Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 125
Offentligt
Kære Anne Baastrup,
af hjertet tak for du tog dig tid til at svare.
Jeg er helt klar på, som du kan læse i min mail, at forliget er tænkt med virkning fra september 2017. Du
skal dog her være opmærksom på, at vor togforbindelse IC-Bornholm i forliget vil blive nedlagt allerede i
indeværende år. Det vil betyde, at vi allerede fra i år er tvunget til at rejse med svenske tog fra Ystad til
Malmø, hvor vi så skal skifte tog igen for at komme til København. Jeg ved ikke om du personligt har været
på Malmø Station, men med tanke på ældre mennesker her fra øen, hvoraf der er i forhold til resten af
Danmark er mange, vil det være en næsten uoverstigelig hindring for de kan benytte denne mulighed, når
de f.eks. skal til behandling på Rigshospitalet - Bornholm hører jo hospitalsmæssigt under Region
Hovedstaden. Mange nødvendige behandlinger kan for bornholmerne kun fås der.
Dybest set kan det jo heller passe at en dansker skal kontrahere udenlandske transporttilbud for at komme
fra én landsdel til en anden!
Og alt dette for at spare 31 mio. - og på trods af at I i januar 2014 vedtog en Togfond på 28.500 mio. for at
binde Danmark bedre sammen togmæssigt. I skærer her i 2015 vor eneste togforbindelse væk - er
Bornholm ikke mere en del af Danmark?
Du bruger ordene indkomne tilbud fra "rederierne"; jeg ved ikke hvor meget du har fulgt med siden
færgedriften hertil blev lagt om fra et statsdrevet rederi til et A/S ejet 50% af staten og 50% af Clipper
Group ( som forresten overfører deres overskud til skattely på Bahamas ), men siden daværende
trafikminister Flemming Hansen fra liste C fremtvang beslutningen om færgedriften skulle i udbud, og
nævnte selskab blev stiftet, har der trods prækvalifikation af andre rederier, hver gang kun været bud fra 1
rederi - nemlig statens & Clipper Groups rederi. Det nye forlig er skræddersyet til samme, og der vil som de
andre gange IKKE komme bud fra andre rederier denne gang heller.
Det skal så lige bemærkes, at Flemming Hansens begrundelse for at driften skulle i udbud den gang var at
det forlangte EU; ...det var kort sagt en direkte usandhed, for EU havde allerede da godkendt ruterne
Rønne-Kbh. OG Rønne-Ystad som sociale ruter, som der dermed ikke var krav om udbud for.
Men også den gang blev ting manipuleret igennem - i privatiseringens hellige navn!
Det nye trafikforlig indeholder ligeledes en katastrofal skrotning af vor driftssikre motorfærge M/F Povl
Anker, som kan sejle i al slags vejr - f.eks. havde Bornholm de facto passagermæssigt lagt stille de 2
forgange weekender, hvis vi ikke havde haft den. Hurtigfærgen Leonora Christina kan og må ikke sejle når
bølgehøjden nærmer sig 5 meter; og det sker ofte især i vinterhalvåret.
Povl Anker bliver derud over i turistsæsonen, når vejret oftest er magsvejr, brugt som færge på ruten
Rønne Sassnitz og fragter omkring 100.000 tyske turister til øen. Disse turister lægger en, jvf.
Forskningscentret i Nexø, en omsætning på ca. 421 mio., hvoraf de 84 mio. går tilbage til staten i form af
moms. Dertil kommer så diverse punktafgifter på f.eks. fødevarer, forbrugt energi etc. som også tilflyder
staten. Den mistede omsætning vil betyde 285 mistede årsværk, betyde en højere arbejdsløshed, som igen
vil betyde væsentlig stigende omkostninger for staten i form af arbejdsløshedsunderstøttelse eller
kontanthjælp - alt i alt en endog meget dårlig forretning for Danmark OG Bornholm!