Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1485164_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
1. Overordnet status
Drift
IC4 kørte i november med en rettidighed på 90,8% og en pålidelighed på
89,0%, hvilket er en forbedring i forhold til oktober måned.
Antallet af km mellem hændelser er med 15.626 km i november for IC4
forbedret markant i forhold til måneden før. Der arbejdes fortsat intenst med
at øge driftsstabiliteten. Fokusområder er især optimering af Power Pack,
generator, koblinger og klimaanlæg for at sikre optimale driftsforhold i de
kolde måneder.
Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift ligger med udgangen af
november på 77. Af disse mangler 8 at blive driftssimuleret, så antallet af
togsæt der indgår i puljen til passagerdrift er 69. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed for driften i november, ligger ligesom sidste
måned på 32 togsæt inkl. driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance til drift
var 38 IC4 togsæt i november.
IC2 kørte i november med en rettidighed på 90,0% og en pålidelighed på
90,1%. Der er nu 23 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift. 11 af disse
mangler at blive driftssimuleret, så antallet af togsæt der indgår i puljen til
passagerdrift er 12. Den aktuelle plan er anvendelse af 5 togsæt i drift inkl.
driftsreserve. 2 IC2 togsæt anvendes til TCMS ombygning og test.
Vedligehold:
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo november er der konstateret i alt
14 revnede udstødningsmanifolde på IC4/IC2 motoren. For at løse problemet
er DSB i dialog med motorproducenten. Test af den nye løsning forventes
gennemført i januar/februar 2015.
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
under udvikling af softwarepakker har DSB indstillet al drift med IC4 i
multipel konfiguration den 20. juni.
Der foreligger nu en testet revision af TCMS softwaren, som underbygger en
genindsætning i multipel drift med 2 koblede togsæt.
Kommunikationsproblematikken er løst og danner sammen med en forbedret
version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t samt øvrige
driftsforbedrende tiltag softwarepakke 3+. Assessment af pakken er
afsluttet. Det endelige skridt mod en typegodkendelse af multipel drift med
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485164_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
3 togsæt, og dermed en genindsætning af multipel drift, er under afklaring
med Trafikstyrelsen.
Den planlagte audit af softwareopgraderingsprocessen på IC4 værkstedet for
pakke 2.1 er foretaget af 3. parts assessor og certifikater er modtaget.
Tilsvarende proces skal nu gentages for softwarepakken Multipel 4.
Diverse:
Den schweiziske konsulentfirma Prose’s undersøgelse af IC4/IC2 pågår, og
Prose har gennemført flere audits og interviews i organisationen vedrørende
forhold relateret til IC4. Det forventes, at Prose fremlægger deres rapport
primo december.
I november modtog DSB ibrugtagningstilladelse til softwarepakke 2.1 til
opdatering på i alt 77 togsæt. Alle 77 driftstog er opgraderet i nærværende
måned.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
14
3
4
11
---------------------
32
Nuværende plan
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
81,8%
88,8%
6.369
61.144
ÅTD
92,8%
90,9%
6.277
59.856
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
90,8%
89,0%
15.626
140.630
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485164_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
100%
99,9%
94,8%
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
1
-------------------
5
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
85,0%
95,0%
2.776
41.644
ÅTD
90,2%
73,6%
2.524
14.385
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
90,0%
90,1%
5.820
17.459
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
99,4%
ÅTD
61,8%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
99,7%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485164_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
MDBF-udviklingen for IC4 ligger med 15.626 km i november markant højere
end sidste måned efter de gennemførte opgraderinger. Der er fortsat stor
fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Opfølgning på revner i manifolden
Justering og indstilling af generatoren.
Risikovurdering af brandstofrøret ved motoren på lavtryksiden
Undersøgelse i forbindelse med krumtapakslens leje i motoren
Daglig opfølgning på fokusområder bremser, klimaanlæg, døre
og power pack.
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo oktober er 39 togsæt
modificerede og hermed fritaget.
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 30. november 2014. Det skal bemærkes, at der er
tale om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance
til drift i oktober var 38 IC4 togsæt og 8 IC2 togsæt.
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
IC2
82
23
5
0
Godkendt til
passager-
kørsel
77
23
Drifts-
simulering
1
TCMS
Efter-
syn
2
Inspek-
tioner
3
Reparationer/
Ombygninger
Til
rådighed
for driften
Køreplans-
behov
)
8
11
7
2
3
1
2
0
19
2
38
7
32
5
1
)
DSB sikrer at alle togsæt kører driftssimulering i enkel og multipel drift forud for indsættelsen i drift med
passagerer.
2
3
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485164_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Ifølge anbefaling fra Atkins er der
udviklet en forenklet
koblingsløsning med gummibælg
(gaitor).
Plan
I alt 20 driftstog forventes klargjort med
reviderede koblinger og ny gaitor til køreplanen
for 2015, der træder i kraft den 14. december.
Arbejdet forløber efter planen.
Fastkobling
Driftskobling
I forbindelse med ombygningen til
gummibælgløsningen foretages
der et udvidet serviceeftersyn på
koblingens øvrige bevægelige dele
i samarbejde med
koblingsleverandøren.
17 togsæt er ombygget med ny
gaitor og revideret kobling.
Reduktion af
stationstider
Optimering af dør-
/skydetrin
Løsning til en stabilisering af
trinkonstruktionen er fundet,
prototypen indbygget og test af
den forventede effekt pågår.
Den foretagne opgradering af dør-
og skydetrins softwaren, som er
implementeret i samtlige IC4
togsæt, har reduceret ventetiden
på døråbningen. Tidsmålinger af
passagerbetjening af døre pågår.
