Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Ringsted den 15. januar 2015
Til: Transportministeren og Folketingets Transportudvalg
Loven kræver ikke, at naturundersøgelser øst for Ringsted skal gå om.
Naturstyrelsen har oplyst, at en VVM-redegørelse med tilhørende undersøgelser og analyser ikke
automatisk falder for en forældelsesfrist på 3 år, som det ellers har været fremført.
Forud for beslutningen om anlæggelse af en bane fra København til Ringsted blev der i 2008 og 2009 fore-
taget meget omhyggelige naturundersøgelser i en bred korridor på begge sider af linjeføringen for den ny
bane.
Borgere i Ringsted og medlemmer af Transportudvalget har siden efteråret 2014 foreslået, at naturunder-
søgelserne genanvendes som en del af grundlaget for VVM-undersøgelserne af en østlig udfletning. Det vil
spare tid og penge. Det er utænkeligt, at en gentagelse af undersøgelserne vil føre til fund af bevaringsvær-
dig natur, især fordi der ved undersøgelserne i 2008-2009 ikke blev fundet det mindste tegn på bevarings-
værdig natur.
Naturstyrelsen har, den 18. december 2014, som det fremgår af TRU Alm. del Bilag 116, sendt en vejleden-
de udtalelse til Banedanmark om VVM-undersøgelserne af den niveaufri udfletning øst for Ringsted.
Naturstyrelsen oplyser, at projektet som sådan er VVM-pligtigt. Opførelsen af en niveaufri udfletning er et
mere omfattende indgreb end at anlægge en nye bane med to spor fra Kværkeby til Ringsted. Den niveaufri
udfletning vil blandt andet medføre ændringer i det visuelle indtryk af banen og støjudbredelse til omgivel-
serne. Det er derfor nødvendigt at undersøge konsekvensen ved ændringerne.
Spørgsmålet er imidlertid, om det er nødvendigt at foretage så omfattende undersøgelser, at det vil tage et
år før den reviderede VVM-redegørelse er færdig?
I den vejledende udtalelse skriver Naturstyrelsen, at de undersøgelser, som blev udført øst for Ringsted i
2008-2009, ikke automatisk er forældede efter tre år, men at de kan genanvendes efter en konkret vurde-
ring. Det er således ikke et lovkrav, at f.eks. naturundersøgelserne automatisk skal gå om efter 3 år, som
det ellers har været fremført.
Det er glædeligt, at transportministeren har meldt ud, at Banedanmark vil genanvende så meget af under-
søgelserne fra 2008-2009 som muligt. Uden at være bundet af et lovkrav er der nu en mulighed for at få af-
sluttet undersøgelserne hurtigt ved undlade en gentagelse af tidligere naturundersøgelser. Uden genbrug
af de tidligere undersøgelser kan en evt. udfletning i øst først bygges efter åbningen af den ny bane. Det er
en konsekvens, som bør give anledning til, at så mange af undersøgelserne som muligt nu genbruges.
DSB's passagerer, DSB, Banedanmark, transportministeren, Folketinget og Ringsteds borgere har en klar in-
teresse i, at der ikke senere spildes mindst 80 mio. kr. ved skrotning af jernbaneanlæg på den ny bane fra
København til Ringsted, og at jernbanetrafikken ikke generes unødvendigt af et byggeri af en udfletning i
øst efter 2018.
Jeg skal derfor tillade mig at foreslå transportministeren, at tidsplanen nu optimeres, herunder at byggepe-
rioden minimeres, så et evt. byggeri i øst er afsluttet ved åbningen af den nye bane.
Med venlig hilsen
Thomas Albøg Olsen
Eriksvej 83
4100 Ringsted