang,
2) udnyttelse af denne inden for nærmere fastsatte perioder af
året,
3) fortrinsvis betjening af nærmere bestemte geografiske områder,
4) benyttelse af motorkøretøjer over en vis størrelse (storvogne) eller med særlig indret-
ning (handicapindrettede vogne m.v.) og
5) Trafikstyrelsen kan endvidere fastsætte vilkår for afgivelse af indberetninger til statistisk
brug eller som led i kontrolforanstaltninger.
Stk. 2. Kørselskontoret skal i et kørselsreglement fastsætte yderligere bestemmelser
vedrørende tilsluttede vognes indretning, udstyr og benyttelse.
§
14. Centralregisteret for Motorkøretøjer skal efter anmodning, i det omfang det er nød-
vendigt for Trafikstyrelsens-/Kørselskontorets administration af taxilovgivningen give disse
enhver oplysning om motorkøretøjers registreringsforhold, dog efter nærmere retningslini-
er fastsat af trafikstyrelsen.
Tv-overvågning
§
15. Køretøjer, der anvendes til Erhvervsmæssig Personbefordring, skal være forsynet
med indvendig tv-overvågning.
Stk. 2. Trafikstyrelsen kan fritage indehavere af tilladelser til erhvervsmæssig personbefor-
ding for pligten til at forsyne et køretøj med tv-overvågning, hvis køretøjet hovedsagelig
anvendes til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt.
Straffebestemmelser
§
16. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der
1) overtræder
§
1, stk. 1 og 2,
§
4, stk. 2, 1. pkt.,
§
5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5,
§
9,
§
10, stk. 1, og
§
15, stk. 1,
2) overtræder vilkår, der er fastsat i en tilladelse eller godkendelse i henhold til loven eller
forskrifter, der er udstedt i medfør af loven,
3) overtræder bestemmelser, der er indeholdt i forordninger om taxikørsel fastsat af De
Europæiske Fællesskaber.
Stk. 2. I forskrifter, der fastsættes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Kapitel 4
Kørselskontorer
§
17 Alle vogne der udfører erhvervsmæssig personbefordring og som ikke er indrettet jvf
§
5 stk. 2. b., dog undtaget tilladelser udstedt ifølge
§
2 stk. 3 og stk. 4. skal være tilknyttet et
kørselskontor og udføre kørsler for dette. Såfremt et kørselskontor udbyder flere produkter
kan kørselskontoret gennem kontrakt med de tilknyttede bevillingshavere tillade at disse
kun udfører bestemte kørselstyper indenfor kørselskontorets produktkatalog.
Stk. 2. Trafikstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra tilslutningspligten, hvis lokale
eller midlertidige forhold taler for dette, en sådan dispensation kan kun gælde for køretøjer
indrettet, og mærket til taxikørsel og kan kun gælde for en tidsbegrænset periode.
Stk 2. b. Trafikstyrelsen kan dispensere fra Stk. 2., såfremt der er tale om kontraktkørsel
der udføres af en enkelt bevillingshavere eller et antal selvstændige bevillingshavere un-
der en samarbejdsaftale. I tilfælde af en sådan dispensation må kun udføres den kørsel og
til de af Trafikstyrelsen godkendte priser som dispensationen er gyldig for.
Stk. 3. En vognmand skal ved tilslutning til et kørselskontor tilsvare en tilslutningsafgift der
dækker oprettelse, installation af nødvendigt udstyr samt klargøring af køretøjet såfremt
dette er angivet i kørselskontorets regelsæt. Afgiftstørrelsen skal godkendes af Trafiksty-
relsen og kørselskontoret må ikke lave
økonomisk
gevinst på tilslutningsafgiften.
Stk. 3. a. Et kørselskontor kan vælge at afholde udgiften til montering af nødvendigt ud-
styr, evt. tilbyde en finansiering af udstyr og montering, dette skal ske uden
økonomisk
ge-
vinst for kørselskontoret.
