Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 115
Offentligt
1484428_0001.png
Idéfasehøring
- Debatoplæg
Niveaufri udfletning Ringsted Øst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0002.png
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0003.png
Forord
Med Trafikaftalen af 24. juni mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti blev der
afsat 15 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af en
Niveaufri udfletning Ringsted
øst
på samme niveau, som den vestlige løsning er undersøgt.
Banedanmark udfører undersøgelser, der fuldt ud tilgodeser de EU-retlige
regler, der gælder for vurdering af projekters indvirkninger på miljøet (VVM).
Herefter omtalt som VVM (Vurdering af Virkninger på Miljøet).
En gennemførelse af en VVM for en østlig løsning medfører at de to projekter
bliver direkte sammenlignelige, så der politisk kan træffes beslutning på det
bedst mulige grundlag.
En niveaufri udfletning og tilhørende hastighedsopgradering gennem Ringsted
Station styrker jernbanen og gør det muligt at hæve hastigheden, til 200
km/t, for gennemkørende tog mellem
Den nye bane København - Ringsted
og
Storebælt. Dette medvirker til at realisere den første etape af
Timemodellen
mellem København og Odense hvor køretiden reduceres til under 1 time.
Projektet gennemløber en VVM proces med to offentlige høringer.
Den første offentlige høring er en idéfase, der igangsættes med
offentliggørelsen af projektets overordnede indhold i dette debatoplæg.
Idéfasehøringen afholdes for at indhente forslag om de forhold, der skal tages
hensyn til i de videre undersøgelser. Den anden offentlige høring forventes
igangsat i efteråret 2015.
Med dette debatoplæg informerer Banedanmark om projektets baggrund og
muligheder.
Alle henvendelser og idéer vil blive vurderet og indgå i det videre arbejde, i
det omfang de inden for de økonomiske, tekniske og miljømæssige rammer
kan forbedre projektet.
Høringsperioden starter den 8. januar 2015 og slutter den 19. februar 2015.
God debat!
Martin Munk Hansen
Områdechef, Anlægsudvikling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0004.png
Idéfasehøring
Indhold
Forord
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
Baggrund
Anlægsbeskrivelse
Den østlige udfletning
0-alternativet
Miljømæssige konsekvenser
Miljøundersøgelser
Det videre forløb
Deltag i debatten
Side
3
 
