Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 108
Offentligt
Trafikudvalget,
Transport ministeriet,
Beskæftigelsesministeriet,
3F.
Tjærby d. 28/12 2014.
Oplysning omkring Carbotage kørsel:
Der kan læses meget om ovennævnte, det tages jævnligt op i folketinget (udvalg)
men bliver der gjort noget, ja men alt for lidt.
Der er ingen lande der i længden kan håndtere den massive indvandring af
arbejdskraft, om det er på den ene eller anden måde.
I længden kan landende der må undvære denne flugt af arbejdskraft, selv få
problemer.
I den seneste opgørelse jeg har læst, er der i dk. 125.000 personer fra øst og syd
Europa og baltiske lande, som tager arbejdet fra danskerne.
Det er jo nemt at regulere udgifterne, understøttelses perioden sættes jo bare ned!
Kort tid inden vi fik denne afmatning (de fleste troede træerne voksede ind i
himmelen) var regeringens opfattelse, vi mangler arbejdskraft, vi skal have en 40-
50.000 personer ind i landet. Folk skulle uddanne og efteruddanne sig, det er bare at
komme i gang!
Hvordan lyder det nu! 2 år på understøttelsen, eventuelt lidt mere og så ellers klare sig
selv! Nu er det ikke umuligt men meget svært at komme på kursus, uddannelse!
Her er gjort stik modsat af hvad der er fornuftigt og normalt (skinnet er solgt inden
bjørnen er skudt)!
I de fede år samler man ind, til de magre hvor der så kan deles ud igen!
Kontant reformen som kom, syntes jeg er kanon god, hvor det er stokke/gulerods
metoden, der skal få folk i gang.
Det er så sørgeligt at se kommunerne ikke har forstået budskabet og bruger den som
en pengemaskine (til at spare).
Få kurser og uddannelser bliver bevilliget, men masser at praktik perioder, der bliver
brugt som billig arbejdskraft, så der kan konkurreres bedre!
I disse år og seneste, har vi ikke brug for alle hænder, så kom da ud og visse flaget.
Send forskellige folk (sygeplejsker, renovationsarbejdere, håndværkere mm) ud i
grupper, for at se hvad vi kan hjælpe med i de enkelte landes infrastruktur, miljø osv.
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg hører mange sige, man skal ind for pleje sektoren, hvor jeg siger, vi kan ikke alle
leve af at tørre røv på hinanden!
Jeg har haft fat i borgmesteren for et år siden, nu hjælper jeg en til at få den hjælp
lovene forskriver, så det kan være en bliver deporteret ud af kommunen, landet men
jeg tager ikke på den anden side af kloden for at blive forsørget!
Jeg har systemet mistænk, for at acceptere al den udenlandske arbejdskraft, så
lønniveauet i Danmark bliver sænket, til en bedre konkurrence evne og derved større
eksport!
Jeg har været ved en bygge virksomhed i Skanderborg/ Ry, hvor chefen ved flere
lejligheder ytrede sig, vi skal ned på Tysk lønniveau. Ikke noget problem, det kan vi
gøre i morgen, når du har sikkert dig at skatte ministeren kan undvære de
skattekroner som kommer til at mangle, hvilket stoppede snakken.
Det er så sørgeligt, det siden er konstateret, at kun en ud af de tre Polakere der er
ansat får lønseddel!
Nu er der lige bevilliget 25 millioner, så der kan hentes koge hoveder til Danmark, for
at studere til gavn for erhvervslivet. Hvad med de Danskere herhjemme der gerne vil
studere, skal de ikke have en chance?
Jeg syntes at der skal inviteres blandt andet, politikere, jurister, revisorer, dommere
og ikke mindst politikere hertil, så der kan spares på de offentlige lønninger, ikke
mindst politikernes tag selv bort, hvad angår pension!
Er der nogen der har et bud på konsekvenserne af denne store indvandring,
jeg kan sagtens ser hvor vi ender, men sandheden er jo som bekendt ilde hørt!
Nu her den 19-20. december begyndte der at holde (der er nu 11) polsk indregistreret
lastvogne, chauffører der er på fortjent juleferie. De holder i Randers ved et Polsk
firma!
Vogne og chauffører der kører Carbotage kørsel, vi kan jo se de holder på
rastepladserne, for at holde weekendhvil.
Hvis det ikke er Carbotage kørsel, hvorfor har de så ikke deres vogne og trailere med
gods hjem og ud?
Er der godt nok så mange speditører og vognmænd, der kan få lov til at køre efter
deres egne regler og love?
Det er jo øjensynligt for en hver, at der holdes weekend hvil i lastbilerne, helt i strid
med reglerne i køre hvile tidsreglerne! Hvornår sker der noget, så den ulige
konkurrence stoppes, samt de helt urimelige forhold chaufførerne bydes?
Der skal ikke den store hovedregning til, for at se at en stor del af de udenlandske
vogne kører Carbotage! Danskerne køber for lidt (købene der skal være med til at
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
starte opsvinget (som ikke kommer forløbelig))! Købes der ikke varer, må der alt andet
lige ikke være behov for at de udenlandske vogne er her. Ligeledes når vi er på
vågeblus, er der jo heller ikke det store behov for transport ud af landet!
Det offentlige vil gerne sammenkøre registre, er det så ikke bare om at komme i gang
(nå ja, hvor mange milliarder er der brugt på ubrugelige edb systemer de sidste ti år)?
Hvad sker der i alle de instanser, styrelser, myndigheder samt de udførende og
kontrollerende enheder, er det blevet til kaffe klubber, hvor der bevilliges
bonuslønninger mm til hinanden?
Hvis ikke det her blødsødne land vågner op og dem der gerne vil have titler og store
lønninger, tager det ansvar som er nødvendigt (og svarer til lønnen) for at rede de
sidste rester af dette land, ellers bliver det et andet flag (end dannebro) som svajer i
vinden!
Billeder vedhæftet med opmagasinering af lastvogne.
De bedste nytårshilsner Poul Stjernekær
Tjærbyvej 219
8930 Randers nø
[email protected]
Side 3 af 3