Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Fartskriver
Midtager 26
2605 Brøndby.
Tjærby d. 07.januar 2015.
VDO Digital fartskriver:
Den 8 august 2014 fik jeg ny lastvogn, med en Stoneridge SE 5000 fartskriver.
Kort tid efter ibrugtagningen, blev der rettet henvendelse til leverandøren (Lastas),
at skriveren ikke kunne færgereglen.
Der har været rykket mange gange for en løsning.
Undertegnede har snakket med teknikker, som udtalte at den kan færgereglen, både i
apparatet og i udskrift. Ja men når færgereglen bruges, kan man ikke kontrollere,
hverken køre eller hviletid, skærmen viser at det ugentlige hvil skal holdes.
Det kom så frem at det er versionen der afgør om skriveren kan færgereglen!
Jeg har skrevet til Stoneridge i Sverige (ingen afdeling i Dk.) d. 28/11 2014 dog uden
at få svar!
Øh sælge noget der ikke kan opfylde lovens krav!
Nu her fire og en halv måned efter, er det endelig lykkedes at få en (forhåbentlig)
skriver der kan færgereglen.
Det har så ikke været uden problemer. Første gang den nye VDO blev sat i, var den
kodet til den forkerte vogntype/mærke!
Det blev rettet, men igen meldte vognens computer fejl. Efter snak med jer og en
ændring i skriveren lykkedes monteringen!
På min forespørgsel om en betjenings manual, det leveres ikke med, vi får apparatet
sådan her, uden yderligere skrivelser, manualer mm.
Det er ikke rigtigt, et apparat uden vejledning/ betjenings manual eller lignende, som
sikrer den korrekte brug.
Her er det utroligt vigtigt at påpege, at det er et kontrol apparat, hvor der kan gives
bøder for betjeningsfejl af Politiet!
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som kloakmester skal kunden have en brugervejledning, på anlægget, pumper mm samt
en instruks i brug af anlægget!
Her er der da kun to muligheder: enten løber lorten ud eller den kommer op!
Det er helt fint at reglerne for køre hviletid er der.
Det må så være et alt afgørende krav at apparatet virker og apparatet kan
betjenes efter den hensigt det er produceret efter!
Der er ikke mange brancher, som er underlagt vores kontrol på arbejde og hviletider og
ikke mindst bødestørrelserne, ikke at overse der gives både til vognmænd og
chauffører!
Så det mindste må være at apparaterne virker og ikke mindst at de kan betjenes
korrekt!
Jeg ved fra flere kollegaer at mange har problemer med færgereglen!
Her er der åbenbart et hul, hvor den producerende ikke kontrolleres, for kvaliteten af
apparaterne og instruktion i brugen heraf til brugeren. Er vi henne hvor vognmænd og
chauffører med rette kunne rette et krav mod producenten, med de bøder der er
uddelt for betjeningsfejl?
Så jeg vil indtil jeg modtager en betjenings vejledning på nedennævnte adresse,
holde jer ansvarlige for de bøder jeg måtte få for betjeningsfejl, herved rette et
økonomisk krav mod jer, svarende til bødestørrelsen mm.
Venlig hilsen Poul Stjernekær
Tjærbyvej 219
8930 Randers nø.
Side 2 af 2