Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Fra:
Sendt:
13. oktober 2014 18:35
Til:
TRU | Transportudvalget
Emne:
Møde Bornholmsk FÆRGEFORLIG - Start. (TRU)
10/9/2014 (resend)
Attention:
TRAFIKUDVALGET
Dette til Trafikudvalgets medlemmer.
Følgebrev til
ideoplægget
og projekt
BORNLINK-MULTIFÆRGE
, som en videre anskueliggørelse i
det vedlagte projekt.
Vedlagt fremsendes ”BORNLINK-MULTIFÆRGE som et idéoplæg til det 3. Færgeforlig 2017, der sigter
mod en færge konstruktion, der skal betragtes med helt nye visionære briller med hensyn til optimalitet,
enkelthed og synergieffekter på alle fronter til gavn for Bornholm, bornholmerne og de bornholmske
virksomheder.”
Der skal sejles hurtigt – stabilt – rationelt HELE året på alle ruterne til YSTAD – KØGE - SASSNITZ med
færger i en komfort der kan retfærdiggøre billetpriserne, dog helst efter principperne med transport
omkostninger som værende ens over
VAND
som på
LAND.
Det er primært sigtet på de 2
samfundsbegrundede ruter fra Rønne til
Køge
&
Ystad.
Ligeledes generelt med hensyn til STABIL sejlads i
ALT slags vejr HELE året skal projektet også vægtes i lyset af fremtidige klimaforandringer og dets extreme
følger, som vi i disse år ser en begyndende udvikling i.
Dette skal ligeledes anskues udfra det forventede trafikspring ved en NY færgeflåde samt endvidere på
baggrund af FÆRGENS projekterede udvidelse i kiosksalg og dermed det forventede behov for et større
forretnings areal for at kunne servicere passagerne optimalt, samtidigt med at en fremtidig operatør opnår et
bedre indtjenings niveau såfremt og i forbindelse med at staten (tilskud) i samarbejde med operatøren
tillemper et billet/fragtsystem i hentold til RET (”Road Equivalent Tariff”) princippet.
OBS VIGTIGT:
For Ruten Rønne-Sassnitz skal der søges dispensation hos EU om evt. statsstøtte med begrundelse for støtte og
udvikling af svage udkantsområder.
En GRØN transport skal vise vejen til en GRØN ø i Østersøen med i udgangspunkt i LNG/LPG som
brændstof med tanke på de lovmæssige reduktioner i såvel CO2 som Nox. Motorerne skal arbejde efter
DUAL-FUEL
princippet med mulighed for Marine Diesel men primært med
LNG/LNP.
Den samfundsbegrundede transport - qua det ovennævnte - skal baseres på et RIMELIGT tilskuds niveau,
hvor staten helt eller delvis deltager, som garant for transportapparatet således at de øvrige funktioner
udliciteres blandt flest mulige budgivere i konkurrence på nærmere anførte vilkår.
Staten er allerede del-aktionær (50%) i selskabet DANSKE FÆRGER A/S så selv i den forbindelse må man
forvente at staten er interesseret i en for aktionærerne FAIR og fremtidssikker løsning.
Ligeledes kan det nævnes at prisen på olie har været faldende i den senere tid, dette er naturligvis ikke en
garanti for a dette er en vedvarende tendens, men kan bare håbe på at en fortsat teknologisk udvikling med
hensyn til bl a hybridmotorer og alternative brændstoffer.