Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
Vort forslag har en bedre økonomi en det Færgeforlig der
ligger!
Det nye Færgeforlig september 2017 opererer med kr. 2,8 mia. på en 10-årig
kontrakt = 280 mio. pr. år.
Vi er nogle der har sendt MULTIFÆRGE – BORNLINK projekt, hvor vi i mail til
Transportminister Magnus Heunicke bl.a. skriver, at vi mener de minimum 2
nye Multifærger (Alt på en Færge) – helst 3 – der kan bygges for ca. kr. 1 mia.
pr. stk. – det giver ca. kr. 3 – 3,5 mia., noget afhængig af apteringen.
Vi mener disse færger med stålskrog og aluminiumsaptering vil kunne holde
lige så længe som Povl Anker og Jens Kofod = ca. 35-40 år. Staten skal eje
tonnagen, som finansieres gennem Danmarks Skibskredit A/S eller/og Jean-
Claude Junckers nye tiltag via pensionskasser.
Vi mener også, at vi sagtens kan lave 15 - 20 årig kontrakt,
"Hvis man i kontrakten udformer en klausul på, at der oprettes kontroludvalg
på 3 – 5 helprofessionelle/halvprofessionelle skibs- og økonomieksperter med
passende mellemrum eller hvis en særlig situation kræver det, har mulighed
for at gå ind og evaluere i forretningsmæssig henseende om, der skal justeres
med hensyn til drift – f.eks. hvis der skulle forekomme et "trafikspring," som
kunne udmønte forhold til ændringer af kontrakten, ligeledes for at hindre
andre uhensigtsmæssigheder."
Hvis en 10-årig kontrakt kan trække kr. 2,8 mia. = kr. 280 mio. pr. år!
Så må vores da være billigere med 15 – 20 års kontrakt for ca. kr. 3 – 3,5
mia. =
3,5 mia. på 15-årig = kr. 234 mio. pr. år
3,5 mia. på 20-årig = kr. 175 mio. pr. år
med mulighed for diverse evalueringer i kontraktperioden. Så kunne der oven i
købet blive plads til noget billigere priser end de kr. 17 mio.
Vi har ikke haft mulighed for at få vores projekt gennemgået af et
internationalt anerkendt skibsbygningseksperter f. eks. Knud E.
Hansen – Dansk hovedkontor Lundegården, Claessensvej 1, 3000
Helsingør, så byggetiden og byggepriserne kan blive konfirmeret
Det skal lige fremhæves, at disse Multifærger, vi forslår, kan sejle i al slags
vejr på Østersøen, hvilket vore katamaraner og Hammerodde absolut IKKE
kan!
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486212_0002.png
Med hensyn til samfundsbaseret transport på Rønne – Sassnitz ruten, som er
vital for turismebranchen, kunne man måske få dispensation fra EU, da det jo
drejer sig om Bornholm som et udkantsområde i både dansk og EU forstand.
Eller at driftsrederiet lejer en af færgerne til denne rute.
Hastigheden eller overfartstiden Rønne-Ystad må max være 100 minutter og til
Regions/Hovedstadsområdet på 3�½-4 timer eller mindre.
Dæk 1 – Gods (trailere-vogntog) samt busser/campingvogn – mobile Homes.
Evt. med mulighed for hængedæk i sommersæson.
Dæk 2 - forudsættes med fri til/fra kørsels ramper til kaj.
Såfremt du ikke allerede har set projektet vil jeg tillade mig at give dig links til
det:
http://www.ft.dk/.../20141/almdel/tru/bilag/13/1408668.pdf
http://www.ft.dk/.../20141/almdel/tru/bilag/13/1408667.pdf