Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 131
Offentligt
Hvorfor behandles skatteyderne ikke ens?
Iflg. nettet er Post Danmark A/S et statsejet aktieselskab, som indgår i koncernen PostNord, der er
ejet af den svenske og den danske stat.
Dvs., at bl.a. alle vi danske skatteydere er med til at betale til monopolet Post Danmark.
Men hvorfor forskelsbehandles vi så og får ikke de samme ydelser fra Post Danmark?
I december 2014 - ligesom tidligere år - har nogle af skatteyderne i deres postkasser fået info-
folderen om Post Danmarks portoforhøjelser fra 01.01.2015, hvilket bekræftes af bl.a. vores venner
på Amager og i Helsingør.
Men vi beboere, som ikke ønsker vores postkasse fyldt hver week-end med et hav af reklamer fra
diverse supermarkeder m.v. - og som derfor har fået påklæbet på vores postkasse NEJ TAK TIL
REKLAMER - får ikke denne info-folder!
Hvorfor ikke?
Vort spørgsmål er:
Post Danmark har monopol, og vi er som skatteydere tvunget til at bruge Post Danmark, hvis vi vil
sende et brev med mindre, at vi kan bekoste ca. 80 kr. for udsendelse i bl.a. Københavnsområdet via
et kurer-firma.
Hvorfor får ALLE skatteydere så ikke ens info om portoforhøjelser fra Post Danmark?
NEJ TAK TIL REKLAMER - betyder "nej tak til reklamer",
men IKKE "Nej tak til at få en info, som kan gøre, at vi ikke efterfølgende sætter forkert porto på et
brev og efterfølgende får et STRAFGEBYR på 37.50 kr. fra Post Danmark".
I 2014 et strafgebyr, som ovenikøbet blev udstedt, selv om vi dokumenterede, at der det første
halvår af 2014 stod fejlagtig porto på postkasserne i Sundby og Amagerbro på Amager - jfr.
omtalen i Lokalavisen Amager den 26. august 2014 på side 11 under overskriften:
Post Danmark om forkert portooplysning på Amager: En åndsvag fejl.
udtrykt bl.a. ved Post Danmarks kommunikationschef Morten O. Nielsen, som udtaler sig i artiklen.
Artiklen var suppleret med dokumenterende fotos af postkasser med forkerte oplysninger om porto.
Når man googler "NEJ tak til reklamer" får man følgende info fra Post Danmark:
"Reklamer - Nej tak" er din mulighed for at undgå reklamer og gratis aviser i din brevkasse.
Jeg var til foretræde for nogle af medlemmerne af Folketingets Transportudvalg den 10. april 2014
om ovennævnte problemstilling og helt urimelige FORSKELSBEHANDLING af skatteyderne.
Forbrugerombudsmanden Henrik Øe udtaler i brev i maj 2014 bl.a.:
Hertil kommer, at det er afsenderens eget ansvar at frankere brevet korrekt, inden det lægges i
postkassen, og at det er almindeligt kendt, at post-taksterne ændres med jævne mellemrum.
Oplysning om de aktuelle post-takster må søges på Post Danmarks hjemmeside og på de enkelte
post-kontorer og udleveringssteder rundt om i landet. Post Danmark udsender også
pressemeddelelser om portoforhøjelser.