Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 112
Offentligt
Samfundsøkonomisk analyse af en fast
forbindelse over Femern Bælt
Transportministeriet
Dato: 5. januar 2015
Kort om analysen
Konsulentvirksomheden Incentive har for Transportministeriet opgjort værdien af en fast forbindelse over Femern Bælt
inklusive landanlæg for samfundet – en såkaldt samfundsøkonomisk analyse. Analysen er lavet på samme måde, som når
man vurderer andre nye infrastrukturprojekter.
Analysen viser, at investeringen i den faste forbindelse over Femern Bælt over en periode på 50 år giver det
europæiske samfund et samfundsøkonomisk afkast på 5,0%. Ser vi alene på det danske samfund, får vi næsten samme
resultat.
Femern Bælt-forbindelsens betydning
Den faste forbindelse over Femern Bælt er et af de største enkeltstående anlægsprojekter i Danmark. På samme måde som
Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen markant forkortede rejsetiden og bragte to landsdele og to lande tættere
sammen, vil en Femern Bælt-forbindelse bringe Danmark og Skandinavien tættere på Tyskland og resten af Europa.
Hurtigere og nemmere over Femern Bælt
Tunnelen under Femern Bælt gør det hurtigere at rejse mellem det østlige Danmark og resten af Europa syd for grænsen.
Hvor det i dag tager 45 minutter at krydse bæltet med færge, vil turen med den faste forbindelse tage 10 minutter i
personbil, når forbindelsen åbner i slutningen af 2021. Det er i sig selv en væsentlig tidsbesparelse. Men lige så vigtigt er
det, at man ikke skal bruge tid på at vente på færgen eller køre på et bestemt tidspunkt for at nå en færgeafgang.
I analysen har vi forudsat, at prisen for at passere Femern Bælt-forbindelsen i bil eller med lastbil er på niveau med færgen.
Det betyder, at de rejsende får alle gevinsterne ved at komme hurtigere frem uden at skulle betale mere, end de gør i dag.
Store opgraderinger af jernbanen giver gevinster for rejsende, der ikke krydser grænsen
Det samlede projekt består ikke alene af en tunnel under Femern Bælt. Både i Danmark og i Tyskland bliver infrastrukturen,
der leder hen til forbindelsen, opgraderet. Det er mindre opgraderinger af veje og store opgraderinger af jernbanen. I
Danmark bliver jernbanen fra Vordingborg til Rødby dobbeltsporet i stedet for enkeltsporet som i dag. Det sker samtidig
med, at jernbanen fra Ringsted til Rødby bliver elektrificeret, og hastigheden bliver hævet til 200 km/t. I Tyskland bliver
jernbanen ligeledes opgraderet på strækningen fra Lübeck til Puttgarden.
Alt i alt bliver det i fremtiden, når de tyske landanlæg er opgraderet, muligt at rejse med tog mellem København og
Hamborg på 2�½ time. Samtidig giver opgraderingen af den danske jernbane en hurtigere togforbindelse for alle pendlerne
og de andre togrejsende på Sydsjælland og Lolland-Falster.
Mange internationalt rejsende
Femern Bælt-forbindelsen er i høj grad en international forbindelse. En tredjedel af dem, der forventer at benytte Femern
Bælt-forbindelsen, er danskere, mens resten er udlændinge. Udlændingene fordeler sig nogenlunde ligeligt på transitrejser
igennem Danmark, og rejser, der har udgangspunkt eller destination i Danmark.
For godstrafikken på bane er forbindelsen i endnu højere grad international. Trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen
estimerer således, at 90% af godstrafikken på bane er transittrafik til og fra Sverige.
De internationalt rejsende får alle gevinster af forbindelsen, men de er også med til at betale for den.
1