Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 120
Offentligt
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
1. Overordnet status
•
Drift
IC4 kørte i november med en rettidighed på 90,8% og en pålidelighed på
89,0%, hvilket er en forbedring i forhold til oktober måned.
Antallet af km mellem hændelser er med 15.626 km i november for IC4
forbedret markant i forhold til måneden før. Der arbejdes fortsat intenst med
at øge driftsstabiliteten. Fokusområder er især optimering af Power Pack,
generator, koblinger og klimaanlæg for at sikre optimale driftsforhold i de
kolde måneder.
Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift ligger med udgangen af
november på 77. Af disse mangler 8 at blive driftssimuleret, så antallet af
togsæt der indgår i puljen til passagerdrift er 69. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed for driften i november, ligger ligesom sidste
måned på 32 togsæt inkl. driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance til drift
var 38 IC4 togsæt i november.
IC2 kørte i november med en rettidighed på 90,0% og en pålidelighed på
90,1%. Der er nu 23 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift. 11 af disse
mangler at blive driftssimuleret, så antallet af togsæt der indgår i puljen til
passagerdrift er 12. Den aktuelle plan er anvendelse af 5 togsæt i drift inkl.
driftsreserve. 2 IC2 togsæt anvendes til TCMS ombygning og test.
•
Vedligehold:
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo november er der konstateret i alt
14 revnede udstødningsmanifolde på IC4/IC2 motoren. For at løse problemet
er DSB i dialog med motorproducenten. Test af den nye løsning forventes
gennemført i januar/februar 2015.
•
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
under udvikling af softwarepakker har DSB indstillet al drift med IC4 i
multipel konfiguration den 20. juni.
Der foreligger nu en testet revision af TCMS softwaren, som underbygger en
genindsætning i multipel drift med 2 koblede togsæt.
Kommunikationsproblematikken er løst og danner sammen med en forbedret
version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t samt øvrige
driftsforbedrende tiltag softwarepakke 3+. Assessment af pakken er
afsluttet. Det endelige skridt mod en typegodkendelse af multipel drift med
1