Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
MINISTEREN
Bjørn Carlsen
Bornholms Passagerforening
Dato
J. nr.
9. januar 2015
2014-2888
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Bjørn Carlsen
Tak for din mail af 24. juni 2014 bilagt brev om flytransport til Bornholm. Jeg
skal beklage den meget sene besvarelse af din henvendelse.
Bornholm har som den største ø uden broforbindelse en unik geografisk belig-
genhed i forhold til resten af landet. Det er også derfor vi yder en betydelig
økonomisk støtte til såvel færgebetjeningen som luftfartsbetjeningen af Born-
holm.
Til færgebetjeningen ydes et årligt driftstilskud på ca. 208 mio. kr. (2014-
priser). For luftfartsbetjeningen vedkommende yder stater et årligt driftstilskud
på ca. 25 mio. kr. (2014-priser) til Bornholms Lufthavn, da lufthavnen er en
statslufthavn der drives som en public service forpligtelse. Tilskuddet ydes for
at sikre lufthavnens drift og indebærer, at der ikke opkræves passagerafgifter
for nogen af de flyselskaber, der beflyver Bornholms lufthavn, som det er til-
fældet i andre regionale lufthavne i Danmark. Dette er allerede et væsentligt
incitament til at beflyve Bornholms Lufthavn. Staten yder derimod ikke direkte
tilskud til de enkelte ruter, da lufthavnen beflyves kommercielt – i dag af Da-
nish Air Transport (DAT).
Jeg har stor forståelse for de problemer, du rejser, i forbindelse med flybetje-
ningen af Bornholm, og er således også opmærksom på, at denne er af vital
betydning for både erhvervslivet og pendlere mellem København og Bornholm.
Imidlertid må jeg også sige, at såfremt der opstår en faglig konflikt mellem DAT
og fagbevægelsen i form af en blokade, kan jeg ikke blande mig heri, idet det er
en integreret del af det danske fagretlige system. Heldigvis er det endnu ikke
blevet en realitet, hvilket jeg heller ikke håber, det gør.
Vedrørende dine generelle betragtninger om flybetjeningen af Bornholm har
det indtil videre vist sig, at når et luftfartsselskab ophører på ruten træder et
andet hurtigt til. Det viste sig i forbindelse med Cimber Sterlings konkurs i
2011, hvor DAT endog meget hurtigt herefter påbegyndte flyvning på ruten.
Det bedste er naturligvis, at virksomhederne og markedet selv løser proble-
merne, som det skete i 2011.