5
 
5
 
6
 
6
 
9
 
10
 
10
 
11
 
12
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0005.png
Hastighedsopgradering gennem
Ringsted
Baggrund
Med anlægsloven fra maj 2010 for
Den ny bane København - Ringsted
blev
der vedtaget en løsning, kaldet
Easy Ringsted,
hvor den nye bane blev
tilsluttet det eksisterende spornet – uden broer og hastighedsopgraderinger.
Dette ville muliggøre den trafikale ambition om at køre med op til 11
persontog og 2 godstog pr. retning og time.
Siden vedtagelsen af anlægsloven for
Den nye bane København - Ringsted
i
maj 2010 er den kapacitetsmæssige ambition for fremtidens jernbanetrafik
øget. Desuden er der blevet besluttet en realisering af
Timemodellen,
der skal
nedsætte rejsetiden mellem de store byer til 1 time.
Easy Ringsted
vil derfor ikke længere være en tilstrækkelig løsning til at løse
de kapacitets- og rejsetidsmæssige udfordringer.
I marts 2013 blev det derfor politisk besluttet at gennemføre en mere
ambitiøs løsning for tilslutningen af
Den nye bane København – Ringsted
til
Ringsted station.
Denne løsning blev VVM undersøgt i 2014 under navnet
Hastighedsopgradering gennem Ringsted.
Udfletningen omhandlede en
jernbanebro, som skulle bygges umiddelbart vest for stationen, og en
hastighedsopgradering gennem Ringsted
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
gennemløb som alle andre VVM-
undersøgelser to høringer. Den anden offentlige høring byggede på en
miljøredegørelse som Banedanmark havde udarbejdet.
I høringen modtog Banedanmark et alternativt projektforslag med en østlig
niveaufri udfletning samt en hastighedsopgradering gennem Ringsted Station.
Forslaget blev støttet af mange Ringstedborgere og medio 2014 blev det
politisk besluttet at gennemføre en VVM-analyse af den østlige løsning.
VVM-analysen gennemføres i 2015.
Denne Idefasehøring er den første af to høringer om projektet.
Idéfasehøring
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0006.png
Anlægsbeskrivelse
Baggrunden for at bygge en ny udfletning ved Ringsted er, at
Timemodellen
i
kombination med trafikken til Femern, skal kunne gennemføres.
Timemodellen
skal sørge for at rejsetiden mellem København-Odense,
Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg kun bliver en time. For at denne kan
gennemføres skal det nuværende net optimeres og der skal spares minutter
og sekunder langs hele ruten.
Udfletningen ved Ringsted, med tilhørende hastighedsopgradering gennem
Ringsted, vil bidrage til at reducere rejsetiden mellem København og Odense.
Fra København vil togene køre med 250 km/t ad
Den nye bane København-
Ringsted.
Efter Østre Ringvej vil de nuværende 120 km/t igennem Ringsted
skulle hæves fra 180 til 200 km/t for gennemkørende tog til og med Sorøvej.
Figur der viser de forskellige hastigheder gennem Ringsted.
Det vurderes at den tidsbesparelse, der skabes af udfletningen ved Ringsted
ellers ville kræve opgraderinger af omtrent 30 km fri strækning mellem
Ringsted og Odense for at hente den samme tidsbesparelse som ved
Ringsted.
Den østlige udfletning
Dette projekt skal undersøge hvordan en østlig udfletning kan gennemføres så
de to spor fra Femern, de to spor fra Fyn/Jylland, de to spor fra Roskilde og
det to spor fra København kan flettes sammen og stadig opnå de høje
hastigheder som beskrevet ovenfor.
Der tages udgangspunkt i det projektforslag som Transportudvalget fik
præsenteret i forbindelse med behandlingen af L154.
Idéfasehøring
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0007.png
Projektforslaget beskriver hvordan en udfletning kan gennemføres øst for
Ringsted og hvilke arbejder der skal gennemføres på Ringsted stationsområde
for at opnå 200 km/t gennem stationen.
Hastigheden der skal opnås i både den vestlige og den østlige løsning.
Eftersom projektet også omfatter en hastighedsopgradering gennem Ringsted
omfatter projektet mere end en placering af en jernbanebro øst for byen.
En østlig udfletning vil også betyde en del større arbejder, samt eventuelle
ekspropriationer i Ringsted by. Dette skyldes at hastigheden skal sættes op
fra 120 km/t til 200 km/t for gennemkørende tog mellem
Den ny bane
København-Ringsted
og Fyn/Jylland. Perronerne skal derfor udvides, sporene
skal lægges anderledes og banedæmningerne skal muligvis forstærkes eller
udvides.
Sporene set fra Ringsted station
Idéfasehøring
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0008.png
Arbejdsområde for vestlig løsning markeret med rød
Arbejdsområde for hastighedsopgradering gennem Ringsted er markeret med blå. Mellem de to
røde streger kan selve det ca. 3,5 km lange udfletningsanlæg placeres. To mulige placeringer er
markeret med gul og lilla.
I udgangspunktet kræver den østlige løsning derfor, at der arbejdes over en
større strækning end med en vestlig løsning. De ovenstående kort viser det
område der skal arbejdes indenfor i hhv. en vestlig løsning (øverst markeret
med rød) og en østlig løsning (nederst med blå og gul/lilla). Det ca. 3,5
kilometer lange udfletningsanlæg kan placeres mellem Køgevej og Østre
Ringvej som er markeret med de røde streger. Selve udfletningsanlægget kan
placeres to steder som vist med hhv. gul og lilla.
Den østlige løsning bliver nu VVM undersøgt og belyst så politikerne kan
træffe en beslutning om hvilken løsning der skal gennemføres.
Alle de delelementer, der er undersøgt i den vestlige løsning undersøges også
i den østlige løsning. Alle priser bliver opgjort på samme måde, og der
Idéfasehøring