Stk. 3. b. Ved en bevillingshavers virksomhedsophør eller overgang til andet kørselskontor
skal den del af tilslutningsafgiften som er benyttet til betaling eller depositum for udstyr til-
bagebetales, tilbagebetaling sker uden forrentning og med fradrag for evt. misligeholdelse
af installeret udstyr. Almindelig slitage kan ikke modregnes.
Stk. 4. Det er tilladt en vognmand at være tilknyttet til, eller udføre kørselsopgaver for flere
kørselskontorer, dog skal et sådant arrangement godkendes skriftligt af begge/alle kør-
selskontorer.
§
18. Oprettelse og drift af et kørselskontor kræver godkendelse af Trafikstyrelsen. Der
skal til hvert godkendt bestillingskontor være en godkendt forretningsplan med produkt og
pris katalog samt evt. regreskatalog, og med indarbejdet kædeansvar for tilknyttede vogn-
mænd og underleverandører.
Stk. 2. Der skal i forbindelse med godkendelse til oprettelse af kørselskontor, samt
årligt,
indberettes tal for forventet omsætning og antal tilknyttede vognmænd til et kørselkontor.
Stk. 2. a. Ved indgåelse af, eller tab af større kontrakter eller på anden måde forventede
store
ændringer
i behovet for antal tilsluttede vognmænd skal der foretages en straks ind-
beretning til trafikstyrelsen med plan for nyt tilslutningstal, samt plan for tilpasning af tilslut-
ningstallet. Trafikstyrelsen skal godkende en sådan forretningsplan inden den iværksæt-
tes.
Stk. 2. b. Der skal
årligt
indberettes nøgletal til danmarks statistik vedr. omsætning, antal
bevillinger, ansatte o.lign. Indberetningen skal foretages med indhold og efter retningslinier
fastsat af trafikstyrelsen på anmodning fra Danmarks Statistik.
Stk. 3. Godkendelse udstedes for et tidsrum af højst 10
år
ad gangen. Fastsættelse af en
gyldighedsperiode på under 10
år
skal ske ud fra objektive kriterier fastsat af trafiksty-
relsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Stk. 4. Godkendelse er betinget af, at kørselskontoret har ansat en af trafikstyrelsen god-
kendt ansvarlig leder, som opfylder betingelserne i
§
3, stk. 1, nr. 1 - 4, 6 og 7, i loven, jf.
dog denne bekendtgørelses
§
9. Godkendelsen af den ansvarlige leder meddeles for et
tidsrum, der højst svarer til gyldighedsperioden for godkendelsen af bestillingskontoret.
Stk. 5. Endvidere er godkendelsen betinget af, at bestillingskontoret
1) råder over telefon- og radioanlæg/data terminalanlæg eller lignende tur distributions sy-
stem med døgnbetjening med en i forhold til antallet af tilsluttede køretøjer tilstrækkelig ka-
pacitet,
2) sikrer, at der er radio/tele forbindelse mellem kontoret og samtlige tilsluttede køretøjer,
3) at kørselskontoret overholder retningslinierne for kædeansvar i branchen.
4) udnytter godkendelsen gennem modtagelse og effektuering af telefonbestillinger i et i
forhold til antallet af tilsluttede køretøjer rimeligt omfang,
5) på forlangende indsender nøgletal og budgetter til trafikstyrelsen på anmodning, samt
overholder de
årlige
indberetninger jvf. retningslinier udstedt af trafikstyrelsen.
6) i tilfælde, hvor en tilsluttet tilladelsesindehaver ikke opfylder vilkårene for tilslutningen til
og benyttelse af kørselskontoret, giver trafikstyrelsen meddelelse herom, samt
7) indsender en
årlig
fortegnelse over tilsluttede tilladelsesindehavere.
8) skal efter forhandlinger være indstillet på at indgå servicekontrakter med kommuner
vedr. sikring af dækningen af behovet for erhvervsmæssig personbefordring i en kommu-
ne.
