Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 107
Offentligt
Bilag nr. 8
16.11.2014
De krydsende veje i niveauoverkørsler
Cirkulære nr. 132 af 06.12.1985, pkt. 46
Uddrag:
”Derimod betaler staten forbedringer af sikringsforanstaltninger, selvom de er
nødvendiggjort af nye anlægsarbejder, der ikke er så omfattende, at den ombyggede
vej kan sidestilles med anlæg af ny vej, og arbejder, der ikke har til formål at forøge
kapaciteten af motorkøretøjer, men f.eks. at sikre svage trafikanter.”
Kontra
Forslag til lov om ændring af lov om jernbane, 09.07.2014
ad § 63, stk. 3:
”Når anlægsarbejde på vejnettet medfører behov for etablering af nye eller ændring
af bestående anlæg til sikring af vejtrafikken i niveauoverkørsel, afholdes udgifterne
hertil af vedkommende vejbestyrelse eller vedkommende vejmyndighed.”
Bemærkninger i lovforslaget til ad § 63, stk. 2:
”Bestemmelsen fastslår det såkaldte ”skadevolderprincip”, hvorefter den instans, der
forårsager et anlægsprojekt, der medfører ændrede forhold i sikkerhedsniveauet i
niveauoverkørslen, også er den, der skal afholde udgifterne til de ændringer i anlæg
til sikring af vejtrafikken i niveauoverkørsler, der er påkrævet for at
niveauoverkørslen lever op til gældende sikkerhedskrav. Det gælder udgifter til både
ombygning, forbedringer og etablering af helt nye anlæg til sikring af vejtrafikken i
niveauoverkørsler.
1. Konklusion
Når den krydsende vej over banen ombygges med eksempelvis nye cykelstier er det
trafiksikkerhedsfremmende også for sikkerheden i jernbaneoverkørslen.
1