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemføres en ekstern kvalitetssikring overslagene for både vestlig og østlig
løsning.
0-alternativet
0-alternativet er en beskrivelse af hvad der gennemføres hvis hverken den
vestlige eller østlige løsning gennemføres.
0-alternativet betyder at udfletningen fra
Den ny bane København-Ringsted
gennemføres så togene skal flette ud med almindelige sporskifter i samme
niveau. Samtidig betyder det at der vil fortsat vil blive kørt med 120 km/t
igennem Ringsted Station.
I forbindelse med projekteringen undersøges muligheden for en optimeret
udformning af Ringsted station.
Idéfasehøring
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0010.png
Miljømæssige konsekvenser
Miljøundersøgelser
Det vurderes, at
Niveaufri udfletning Ringsted Øst
er VVM-pligtigt. Det
betyder, at der skal udarbejdes en VVM-redegørelse (Vurdering af Virkninger
for Miljøet), og at offentligheden bliver inddraget i beslutningsprocessen.
Som en del af projektet skal der gennemføres undersøgelser af påvirkninger
af omgivelserne. Miljøundersøgelserne indgår i den videre VVM-proces og
offentliggøres forud for den anden høringsfase i en miljøredegørelse.
I VVM-processen undersøges følgende:
• Støj og vibrationer
• Grundvand og drikkevand
• Emissioner
• Jord, jordforurening, affald og ressourcer
• Natur og overfladevand
• Landskab og arkitektur
• Planforhold, kultur og rekreative interesser
• Klimatilpasning
• Trafikale forhold
• Arealbehov og el-driftsservitut
Miljømæssige forhold bliver vurderet både for den periode, hvor
anlægsarbejdet står på og for den efterfølgende driftsfase.
VVM-undersøgelserne tager udgangspunkt i de tidligere undersøgelser der er
lavet i forbindelse med hhv.
Den ny bane København-Ringsted
og
Hastighedsopgradering gennem Ringsted
(vestlig udfletning). I det omfang de
tidligere analysers data kan anvendes vil de blive anvendt.
Naturundersøgelserne for den østlige løsning løber i 2015.
Miljøredegørelsen skal give en samlet beskrivelse af projektet og dets
miljøkonsekvenser, som kan danne baggrund for såvel en offentlig debat, som
den endelige beslutning om projektets gennemførelse.
Idéfasehøring
Miljømæssige konsekvenser
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det videre forløb
Banedanmark udarbejder et beslutningsgrundlag til politisk behandling og har
derfor igangsat en VVM proces, hvor denne idéfasehøring er første skridt.
Idéfasehøringen vil indgå som en del af grundlaget for den politiske
beslutning om
Niveaufri udfletning Ringsted Øst.
Idéfasen er den første af to offentlige høringer om
Niveaufri udfletning
Ringsted Øst.
Alle borgere, interesseorganisationer, virksomheder,
myndigheder m.fl. kan fremkomme med kommentarer og ideer til, hvad der
bør belyses, således at flest mulige hensyn kan indgå i den videre
planlægning.
I Idéfasen bliver alle henvendelser om projektet registreret. Henvendelserne
bliver bearbejdet og vurderet, og de vil indgå i det videre arbejde i det
omfang de kan forbedre projektet inden for de økonomiske, tekniske og
miljømæssige rammer. Banedanmark vil efter idéfasen udarbejde et
høringsnotat, der dokumenterer forløbet af idéfasen. Notatet offentliggøres på
Banedanmarks hjemmeside, hvor der også vil være adgang til at læse
henvendelserne i deres fulde omfang.
Frem til den anden offentlige høring vil Banedanmark foretage en indledende
projektering og i den forbindelse udarbejde en miljøredegørelse, der beskriver
anlæggets påvirkning af omgivelserne.
Den anden offentlige høring forventes at have en varighed på 6 uger, hvor
der igen er mulighed for at komme med kommentarer til projektet.
Høringsperioden igangsættes med udsendelse af en miljøredegørelse for
projektet i en høringsudgave. I løbet af perioden vil der blive afholdt et
borgermøde. Høringsperioden forventes at ligge i efteråret 2015, og
borgermødet vil blive annonceret i de lokale medier.
Efter den offentlige høring udarbejder Banedanmark et høringsnotat med
dokumentation af det gennemførte høringsforløb. Banedanmark anvender de
indkomne kommentarer i det videre arbejde. Banedanmark udarbejder
herefter et beslutningsgrundlag til politisk behandling. Beslutningsgrundlaget
for denne østlige løsning vil sammen med beslutningsgrundlaget for den
vestlige løsning danne grundlag for en politisk beslutning.
Efter en politisk beslutning vil der blive udarbejdet et lovforslag.
Efter eventuel vedtagelse i Folketinget, vil projektet blive detailprojekteret og
udført.
Idéfasehøring
Det videre forløb
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484428_0012.png
Deltag i debatten
For at sikre, at alle relevante forhold i projektet belyses, opfordrer
Banedanmark interesserede til at indsende ideer og forslag til det videre
arbejde med
Niveaufri udfletning Ringsted øst.
Alle personer, organisationer, myndigheder mv. kan henvende sig til
Banedanmark med indsigelser, ideer, spørgsmål og kommentarer. Alle
skriftlige henvendelser skal fremsendes, så de er modtaget af Banedanmark
senest den 19. februar.
Henvendelse kan ske til:
Banedanmark
Niveaufri udfletning Ringsted øst
Amerika Plads 15
2100 København Ø
E-mail:
udfletningringstedø[email protected]
Efter høringsperioden behandles alle høringssvar, og de indgår i et kommende
høringsnotat, som forventes offentliggjort i løbet af foråret 2015.
Læs mere om projektet på Banedanmarks hjemmeside:
www.banedanmark.dk/udfletningringstedøst
Idéfasehøring
Deltag i debatten
12