Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 108
Offentligt
Trafikudvalget,
Transport ministeriet,
Beskæftigelsesministeriet,
3F.
Tjærby d. 28/12 2014.
Oplysning omkring Carbotage kørsel:
Der kan læses meget om ovennævnte, det tages jævnligt op i folketinget (udvalg)
men bliver der gjort noget, ja men alt for lidt.
Der er ingen lande der i længden kan håndtere den massive indvandring af
arbejdskraft, om det er på den ene eller anden måde.
I længden kan landende der må undvære denne flugt af arbejdskraft, selv få
problemer.
I den seneste opgørelse jeg har læst, er der i dk. 125.000 personer fra øst og syd
Europa og baltiske lande, som tager arbejdet fra danskerne.
Det er jo nemt at regulere udgifterne, understøttelses perioden sættes jo bare ned!
Kort tid inden vi fik denne afmatning (de fleste troede træerne voksede ind i
himmelen) var regeringens opfattelse, vi mangler arbejdskraft, vi skal have en 40-
50.000 personer ind i landet. Folk skulle uddanne og efteruddanne sig, det er bare at
komme i gang!
Hvordan lyder det nu! 2 år på understøttelsen, eventuelt lidt mere og så ellers klare sig
selv! Nu er det ikke umuligt men meget svært at komme på kursus, uddannelse!
Her er gjort stik modsat af hvad der er fornuftigt og normalt (skinnet er solgt inden
bjørnen er skudt)!
I de fede år samler man ind, til de magre hvor der så kan deles ud igen!
Kontant reformen som kom, syntes jeg er kanon god, hvor det er stokke/gulerods
metoden, der skal få folk i gang.
Det er så sørgeligt at se kommunerne ikke har forstået budskabet og bruger den som
en pengemaskine (til at spare).
Få kurser og uddannelser bliver bevilliget, men masser at praktik perioder, der bliver
brugt som billig arbejdskraft, så der kan konkurreres bedre!
I disse år og seneste, har vi ikke brug for alle hænder, så kom da ud og visse flaget.
Send forskellige folk (sygeplejsker, renovationsarbejdere, håndværkere mm) ud i
grupper, for at se hvad vi kan hjælpe med i de enkelte landes infrastruktur, miljø osv.
Side 1 af 3