Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1484915_0001.png
Transportminister Magnus Heunicke
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K.
Holte, den 11. januar 2015.
Færgebetjening af Bornholm – forestående udbud
Samfundsbehov - Bortfald af reservefærge
Jeg retter henvendelse til Dem, da den politiske aftale, som er indgået den 11. december 2014
(herefter benævnt aftalen) om den fremtidige besejling af Bornholm, efter min opfattelse ikke er i
overensstemmelse med og tager højde for afgørende faktiske forhold, som er indeholdt i Trans-
portministeriets rapport ”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm” fra juni 2014
(herefter benævnt rapporten).
Af rapporten om rammerne for færgebetjeningen fremgår det
således, at:
1) sejladsen skal opfylde et samfundsbegrundet behov, s. 64,
2) en superfærge vil kunne klare stort set al slags vejr (bølgehøjder, blæst og is), s. 56,
3) de nuværende katamaraners driftsstabilitet vil være ringere end deplacementsfærgers, pri-
mært på grund af deres begrænsninger ved sejlads i is og store bølgehøjder, s. 56 og 57,
4) aflysninger og forsinkelser har betydelige konsekvenser for øens primære infrastruktur, s. 64,
5) det er vigtigt, at det er muligt at bo på Bornholm og kunne arbejde i København, s.61,
6) der er behov for reservetonnage ved nedbrud. Den nuværende færgesammensætning bevirker,
at der – på grund af kravet i den aktuelle kontrakt om anvendelse af katamaraner – også er et
krav til operatøren om, at der med kort varsel kan indsættes en reservefærge (s. 55), og det på-
peges, at passagerer ikke kan sikres transport, hvis reservefærgen udgår af udbudsbetingelser-
ne, s. 55.
Forliget om den fremtidige færgebetjening medfører
øjensynligt, at reservefærgen skal udgå. I
aftalen er der imidlertid ingen anvisninger på, hvad der i så fald skal ske for at sikre, at punkt 1, jf.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484915_0002.png
punkt 6, fremover skal kunne opfyldes. Uden reservetonnage vil der være dage/perioder, hvor
Bornholm vil være helt/delvist afskåret fra den øvrige del af landet, når sejladsen indstilles. Det
gælder, når hurtigfærgerne har havari, tekniske nedbrud, og når de ikke er stand til at sejle som
følge af blæst og bølgehøjde, is mv.
Da der er tale om samfundsbegrundet færgebetjening, er en tonnage bestående af to ustabile
katamaraner på Ystad-ruten (hvoraf den ene ligger stille størstedelen af året, kun kan sejle i op til
maks. 3 m. høje bølger og vindstyrker på 15 m/s og i øvrigt er forholdsvist nedslidt) helt utilstræk-
kelig til opfyldelse af rapportens forudsætninger for færgebetjeningen.
De seneste mange aflysninger af sejlads med katamaran og indsættelse af reservefærgen i de før-
ste dage af 2015, igen d. 9. januar 2015 samt i to perioder i december 2014 viser med stor tydelig-
hed, at problemet ikke er af teoretisk karakter – men derimod ubetinget skal løses inden, at ud-
buddet sættes i værk – alt andet er aldeles uforsvarligt og ødelæggende for det bornholmske sam-
funds fortsatte eksistens.
Som ansvarlig for det kommende udbud opfordres De derfor hermed til i samarbejde med Trans-
portudvalget/ministeriet samt Udvalget for Landdistrikter og Øer at finde frem til en konkret løs-
ningsmodel, som garanterer, at det – bortset fra i helt ekstreme vejrsituationer – altid vil være
muligt at komme til og fra denne del af Region Hovedstaden.
Udbudsbetingelserne bør således kræve af den vindende operatør, at denne bindes til at byde ind
med en tonnage, der modsvarer transportbehovet – også når vejret gør katamaranerne uanvende-
lige.
Krav om reservetonnage med konventionel færge/daglig afgang med superfærge
Det er tankevækkende, at det mest stabile af de nuværende fire skibe er Povl Anker (den konven-
tionelle reservefærge), som samtidig er det ældste. Mens katamaranerne allerede er særdeles
ubehagelige at befinde sig på i hård vind (11-14 m/s), ligger Povl Anker godt i vandet ved langt
større vindstyrker.
Såfremt katamaranen, Leonora Christina, sejler ved den maksimale vindstyrke, den er godkendt til
(stiv kuling svarende til 14-18 m/s), er det en prøvelse for passagerne, ikke mindst fordi der ingen
kahytter er ombord og dermed ingen mulighed for at ligge ned og derved for at afhjælpe søsyge
og tilskadekomst som følge af skibets voldsomme bevægelser. Rederiet beslutter i forlængelse
heraf ofte, at levende dyr ikke må medtages på disse ture.
Det er således af stor betydning for regulariteten og komforten, at det skrives ind i udbudsmate-
rialet, at det er en forudsætning, at ét eller flere skibe af Povl Ankers type eller tilsvarende stabile
superfærger fremadrettet skal indgå i driften. Også i forhold til Bornholms status som yderområde
vil dette være en måde at styrke tilflytningen på, og det bør således ses som et vigtigt redskab i
forhold til at vende samfundsafvikling til -udvikling, vækst og værdiskabelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484915_0003.png
Det er helt unødvendigt, at bornholmere og andre rejsende med det nye færgeforlig stilles værre
end hidtil, hvis reservetonnagen udgår. Den teknologiske udvikling burde selvsagt betyde, at det
må være muligt, at få tonnage med egenskaber, der som minimum svarer til Povl Ankers, således
at blæst og bølger ikke behøver at være en barriere for komfort og regularitet.