Stk. 6. Vilkårene for tilladelsesindehaverens tilslutning til bestillingskontoret skal findes i en
vedtægt udarbejdet i overenstemmelse med trafikstyrelsensretningslinier og skal også in-
deholde oplysninger i bilag om de til enhver tid aktive produkter og services samt prissæt-
ning og evt. franchise afgift vedr. de produkter et kørselskontor udbyder, herunder om der
betales fast månedlig tilslutningsafgift eller om afgiften er fastsat som procentuel eller fast
betaling pr. tur, pr. produkt.
Stk. 6 a. Vilkårene og tilhørende produktkatalog skal endvidere klart og tydeligt udvise ud-
formningen og størrelsen af tilslutningsafgiften som betales ved initial tilslutnings til et kør-
seslkontor.
Stk. 6.b. Vilkårene og tilhørende produktskatalog skal endvidere angive om der betales
fast månedlig tilslutningsafgift eller om afgiften betales som en procentvis eller beløbs og
antals grundet "franchise" afgift baseret på de enkelte produkter den tilknyttede bevillings-
haver udfører for kørselskontoret.
§
19. I forbindelse med udstedelse af tilladelse til drift at kørselskontor indgås resultatkon-
trakt med trafiksstyrelsen for at sikre at kørselskonteret lever op til forpligtelser overfor så-
vel kunder som tilsluttede bevillingshavere.
Stk. 2. En godkendelse udstedt i henhold til
§
18, stk. 1, kan tilbagekaldes eller nægtes
fornyet af trafikstyrelsen, såfremt en eller flere betingelser fastsat i
§
18, stk. 4 og 5, ikke
opfyldes, og bestillingskontoret ikke uden unødigt ophold har taget skridt til at bringe disse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
forhold i orden, eller hvis vilkårene for godkendelsen fastsat i medfør af bestemmelserne i
loven eller forskrifter fastsat i medfør af loven groft eller gentagne gange er blevet over-
trådt.
Stk. 3. Hvis godkendelsen ikke udnyttes i et efter trafikstyrelsens skøn rimeligt omfang, jf.
§
18, stk. 5, nr. 4, kan trafikstyrelsen i stedet for at tilbagekalde godkendelsen i første om-
gang lukke for tilgang af nye tilladelsesindehavere til kontoret og, i samarbejde med konto-
ret udarbejde en plan for genoprettelse af kørselskontorets forhold.
Stk. 4. En godkendelse af en ansvarlig leder, jf.
§
18, stk. 4, kan tilbagekaldes eller nægtes
fornyet af trafikstyrelsen, hvis den pågældende ikke længere opfylder bestemmelserne i
lovens
§
3, stk. 1, nr. 4, 6 og 7, eller hvis den pågældende groft eller gentagne gange har
overtrådt bestemmelser i loven, denne bekendtgørelse eller andre forskrifter udstedt i
medfør af loven. Godkendelsen bortfalder, hvis indehaveren ophører med at opfylde betin-
gelserne i lovens
§
3, stk. 1, nr. 1 - 3.
§
20. En tilladelse til drift af kørselskontor er normalt landsdækkende, men kan af trafiksty-
relsen begrænses regionalt i forbindelse med udstedelse af tilladelsen.
Stk. 2. Hvor særlige forhold taler for dette kan trafikstyrelsen tillade at to eller flere kørsels-
kontorer går sammen om at udbyde et produkt eller en service i forbindelse med, men ikke
begrænset til, afgivelse af udbud og indgåelse af kontrakt om kørsel under et bestemt
produkt.
Stk. 3. Trafikstyrelsen fastsætter maksimal takster for gadeture (taxikørsel), gældende for
alle kørselskontorer. Sådanne maksimaltakster kan fastsættes efter regionale hensyn til at
være gældende for et bestemt geografisk område (en kommune).
Stk 3. b. Trafikstyrelsen fastsætter også begrænsninger i udførelsen af gadeture, herunder
krav til udstyr og mærkning af køretøjer der udfører gadeture (taxikørsel). Sådanne regler
er gældende for alle bevilingshavere og kørselskontorer der udbyder denne kørselstype.
