Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 132
Offentligt
Ivans lov om erhvervsmæssig personbefordring.
Den fulde tekst
Definition af erhvervsmæssig personbefordring
§ 1. Personer, som udfører erhvervsmæssig personbefordring i køretøjer indrettet til befor-
dring af højst 9 personer, føreren medregnet, som en eller flere personer, der befordres,
råder over, skal have tilladelse hertil.
Stk. 2. Ved erhvervsmæssig personbefordring i køretøjer indrettet til befordring af højst 9
personer, føreren medregnet, som en eller flere personer, der befordres, råder over, for-
stås enhver form for formidlet, bestilt eller aftalt befordring af personer, hvor hovedformålet
er at yde transportservice, betalt eller ubetalt, af personer uden nær tilknytning til føreren.
Stk. 2. a. Definitionen i stk. 2. gælder også, hvor der er tale om en midlertidig ordning, og
hvor kørslen foretages for egen, personlig, virksomheds eller sammenslutnings, vinding,
også hvor vindingen er imaginære værdier.
Stk. 2. b. Gadeture, hvorved forstås kørsler hvor vognen prajes af kunden fra gaden, må
kun udføres af køretøjer indrettet til, og godkendt til taxikørsel.
Stk. 3. Ambulancekørsel er ikke omfattet af denne bekendtgørelse.
Stk. 4. Rådighed over et køretøj, jf. stk. 1, skal omfatte adgang til at lade andre føre dette.
Stk. 5. Erhvervsmæssig personbefordring, der udelukkende udføres inden for dansk områ-
de med et motorkøretøj, der er indregistreret i udlandet, kan alene udføres i henhold til
international aftale eller regler fastsat af transportministeren.
Stk. 6. Den, der har tilladelse til taxikørsel og tillige har tilladelse til at udføre erhvervsmæs-
sig personbefordring i henhold til lov om buskørsel, kan efter transportministerens godken-
delse i stedet for et motorkøretøj af den i stk. 1 nævnte størrelse anvende et motorkøretøj
indrettet til befordring af indtil 15 personer føreren medregnet til den i denne lov omhandle-
de kørsel.
Stk. 7. Samkørselsarrangementer og kørsel ved benyttelse af køretøjer tilknyttet delebils-
ordninger anses ikke som erhvervsmæssig personbefordring, jf. stk. 1, såfremt der alene
ydes godtgørelse for de med kørslen direkte forbundne omkostninger.
Trafikstyrelsen/SKAT udfærdiger retningslinier for godkendte maksimal satser for godtgø-
relse i.f.m. sådanne ordninger.
Stk. 8. Overtrædelse af reglerne i
§
1 stk. 1 - 5 straffes med konfiskation af skønnet
indtægt samt bøde, og overgivelse til SKAT for beregning af skatter og afgifter. I gentagne
tilfælde, grove overtrædelser eller hvor der er tale om organiseret virksomhed som en del
af overtrædelsen, eller hvor politimyndigheden bedømmer at dette er nødvendigt for at en-
ten sikre at virksomheden ikke videreføres, eller for at benytte køretøjet som sikkerhed for
skatter afgifter og/eller bøde, straffes envidere med konfiskation af køretøjet brugt til udfø-
relsen af den erhvervsmæssige persontransport.