Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 130
Offentligt
Nej til Trafikstøj
Borgergruppe i
Køge Bugt
kommunerne: Hvidovre,
Brøndby, Vallensbæk,
Ishøj, Greve og Solrød
Folketingets Transportudvalg
www.trafikstoej.dk
Dato
25.januar 2015
Vedr.:
Statens indsats mod motorvejsstøj – Foretræde 29.01.2015
Køge Bugt motorvejen er i det væsentlige anlagt i en periode, hvor motorveje blev bygget uden
støjdæmpende foranstaltninger – med undtagelse af den netop moderniserede strækning mellem
Solrød og Greve. Men hvad værre er: Motorvejen er heller ikke forberedt for støjdæmpende foran-
staltninger.
Siden etableringen er Køge Bugt motorvejen blevet Danmarks største trafikåre med ca. 110.000
køretøjer pr. døgn, hvilket naturligvis har
øget trafikstøjens styrke og det areal, som støjen udbredes til.
I samme periode er den tilgængelige
viden om støjens sundhedsskadelige virkninger
forøget markant.
Det er således almindeligt anerkendt, at trafikstøjen slår flere mennesker ihjel end selve trafikken -
men det foregår langsomt og snigende. Mange får forringet tilværelsen som følge af kredsløbssyg-
domme, diabetes, hormonforstyrrelser, søvnbesvær, cancer etc. – og vores børn får hukommelses- og
indlæringsproblemer. Skadevirkningerne og den forringede livskvalitet er beskrevet af WHO, EU og
Miljøstyrelsen. Senest har EU’s miljøkontor udsendt sin første rapport om trafikstøj, kort før jul, hvor
disse skadevirkninger fremstilles alvorligere end før.
Trafikstøjens skadevirkninger rammer motorvejens naboer, hvad enten disse føler sig generet af
støjen eller ej, for kroppens sanseapparat registrerer støjen ubevidst. De hidtil gennemførte under-
søgelser (eksempelvis Vejdirektoratets) fokuserer på, om respondenten føler sig generet af støjen
eller ej. Det er et forfejlet sigte, for trafikstøjens skadevirkninger rammer også de mennesker, som
ikke føler sig generet af støjen, ja sågar også de få, der kan lide støjen!
Der er derfor god grund til at tage trafikstøjen mere alvorligt end hidtil og sætte ind med foranstalt-
ninger til at reducere de sundhedsskadelige virkninger. Men det har vist sig, at de af Folketinget
afsatte og i øvrigt opbrugte midler til reduktion af støjen fra motorvejene på 80 mio. kr. pr. år i de
seneste 5 år har været utilstrækkelige. Problemerne og behovene har været større end antaget.
Derfor håber vi, at der er forståelse for behovet for at skaffe midler til den fremtidige indsats, der
bør ske på baggrund af en
prioritering af,
hvor trafikstøjproblemerne er størst - sammenholdt med,
hvor samfundet får mest for pengene, når projekterne til reduktion af støjen, skal vurderes.
På den baggrund skal vi pege på de
6 Køge Bugt kommuner,
som på trods af kun ca. 3% af Danmarks
motorveje, har ca.
20.000 trafikstøjramte boliger,
svarende til ca. 16% af landets boliger, som
hovedsageligt er ramt af motorvejsstøj. De seks kommuner er ’støjramt’ således:
Hvidovre
26%
Brøndby
28%
Vallensbæk
36%
Ishøj
19%
Greve og Solrød
17%
Pct. støjramte boliger:
1