Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 111
Offentligt
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for november 2014
Dato
J. nr.
2014-1205
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent) – seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Operatør
Bod-/
bonustrin
(jf. tabel 2)
Kundeoplevede
Kontrakt
1
Kundeoplevede
Banedanmark
2
2013
Dec.
98,3
Jan.
98,5
Feb. Mar. April Maj
98,7
99,1
98,4
98,3
2014
Juni
98,6
Juli
97,9
Aug.
97,6
Sep.
98,5
Okt.
98,5
Nov.
98,2
+2
+3
+3
+4
+2
+2
+3
+1
0
+3
+3
+2
93,2
88,5
92,0
91,4
93,4
92,9
94,5
94,5
92,3
92,3
90,5
90,5
88,0
86,8
81,8
81,9
85,0
83,5
91,0
91,2
93,4
90,1
90,0
93,4
Note:
Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.
Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvor
der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for – fx force
majeure, jf. nedenfor.
Operatørrettidighed
defineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresunds
operatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under
(dvs. under 95 %).
Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler til DSB
Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin, som
Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.
Den kundeoplevede rettidighed
er den rettidighed, som kunden/passageren oplever. Der
findes forskellige mål herfor:
1: Målet ”kundeoplevet kontrakt” for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB
Øresunds kontrakt, hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for,
fx force majeure. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette
mål. Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnå
bonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministeriet
kompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.