§
21. Tilladelsesindehavere, som i henhold til lovens
§
10 ikke er tilsluttet et bestillingskon-
tor, kan af trafikstyrelsen pålægges pligt til at deltage i en af trafikstyrelsen godkendt fælles
telefonvagtordning, der skal tilrettelægges således, at bestilling af kørsel hurtigst muligt
kan efterkommes på enhver tid af døgnet.
Disciplinærbod og voldgift
§
22. En tilladelsesindehaver kan indbringe en afgørelse om disciplinærbod pålagt i medfør
af lovens
§
11 for en af parterne nedsat voldgiftsret, jf. lov om voldgift.
Stk. 2. Omkostningerne ved voldgiftsrettens behandling af en sag om disciplinærbod, her-
under honorar til voldgiftsrettens medlemmer, afholdes af bestillingskontoret, hvis til-
ladelsesindehaveren får medhold. I andre tilfælde træffer voldgiftsretten afgørelse om af-
holdelse af sagens omkostninger.
Stk. 3. De nærmere regler om disciplinærbod og voldgift skal fremgå af bestillingskontorets
vedtægt og være udformet i overensstemmelse med litra C i den i bilag 3 indeholdte stan-
dardvedtægt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Øvrige forhold vedr. drift af et bestillingskontor.
§
23 Ved oprettelsen af et kørselskontor skal der tages beslutning om tilknyttede bevil-
lingshaveres demokratiske indflydelse på styring og drift af kørselskontoret uanset hvilken
virksomhedsform kørselskontoret drives efter.
Stk. 2. Såfremt der er besluttet demokratisk indflydelse fra tilknyttede bevillingshavere,
skal dette indføres kørselskontorets regelsæt således at dette ikke senere kan fraviges,
hverken ved generalforsamlingsbeslutning eller ved anden for virksomhedens beslutnings-
organs bestemmelse.
Stk. 2. a. Ved udvidelse af et driftskontors kapitalgrundlag gennem extern kapitaltilgang
skal den demokratiske beslutningsret jvf.
§
23 stk. sikres.
§
24 Såfremt en del af driften af et kørselskontors formål er at skabe afkast til investorer,
skal det sikres at dette gennem godkendelse af afkast af trafikstyrelsen forud for ud-
melding af dette, at udbetaling af evt. udbytte ikke skader de tilknyttede bevillingshavere
og således at det gennem budgetter og forretningsplaner er klargjort at en sådan udbeta-
ling af udbytte ikke kan få negativ indflydelse på driften af kørselskontoret og de tilknyttede
bevillingshavere.
§25
Det er tilladt et kørselskontor at udbyde andre services, produkter eller anden virk-
somhed som kan skabe indtægt, såfremt dette ikke har nogen indflydelse på, eller på an-
den vis negativt kan påvirke kørselskontorest primære formål.
§26
Det er ikke tilladt for et kørselskontor at drive investeringsvirksomhed eller på anden
vis via spekulation eller investering af kunne bringe kørselskontorets drift eller de tilknyt-
tede bevillingshaveres forretning i fare eller påvirke disse
øknomisk
negativt.
§27
Det er ikke tilladt et kørselskontor at byde på udbud af kørsel hvor kørselskontoret
selv er involveret i kørslen, enten som administrator eller udbyder.
Stk. 2. Der skal jvf. retningslinier for kædeansvar være en klar og entydig adskillelse mel-
lem udbyder og byder i såvel kontraktforhold som udførelse af udbudt kørsel under denne
lov.
Stk. 3. Udbud skal udformes således at de overholder kriterierne for kædeansvar i bran-
chen.
Ankenævn og klagemulighed
§ 28 ... denne paragraf er ikke skrevet, men der skal laves en klageinstans/et uvildigt
ankenævn der hurtigt kan behandle både kundeklager og klager fra udøvere i bran-
chen, f.eks. bevillingshavere, chauffører og kørselskontorer.