Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 132
Offentligt
Nørrebro d. 26/11-2014
Til Skatteminister Magnus Heuniche!
Medlemmerne af Transportudvalget.!
!
!
!
!
!
!
Vedr.
Nødvendig, hurtig, ændring af lov om erhvervsmæssig personbefordring.!
!
!
I dag er erhvervsmæssig personbefordring reguleret ved Lovbekendtgørelse: LBK nr. 107 af 30.
januar 2013 med tilhørende bekendtgørelser, hvorefter LBK 405 er hovedbekendtgørelsen.!
11. oktober 2013 udkom betænkning 1542 fra Persontransportudvalget. en betænkning om
udfordringer og muligheder i branchen i fremtiden.!
I forbindelse med fremlæggelse af vækstpakken ville regeringen ændre disse lovbekendtgørelser
med en gennemgribende liberalisering af hele branchen. Dette kunne ikke forhandles igennem,
blot blev en enkelt del fremlagt som lovforslag, nemlig afskaffelsen af den såkaldte
frikørselsordning, som bl.a. skulle afskaffes for at skabe "lige forhold i branchen".!
!
Udover de ovenfor skitserede udfordringer mødes branchen nu også af en række faktorer, hvor
specielt taxikørslen er under pres, bl.a. fra de såkaldte OST eller Flex kørselsordninger, hvor der i
dag udføres taxikørsel af helt almindelige friske og raske personer med tilskud fra kommunerne.!
Indtog af nye tiltag baseret på de såkaldte sociale og dele/samkørsels principper presser også
branchen, disse har vist sig svære at placere eller regulere da den nuværende definition i loven
ikke i tilstrækkeligt omfang kan omfavne og definere branchen, ligesom overtrædelser af loven har
vist sig endog meget svære at straffe, da heller ikke denne del af loven er klar nok i sin tekst.!
!
VI HAR BRUG FOR HJÆLP, og vi har brug for hjælp nu.!
!
!
Desværre løber udviklingen så hurtigt, at vi ikke har tid til at vente på valg, nye forlig, eller andet,
skal taxibranchen også være der i fremtiden, så du som politiker også kan bruge den som værktøj
til at udvikle vores samfund, så har vi brug for en ny taxilov NU.!
Jeg medsender denne mail 2 bilag.
!
Det første bilag
(Taxi lighed) viser, hvorfor det er svært at opnå lige og ens konkurrenceforhold på
tværs i branchen.
!
Bilaget viser desværre ikke, hvor skadeligt det er for branchen, at Trafikselskaberne udnytter og
misbruger ordningen med OST kørsel til at udføre reel taxikørsel med kommunalt tilskud, og gør
dette på tvivlsomme udbud, hvor flere trafikselskaber både står som udbyder og som udfører af
udbudene, nogle af trafikselskaberne tilbyder endda vognmænd at hjælpe med at udfærdige tilbud
til udbudsrunderne så priserne bliver rigtige og vognmanden kan opnå kørsel.!
Det andet bilag
(Ivans taxilov 2014) er et forslag jeg har udarbejdet, forslaget viser at det kan lade
sig gøre med relativt få midler at ændre ved lov om erhvervsmæssig personbefordring, således at
branchen, via en lille kovending og en liberalisering under kontrol, kan blive meget mere fleksibel
og meget mere kundevendt og samtidig selvstyrende.
!
Mit forslag til taxilov indeholder endvidere en definition som omfatter hele branchen og tillader nye
tiltag og aktører at komme ind i branchen til gavn for konkurrencen, men under ens og
kontrollerede forhold, ligesom forslaget definerer en regres for de der overtræder loven.!
Bruges mit forslag som basis for en ændring af loven, får man en lov der vil give fremgang i
branchen, nye produkter og nye tiltag der vil kunne tiltrække kapital og skabe både arbejdspladser
og indtægter til gavn for samfundet, samitidig med at den nuværende branche vil blive styrket,
også i yderområderne hvor det allerede nu kan være svært at få en taxi når man ønsker det.!
!
Forslaget vil med andre ord, styrke branchen, skabe nytænkning og konkurrence, sikre taxier i
tyndtbefolkede områder og spare både stat og kommuner penge på unødvendig administration.!