Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1408668_0001.png
KELLERMANN Consult
Invest - Trans-Consult - Research
DK - 3760 Gudhjem/Denmark
Tel: +(45) 4015 3205
Mail: [email protected]
Date:
Subject:
Fax/Mail:
28.02.2014
Model – Projekt Oplæg: -
MULTIFÆRGE - 2017®©
Forslag til TONNAGE & TRAFIK konstruktion
M/F BORNLINK (
Super-Speed
)
Ruter
Rønne – Ystad
Rønne - Hovedstadsområdet (Region)
Rønne – Sassnitz
(se note 1)
Levering – 2016 / 2017 (se note 2)
Efter udbud – se note 3)
Staten (RegionHovedstaden eller BRK) (se note 4)
Efter udbud. Drift & Vedligeholdelse.
Ca. 150-175 meter
25 – 27,5 m
6,5 – 7,0 m
Ca. 30- 33.000
4 * Wärtsilä 12V46C - Wärtsilä 9L46 eller nyere – State of the art -
For at kunne honorere nyeste regler
(Svovl (SOx) reduceres fra 1% ned til
0,1%)
pr.
01.01.2015
og ligeledes
CO2 - NOx reduktion
skal der
projekteres med LNG/LPG som brændstof.Plus Scrubbers.
Min. 30-33 kn.
Ca. 2.000 (gerne op til 2500)
1
Bygget i år
Værft
Ejer
Operatør
Længde
Bredde
Dybdegående
BRT
Maskineri
Fart
Antal pasagerer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408668_0002.png
KELLERMANN Consult
Invest - Trans-Consult - Research
DK - 3760 Gudhjem/Denmark
Tel: +(45) 4015 3205
Mail: [email protected]
Date:
Subject:
Fax/Mail:
Antal køjer
Antal biler - Dæk 2
Lanemeter – Dæk 1
ca. 50
(fortrinsvis til chauf. på selvkørende last – se note 5 & 6)
550 – 600 .Person/varevogne – frih. 2,2 m – se note 6.
1900-2000 Busser/lastvogne/trailere/camping vogn – 4,5 m frihøjde – se
note 6
Rønne
Danmark
Primo 2017
Medio 2017
OPTION
M/F Kongedybet
M/F Hammershus
M/F Rotna
Hjemstedshavn
Flag
Levering: - forslag
Super-Speed Færger
Noter:
No. 1
Rutenet: Primært:
Rønne – Ystad. Rønne – Hovedstadsområdet.
-
Sekundært: Rønne - Sassnitz
(rute udenfor den samfundsbegrundede trafik -
men til forhandling med højeste prioritet)
Det er en forudsætning for at kunne opnå synergieffekt og optimal drift, at der projekteres
med bygning af min. 2 færger, do brændstof. Ballastvand behandles efter de på bygge
tidspunktet gældende EU regler. g med mulighed –
OPTION
- for 1 tredje færge for at
opnå større fleksibilitet og sikkerhed i regularitet. Ligeledes af hensyn til sæson og ønsket
om lavere priser. Det skulle resultere i en forventet højere belægningsgrad.
Lev:
ultimo 2016
– primo 2017 – medio 2017 for derved at foretage en glidende udfasning
af „gamle“ færger og indfasning af nye.
Den 3 die færge er såldes ikke en betingelse,
men kunne sættes i OPTION i et nybygnings program.
Tegning af projekt
„BORNLINK“ MULTIFÆRGE
sættes i udbud/udvalg med forslag
til bygge værft samt anslået byggepris i henhold til leverings øsnker – se punkt 2.
Alternativ 1:
Tonnage ejes af STATEN i et STATS A/S eventuelt i samarbejde med
og finansiering ved lånoptagelse gennem DANMARKS SKIBSKREDITFOND A/S (DSF).
Alternativ 2:
Tonnagen ejes af et nyoprettet aktieselskab ”BORNLINK A/S,” hvor
Staten tegner sig for 50 %, Region Hovedstaden tegner sig for 25 % og BRK tegner sig for
25 % af den samlede aktiekapital. Finansiering ved lånoptagelse gennem DANMARKS
SKIBSKREDITFOND A/S (DSF)
2
No. 2
No. 3
.