Der er stor bekymring i det bornholmske samfund for yderligere tilbagegang, hvis Povl Anker (eller
en tilsvarende færge med samme egenskaber) ikke længere indgår i tonnagen. Det bornholmske
samfund er dybt afhængigt af at være sikret en forbindelse til den øvrige del af landet, særligt ho-
vedstaden.
Et konkret krav i udbudsmaterialet om anvendelse af nye superfærger kan endvidere vise sig at
være en mere bæredygtig løsning – også i økonomisk forstand – end at fortsætte med katama-
ranmodellen på Ystad-ruten og en godsfærge som Hammerodde (der ligesom katamaranerne tit
har problemer med at sejle i blæst) på Sjællandsruten.
Løsningsmodellen
Det umiddelbare forslag vil således være, at udbudsbetingelserne/-specifikationerne kommer til at
omfatte indsættelse af mindst én færge, som uanset vejrliget – dvs. i vindstyrker op til min. 23 m/s
og bølgehøjder på min. 4-6 m. – skal kunne betjene alle ruter.
En superfærge (en færgetype, som pt. indsættes mange steder i Østersøen og på ruter fra Jylland
til Norge) skal følgelig (jf. rapportens s. 13 & 14) kunne befordre tilstrækkeligt gods (1500 dækme-
ter), alternativt have plads til 350 personbiler. Hertil kommer aptering til 1500 passagerer, heraf
ca. 300 i køjer. Den vil kunne sejle fra Rønne til Ystad på ca. 100 min., mens Leonora Christina ty-
pisk anvender 85 min.
To superfærger vil afstedkomme en væsentlig højere regularitet og komfort (mindre risiko for sø-
syge) end de nuværende katamaraners. Endvidere rummer anvendelse af to identiske superfærger
mulighed for indbyrdes alternering mellem ruterne til Sverige og Sjælland ved evt. havari, værfts-
ophold mv.. Endelig vil dette scenario kunne opfylde kapacitetskravet i spidsbelastningsperioder
og åbne for, at den vindende operatør vil være i stand til at udbyde en rute til Tyskland til gavn for
det bornholmske turisterhverv.
Hermed er der ikke længere noget behov for at disponere over katamaraner, ligesom ro/pax-
færgen, Hammerodde, bliver overflødig.
Det driftsmæssige rationale ved to identiske superfærger omfatter bl.a.:
-
at indbyrdes substitution mellem de to færger og disses besætninger kan ske uden videre
på alle ruter,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484915_0004.png
-
at der alene er behov for én type færgeleje i de berørte havne, og dermed ikke vil opstå
problemer med, at der ikke er et passende ledigt færgeleje i modtagerhavnen ved behov
for substitution af skibene i forbindelse med nedbrud, havari mv.,
at de kan sejle på miljøvenligt brændstof (LNG) og dermed leve op til fremtidige miljøkrav,
at der er lavere driftsomkostninger knyttet til samlet indkøb af brændstof mv.
at behovet for lagerføring af mange forskellige typer reservedele reduceres markant,
at udgifter til uddannelse af besætning vil reduceres.
-
-
-
-
Hertil kommer, at kontraheringsomkostningerne må forventes reduceret ved samtidigt køb.
Endvidere vil brugen af superfærger medføre ekstra fordele, idet de vil kunne indsættes på aften-
/natture til/fra Sjælland. Ved ikke at specificere en destination for Sjællandsruten, vil den kom-
mende operatør frit kunne vælge mellem Køge eller en anden havn eksempelvis Københavns Fri-
havn, hvorved rapportens påpegning, jf. punkt 5 ovenfor, som en væsentlig sidegevinst kunne bli-
ve opfyldt, ligesom passagerunderlaget kunne øges markant. Endelig ville dette eliminere de man-
geartede problemer, som rejser over Sverige medfører for mange rejsende mellem København og
Bornholm – herunder transithindringer, snefygning på det sydsvenske vejnet og lukninger af Øre-
sundsbroen.
Konklusion
Enten må en reservetonnage på Ystad-ruten – svarende til den eksisterende – beholdes, eller to
nye superfærger må anskaffes, såfremt de forhold, der i rapporten fremhæves som essentielle for
Bornholms eksistens, skal varetages forsvarligt. Der bør i den forbindelse henses til, at der er tale
om en bindende kontrakt, som gælder frem til 2027. Såfremt udbuddet ikke sikrer det bornholm-
ske samfunds transportinteresser med konkret angivelse af skibstyper, sejldygtighed, passager-
komfort mv., vil Bornholm blive afsondret, opleve yderligere fraflytning og dermed fremadrettet
kræve store tilskud/støttebeløb til vedligehold af infrastruktur, håndtering af den store gruppe
ældre samt erhvervslivets/landbrugets overlevelse.
To superfærger er ud fra alle synspunkter den mest rationelle og effektive løsning på Bornholms
transportudfordringer.
På dette grundlag ønsker jeg svar på, hvorledes De vil sikre en udbudsramme, som binder en
kommende operatør til at anskaffe en tonnage, som garanterer en driftssikker og komfortabel
overfart til og fra Bornholm i de næste mange år og som kan motivere børnefamilier, iværksættere
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484915_0005.png
m.fl. til at bosætte sig i Bornholms Regionskommune samt kan tiltrække flere turister og dermed
medvirke til fremgang i det bornholmske samfund.
Med venlig hilsen
Karsten W. Kjølby
Cand.polit.
Vejlemosevej 4A, 2840 Holte/ Klippegade 1, 3740 Svaneke
Tlf. 45 42 56 10
E-mail: [email protected]
c.c. Transportudvalget
c.c. Formanden for Transportudvalget, Rasmus Horn Langhoff
c.c. Udvalget for Landdistrikter og Øer
c.c. Formanden for Udvalget for Landdistrikter og Øer, Hans Christian Schmidt
5