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
I alt 55 togsæt har fået foretaget
reduktion af støjniveau fra
udstødningen.
For yderligere at reducere støjbilledet i
passagerkabinen pågår der et arbejde med
afprøvning af en revideret lydpotte.
Der er planlagt test af
trinkonstruktionsløsningen i samarbejde med
koblingsprojektet, der ligeledes skal foretage
driftssimuleringer.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget
med AB i 2012. Der arbejdes med
nedenstående løsninger:
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485164_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
Projekter
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Handling
Myndighedsprocessen for pakke
2.1 er afsluttet.
Plan
Ibrugtagningstilladelse er modtaget til 77
togsæt og softwarepakke 2.1 er installeret på
hele flåden den 4. november. Dette har givet et
væsentligt bidrag til øgning af km mellem
hændelser i november.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Kræver ikke ekstern
myndighedsbehandling.
Er opgraderet på flåden simultant
med pakke 2.1.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Under design
Arbejdet med endelig kravspecifikation er ca.
95% gennemført. Møder med AnsaldoBreda om
endelig fiksering af krav pågår i starten af
december. Endelig accept af denne pakke
afventer afgørelse af IC4’s fremtid efter Prose-
rapporten.
Multipel 4
(ændret til pakke 3+)
Den planlagte softwarepakke
Multipel 4 er nu ændret til 3+ og
indeholder en rettelse af det
konstaterede
kommunikationsudfald mellem
togsæt i multipel oprangering,
magnetskinnebremse ned til 4
km/t samt øvrige
driftsforbedrende tiltag.
Hermed understøtter den
driftsbehovet med Multipel 2 drift
på Nordvestbanen i den nye
køreplan.
Softwaren er færdigudviklet og
færdigtestet. Endelig
dokumentation for pakken er
modtaget fra AnsaldoBreda og
DSB har godkendt indholdet.
Assessorbehandling er afsluttet.
Assessorrapport og dokumentationen for
verifikationskørslen ligger som grundlag for
Trafikstyrelsens endelige
myndighedsbehandling.
DSB har besluttet at søge om typegodkendelse
for denne pakke op til 3 sammenkoblede
togsæt.
Indledende afklaring desangående med
Trafikstyrelsen er påbegyndt.
IC2 porting (overførelse
af IC4 funktionaliteter til
IC2)
Under design
DSB forhandler med leverandøren om at få
indført aktiv magnetskinnebremse ned til 4
km/t i en mindre softwarepakke, forud for den
endelige pakke til overførsel af funktionaliteter.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485164_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
Projekter
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
Handling
IC4s bremseeffekt skal påvises
ved ekstrem lav adhæsion jf. et
nyere normsæt end det toget
oprindeligt er typegodkendt på
baggrund af.
Omfattende testprogram er
gennemført i samarbejde med
assessor (DB SystemTechnik).
Plan
Assessors rapport er modtaget og sendt til
Trafikstyrelsen. Sidste spørgsmål er under
afklaring og forventes sendt til Trafikstyrelsen
medio december med forventning om at
løvfaldsrestriktionerne fjernes.
Ny forbedret
bremsesoftware (Brake
Control Unit ”BCU”) for
udligning af bremsekraft
på alle aksler.
Den nye BCU software er udviklet
og de afsluttende tests er
gennemført.
BCU softwareopdateringen er
blevet udvidet til også at omfatte
multipel kørsel problematikken og
dermed er der større krav til
dokumentationen i
godkendelsesprocessen.
Endelig dokumentation for BCU softwaren
afventes. Efter modtagelse vil denne indgå i
myndighedsbehandlingen. DSB forventer at
indsende sagen til Trafikstyrelsen for endelig
godkendelse medio januar 2014.
Ny dæmper på
akselkasserne under test
og endelig godkendelse.
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
Der arbejdes med en ny forbedret
dæmper som ikke overbelaster
akselkassen.
IC2 har kun fået en mindre
vinterpakke monteret (pakke A).
Der er foretaget en evaluering af
de ændringer, der er monteret på
IC4, og indholdet af Pakke B er
besluttet.
Indbygning af pakke B på IC2
flåden er påbegyndt. 8 togsæt er
ombygget.
Dæmpere udskiftes løbende med den nye
forbedrede type, når sikkerhedsgodkendelse
foreligger.
10 togsæt er planlagt ombygget inden
årsskiftet 2014/15.
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Prototype af den nye radio er
indbygget. DSB har overdraget
teknisk dokumentation til
leverandøren.
Installationen på IC4 er planlagt påbegyndt i 2.
kvartal 2015.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485164_0008.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. november 2014
Rapportperiode: November 2014
6. Diverse
Situationen omkring IC4 aksellejeskåle er fortsat stabil og der er ikke observeret nye
beskadigede aksellejeskåle.
Leverance af ny primær støddæmper forventes at ske fra primo december 2014 og
indbygning foretages når godkendelse af sikkerhedsprocessen foreligger.
Desuden undersøges der en mulig anvendelse af forbedret hjulmateriale til IC4,
hvis godkendelsesproces forventes gennemført i løbet af 1. kvartal 2015.
Med ibrugtagningstilladelse til softwarepakke 2.1 og pakke 2.2a har DSB opgraderet
den nye software på 77 togsæt primo november 2014. Når typegodkendelse af
softwarepakke Mulitpel 4 (3+) er modtaget, planlægger DSB at søge om en
ibrugtagningstilladelse af kørsel med 3 sammenkoblede togsæt. DSB vil dog først
genoptage driften med 2 koblede togsæt og, når grundlaget for kobling af 3 togsæt
er tilstede, udvide driften til 3 koblede togsæt.
8