No. 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408668_0003.png
KELLERMANN Consult
Invest - Trans-Consult - Research
DK - 3760 Gudhjem/Denmark
Tel: +(45) 4015 3205
Mail: [email protected]
Date:
No. 5
Subject:
Fax/Mail:
Hastigheden eller overfartstiden Rønne-Ystad må max være 100 minutter og til
Regions/Hovedstadsområdet på 3�½-4 timer eller mindre.
Hvis overfartstiden til Regions/Hovedstadsområde sættes til max 3�½- 4 timer er der ikke
noget behov for køjekapacitet udover til chauffører for selvkørende last køretøjer ved
natsejlads af hensyn til EU køre- og hviletidsbestemmelser og sat til max.
50 køjer..
I Cafeteria/restaurantsområder almindelige stole/bænke og i hvileområderne monteres
flystole med vippebeslag (hvile/sove facilitet).
De nævnte områder opdeles således, at de kan åbnes/lukkes sektionsvis efter behov f. eks.
Nat- henholdsvis Dagsejlads og efter sæson.
Dæk 1
– Gods (trailere-vogntog) samt busser/campingvogn – mobilehomes.
Evt med mulighed for hængedæk i sommersæson.
Dæk 2:
- forudsættes med fri til/fra kørsels ramper til kaj
Generelt:
Aptering iøvrigt skulle udføres minimalistisk, men efter moderne principper
med stor grad af automatbetjening dog med cafeteria med mulighed for betjening på normal
måde. Således at ombord service priserne kan holdes nede på et på rimeligt niveau. Lege-
og underholdningsfaciliteter for børn. Selve superfærge konstruktionen skal udformes efter
RO-RO princippet med bovport for & kørerampe agter for hurtig last- og losning for
således at opnå kortest mulige havneophold.
For at øge muligheden for at opnå hastighedskravene og ligeledes stabilitet til helårs
alt vejrssejlads tænkes skrogene bygges i STÅL efter seneste hydronautisk design for
høj fart og øvrige aptering udføres i ALUMINIUM.
Endvidere:
(nok så vigtigt) Ved udnyttelsen af optimalt skibs design etc. øges muligheden
ligeledes – med hensyn til overfartstider – at forbedre betjeningen af de 2 hovedruter
indenfor projektets forslåede antal færger.
Rationel drift
forudssættes af de
ENSARTEDE
færger, for i videst mulige omfang at opnå
størst mulig
rationaliseringsgevinst
bl.a. ved større synergieffekt, hvorved man undgår
genoptræning af sikkerhedsrutiner etc i tilfælde af besætnings rotation mellem færgerne.
Alle færger anvender samme reservedele og ens kajanlæg etc.
Kontrol:
I Kontraktperioden fra 2017 - anbefales det, at der oprettes et
kontroludvalg bestående af 3-5 hel/halvprofessionelle personer, med mulighed for at
evaluere i forretningsmæssig henseende om, der skal justeres med hensyn til drift
afhængig af, om der kunne forekomme et "trafikspring" som kunne udmønte forhold
til ændringer af kontrakten, ligeledes for at hindre uhensigtsmæssigheder.
Der er selvfølgelig ting, der er til forhandling, f eks:
1) Lidt større antal køjer.
3
No. 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408668_0004.png
KELLERMANN Consult
Invest - Trans-Consult - Research
DK - 3760 Gudhjem/Denmark
Tel: +(45) 4015 3205
Mail: [email protected]
Date:
Subject:
Fax/Mail:
2) Skal der projekteres med 2 faste dæk eller skal der være et stort dæk med mulighed for
sektionsvis hængedæk, således at man opnår den indikerede rullende kapacitet.
3) Skal der kontraheres 2 eller 3 færger, til dækning af den samfundsbegrundede trafik –
samt reserve færge.
4) En udliciteringsramme på min 7 - 10 år, med mulighed for evaluering undervejs.
KELLERMANN Consult
20140228 -
c.j. kellermann (
©cjk
& jhc
)
©
[email protected]
VIGTIGT:
RATIONEL DRIFT & LAVERE PRISER
GRØN & MILJØ rigtig transport.
Udgave revideret:
20140323
4